De meest extreme Huayra ooit is er nu ook zonder dak. Het kan de sensaties alleen maar verder bevorderen.
Het stond in de sterren geschreven dat er een dakloze versie van de Huayra BC coupé (waarbij ‘BC’ refereert naar Benny Caiola, een van Pagani’s eerste en beste klanten) in aantocht was. Maar Pagani heeft er zich minder makkelijk vanaf gemaakt dan je misschien zou denken. Want beter dan de specs tussen de coupé en de roadster identiek te houden, heeft de Italo/Argentijn enkele upgrades voor de roadster voorzien.
Deze counteren enerzijds het meergewicht van 38 kg tegenover de gesloten versie, maar zorgen er anderzijds ook voor da potentiële kopers extra gestimuleerd worden om beide varianten in huis te halen. De carbon-titanium basis is uiteraard gebleven maar onder andere de aandrijflijn werd aangepakt. De 6,0-liter twin turbo V12 perst er nu 800 pk uit bij 5.900 tpm. Zo’n 40 pk extra tegenover de coupé. En ook het koppel is een tikkeltje toegenomen naar een verpletterende 1.050 Nm tussen 2.000 en 5.600 tpm. Tel daarbij een (droog) gewicht van 1.250 kg en je zit aan pk/gewichts-ratio van maar liefst 640 pk per ton.
Laat dat ook de reden zijn waarom ook de Roadster, net als de coupé, over een geautomatiseerde Xtrac-handbak met 7 versnellingen beschikt, beter dan een automaat met dubbele koppeling. Al hebben wij zo’n flauw vermoeden dat Pagani de extra onderzoeks- en ontwikkelingskosten voor zo’n transformatie liever kwijt dan rijk is. Ook al komt iedere BC Roadster met een prijskaartje van minstens 3,5 miljoen euro en krijgen bestaande klanten uiteraard voorrang.
In ruil krijgen ze dan wel een Roadster BC met fel verbeterde aerodynamica, onder andere via een geblazen diffusor, waardoor de Roadster een downforcepiek van 500 kg bereikt bij een snelheid van 180 km/h. Bij het betere bochtenwerk zou de BC dan weer tot 2,2 g zijdelingse kracht moeten kunnen opwekken met een constante van 1,9 g.
Al hebben we zo’n flauw vermoeden dat maar een handvol van de 40 voorziene exemplaren ooit een circuit zal te zien krijgen. Gelukkig zijn er nog de plaatjes.