Puristen zweren bij de klassieke formule van achterwielaandrijving en handbak, maar het genre loopt stilaan op zijn einde. We sommen daarom nog een keer alle belangrijkste modellen op in een handig overzicht. Het is nu of nooit, heren en dames DRIVRs.
ALFA ROMEO Giulia
Alfa’s rentree door de grote poort was niet zo succesvol als verwacht. Nochtans is de Giulia gezegend met een van de beste chassis’ die momenteel in productie zijn. En heeft de Italiaanse sedan ook los daarvan heel wat kwaliteiten. Intussen is de productie van de pré-facelift aan zijn einde gekomen en maakt Alfa zich op voor een deugddoende facelift die de Giulia opnieuw wat meer sex-appeal moet geven. En daar hoort uiteraard opnieuw een versie met handbak bij. Daarmee is de Giulia (rijtest), naast de BMW 3-reeks de laatste klassieke achterwielaangedreven C-segmenter in zijn genre. Al valt er van de versie met 8-trapsautomaat en knappe aluminium schakelpeddels absoluut ook iets te zeggen.
ASTON-MARTIN Vantage (AMR)
Technisch gezien is de Vantage AMR er enkel in een gelimiteerde oplage van 200 exemplaren. Maar vanaf volgend jaar zal Aston de handbak ook lanceren op reguliere exemplaren van de Vantage. Al is het maar de vraag of de instap-Aston even genietbaar zal zijn met handbak als met automaat. Heel wat state of the art-motoren ‘werken’ nu eenmaal beter met een scherp afgestelde automaat, beter dan een handbak. En dan zwijgen we nog van de ergonomie van het interieur dat niet altijd voorzien is op de betere hand/oog/voet-coördinatie. Afwachten dus.
BMW 2-reeks (Cabrio), 3-reeks (Touring), M2 Competition / M4 (Cabrio) / Z4
BMW staat traditioneel sterk in het genre. Maar beetje bij beetje sneuvelt ook daar het aantal beschikbare achterwielaangedreven modellen met handbak. Vandaag tellen we nog slechts een vijftal modellen (acht als je de cabriolets en Touring meetelt) die met drie pedalen beschikbaar zijn. En daarbij is het nog maar de vraag hoelang dat het geval zal zijn.
Zeker wat betreft de 2- en 3-reeks en Z4 (rijtest) gaat het immers enkel over de instappers, waardoor het zonder twijfel een kwestie van tijd is vooraleer ze de bons krijgen in de naam van het verder reduceren van CO2. Wat betreft de sportieve M-modellen is er beter nieuws aangezien BMW heeft laten weten dat ook de volgende generatie M3 en M4 een handbakoptie krijgen. Gelukkig maar.
FORD Mustang (GT)
Aan de frequentie waarmee je Mustangs in het straatbeeld passeert weet je dat de introductie op de Europese, en Belgische markt in het bijzonder, Ford geen windeieren heeft gelegd. Daarbij heb je als klant de keuze uit een versie met automaat (intussen met 10 versnellingen) en een met handgeschakelde zesbak. Zeker in combinatie met de 5,0-liter all American vee eight (rijtest) een uiterst genietbare combinatie die in Europa vermoedelijk geen lang leven meer beschoren is.
LOTUS Elise / Exige / Evora GT 410 Sport
Het merk dat de puristen niet vergeten is, is Lotus. Want met een volledig gamma dat beschikbaar is met handbak en achterwielaandrijving, is het momenteel een unicum – we laten de elektrische Evija hypercar even buiten beschouwing. Toegegeven, lange tijd heeft de constructeur niet de financiële middelen, noch het technisch partnerschap, gehad om een degelijke automaten te kunnen aanbieden. En ook al heeft de Evora nog steeds een automaatoptie in de aanbieding, toch is deze technisch minder interessant dan de versie met handbak. Al was het maar omdat je daardoor de mechanische sper verliest. Maar met de komst van nieuwe eigenaar Geely komt daar ongetwijfeld verandering in.
MAZDA MX-5
Geen lijstje achterwielaandrijvers met handbak is compleet zonder evergreen Mazda MX-5. De Japanse roadster voegt daar zelfs nog wat extra aantrekkingskracht aan toe door zijn twee atmosferische motoropties waaronder een 1.5 en een nieuw ontwikkelde 2,0-liter. En dan zouden nog bijna zijn lage aankoopprijs, ge- en verbruikskosten vergeten. Geen wonder dus dat de vierde generatie van ‘s werelds meest verkochte roadster (en geracete vierwieler) net als zijn voorgangers immers populair is. Zeker ook bij ons. Want na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is België (samen met Luxemburg) de derde belangrijkste markt van Europa. Vandaar ook dat de BeLux-importeur maar liefst 124 exemplaren van de gelimiteerde editie 30th Anniversary te pakken kreeg. Waar er dat in Nederland bijvoorbeeld maar 10 waren.
NISSAN 370Z (Nismo)
Oud maar niet vergeten, Nissan’s 370Z en 370Z Nismo. Gelanceerd in 2009 gaat de coupé/roadster intussen al vlot 10 jaar mee. Voorlopig is er ook geen zicht op een directe opvolger, waardoor het nog lang niet duidelijk is of deze er überhaupt komt. Met zijn atmosferische 3,5-liter V6 en potige handbak is de Nissan een kleine dinosaurus in een met turbo’s afgeladen landschap. Maar dat maakt de 370Z niet minder genietbaar. Als 370Z Nismo deed hij ons zelfs mijmeren naar onze kilometers achter het Alcantara stuurtje van de Aston V12 Vantage. Immers hetzelfde concept, formaat en mentaliteit, maar dan met zes cilinders minder.
PORSCHE 718 Boxster (Spyder) / 718 Cayman (GT4)
Ook Porsche laat de handbak voorlopig niet schieten. De nieuwe 911 is er momenteel enkel met PDK, maar daar komt binnenkort verandering in. Intussen staan nog steeds de 718 Boxster en 718 Cayman in de brochures met standaard 6-bak. Voor wie het nog wat meer mag/kan zijn heeft Porsche ook de Spyder en GT4-afgeleides in de catalogus staan. Deze zien hun geblazen viercilinder ingeruild voor een atmosferische flat six, en zijn eveneens standaard gekoppeld aan een handbak. Zoals het heurt, zeg maar.
TOYOTA GT86 / SUBARU BRZ
Last but not least is het onafscheidbare duo Toyota GT-86 – Subaru BRZ. Technisch zo goed als identiek – op de afstelling van de passieve ophanging na – maar visueel net dat tikkeltje anders, kan je nauwelijks verkeerd doen – ook al verkiezen we zelf eerder de Subaru vanwege zijn meer neutrale setup. De kleine en lichte achterwielaangedreven coupé moet het niet zozeer hebben van absolute verkoopvolumes, maar kent een trouwe fanbasis die intussen opgelucht mag adem halen, want er is intussen officieel een opvolger op komst. Die zal vermoedelijk erg trouw blijven aan het huidige recept, maar krijgt eventueel de hulp van hybride-ondersteuning. Daarmee kan eventueel het koppelgat van de huidige atmosferische flat four eindelijk opgevangen worden.
En verder nog:
Verder zijn er dit jaar ook enkele modellen gesneuveld – al dan niet vanwege issues met strengere uitstootnormen. Daarbij onder andere de FIAT 124 Spider en zijn Abarth-afgeleide die vanaf heden enkel nog uit stock beschikbaar zijn, de BMW M3 (al is er uiteraard een nieuw model op komst) en de Jaguar F-type met handbak. Deze laatste was op papier best interessant, maar heeft nauwelijks klanten kunnen overtuigen, waardoor Jaguar het model vroegtijdig gestopt heeft. Tot slot breken we nog een lans voor absolute nicheconstructeurs zoals Caterham, Morgan en KTM die allemaal een (of meerdere) modellen met handbak in de aanbieding hebben.
Zijn we nog modellen vergeten?
Voeg ze dan gerust toe in de comments!