Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In navolging van de standaardmodellen krijgen nu ook de meest sportieve John Cooper Works (JCW)-varianten van de Clubman en Countryman een resem updates. De belangrijkste nieuwigheid ligt echter onder de gestreepte motorkap.

Want daar treffen we niet langer de 231 pk en 350 Nm sterke geblazen 2.0-liter viercilinder maar een 306 pk (tussen 5.000 en 6.250 tpm) en 450 Nm (tussen 1.750 en 4.500 tpm) krachtige variant die de JCW Clubman nu in 4,9 s naar de 100 km/h stuwt en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. Het extra vermogen is volgens Mini te danken aan de installatie van een grotere turbo, een lagere compressieverhouding (van 10,2 naar 9,5) en nieuwe en krachtigere meergaatsinjectoren die tussen de kleppen gemonteerd zijn. Daarmee zijn beide modellen meteen ook de krachtigste productie-Mini’s ooit.

2019_mini_clubman_john_cooper_works_04

2019_mini_clubman_john_cooper_works_052019_mini_clubman_john_cooper_works_092019_mini_clubman_john_cooper_works_06

Gezien de vermogenstoename van maar liefst 75 pk komt iedere Clubman JCW nu ook standaard met een resem chassisverstevigingen, stijvere motorsteunen, een adaptief onderstel dat het mogelijk maakt om de auto met 10 millimeter te verlagen, extra krachtige remmen (360 x 30 mm/4 zuigers voor, 330 x 20 mm/1 zuiger achter),  en een nieuw ontwikkeld passief/actief gestuurd sportuitlaatsysteem met dubbel uitlaattraject.

2019_mini_clubman_john_cooper_works_08

2019_mini_clubman_john_cooper_works_072019_mini_clubman_john_cooper_works_01

Gelukkig werd ook aan het koelsysteem ruim aandacht besteed met twee radiators, een modelspecifieke expansietank met groter volume en een specifieke ophanging voor de koelmodule. En dat bovenop een elektrische ventilator met een verhoogde capaciteit en een derde koelniveau via een condensor. Om het opwarmen van de motor te optimaliseren kan het koelen van het motorcarter ook tijdelijk gestopt worden met behulp van een nieuwe tweevoudige koelklep. Daarnaast is de transmissie voorzien van een eigen koelsysteem met een externe koeler voor de versnellingsbakolie.

2019_mini_clubman_john_cooper_works_03

Liefhebbers van de betere oog/hand/voet-coördinatie zijn er evenwel aan voor de moeite want de nieuwe variant wordt enkel geleverd met een 8-trapsautomaat Steptronic Sport. Al maakt gelukkig ook een op de vooras gemonteerde mechanische sper deel uit van de standaarduitrusting net als ALL4-vierwielaandrijving dat een deel van het vermogen naar de achteras kan sturen.

JCW Countryman

Al deze technische (en visuele) nieuwigheden zijn ook meteen van toepassing op de John Cooper Works-variant van de JCW Countryman SUV. Vanwege zijn extra gewicht sprint deze een fractie van een seconde trager naar de honderd (5,1 s om precies te zijn). Al is dat nog steeds 1,5 s sneller dan zijn voorganger. Ook de JCW Countryman komt standaard met een automaat en vierwielaandrijving.

2019_mini_countryman_john_cooper_works_02

Prijzen voor de nieuwe JCW Clubman en JCW Countryman zijn er momenteel nog niet maar zullen gecommuniceerd worden in de toeloop naar zijn introductie later dit jaar. Wel geeft Mini al mee dat beide versies in België over extra standaarduitrusting zullen beschikken met onder meer een navigatiesysteem, bluetooth, achteruitrijcamera, parkeerassistent voor- en achteraan, adaptieve LED-lichten, sleutelloze toegang, etc.