De belangrijkste auto van de IAA Frankfurt vind je niet bij Land Rover, Lamborghini, Audi, Hyundai of BMW, maar wel bij Volkswagen in de vorm van de ID.3. VW’s eerste van nul af aan ontwikkelde elektrische auto voor het grote publiek.
Stel je voor dat je als designer of ingenieur de opdracht krijgt om een elektrische auto te bouwen die even revolutionair moet zijn als de Kever en Golf dat in hun tijd waren. Dat wil zeggen hedendaags, pragmatisch, min of meer goedkoop, maar tegelijk ook vooruitstrevend en als VW herkenbaar. Een monumentale opdracht voor iedereen die in het project betrokken is. Zeker omdat VW zich lange tijd als koele minnaar heeft gedragen in zake het elektrisch verhaal, en dus kostbare onderzoek- en ontwikkelingstijd heeft moeten inhalen.
Packagingvoordelen
Zoals we de Duitsers kennen hebben ze geen half werk geleverd. Zo werd een gloednieuw elektrisch platform (Modular Electric Drive Matrix (MEB)) gecreëerd dat gebruik maakt van alle packagingvoordelen van een EV met skateboardarchitectuur. Net zoals bij het leeuwendeel van de EVs huizen daar immers de batterijen. ideaal voor de gewichtsverdeling, het zwaartepunt en dus de beschikbare ruimte. Hetzelfde platform zal uiteraard ook door de rest van de VAG-groep worden gebruikt. Maar ook door Ford dat mee in het project investeerde.
De ID.3 is beschikbaar met drie batterijpakketten die respectievelijk 45, 58 en 77 kWh groot zijn. Daarmee haal je een WLTP-autonomie van achtereenvolgens 330, 420 en 550 km. Kortom, ruim conform de markt en de dagelijkse noden van het leeuwendeel van de chauffeurs.
Toch wat krap voor een langere rit? Dan ‘tank’ je in nauwelijks 30 minuten toch terug 290 km aan een 100 kW sterke snellader. Of toch voor wie voor de twee meest krachtige en 204 pk sterke varianten kiest. De 150 pk sterke ‘instapper’ kan immers maar tot 50 kW snelladen. En ook zijn standaard laadcapaciteit is beperkt tot 7,2 kW waar dat bij de krachtigere versies 11 kW is.
Design & interieur
Net zoals de buitenzijde die enerzijds als herkenbaar VW te definiëren valt, onder ander vanwege de kenmerkende C-stijl, maar anderzijds ook duidelijk gebruik maakt van de voordelen van de nieuwe architectuur, treffen we dezelfde mix in het minimalistische interieur. Het maakt optimaal gebruik van de vrijgekomen ruimte en toont licht. Zeker als je voor een van de meer uitdagende kleurencombinaties kiest.
Net zoals Tesla heeft VW gekozen voor het absolute minimum aan fysieke knoppen. Al is VW niet zo extreem gegaan en heeft het voor een mengeling gekozen tussen een Model 3 en i3. Van die laatste herkennen we onder andere het duo displays (centraal en voor de bestuurder) en een ietwat aparte hendel voor de bediening van de aandrijflijn.
Prijzen
Belgische prijzen voor de Volkswagen ID.3 volgen nog maar Volkswagen maakt zich sterk dat de instapper ‘minder dan 30.000 euro’ zal kosten, terwijl dat voor de krachtigere en beter uitgeruste versies zal oplopen tot ongeveer 50.000 euro. Daarmee liggen de prijzen in lijn van die van de huidige Golf en al zijn varianten.