Mercedes’ kleinste crossover GLA steekt in het nieuw en is meteen verkrijgbaar als 306 pk sterke GLA 35 4Matic.
Of we het nu graag hebben of niet, crossovers zijn populair. En dus moest Mercedes niet lang nadenken over een tweede generatie GLA. Die staat net als zijn voorganger op het platform van de A-klasse en erft dus ook al diens technologie en rijhulpsystemen. Maar ook diens interieur, inclusief MBUX-infotainmentsysteem met een digitaal dashboard dat uit twee 7- en/of (optioneel) 10-duims beeldschermen bestaat.
Voorin vinden we net als in de A 35 4Matic (rijtest) een 2,0-liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 306 pk (bij 5.800 tpm) en 400 Nm koppel (tussen 3.000 en 4.000 tpm) dat via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling over de vier wielen verdeeld wordt. Al blijft de GLA net als de rest van zijn broertjes in sé een voorwielaandrijver. Dat levert een sprint op naar de 100 km/h in 5,1 s en een begrensde topsnelheid van 250 km/h.
De GLA zelf is 10 cm hoger dan zijn voorganger maar werd wel 15 mm korter, zonder daarbij aan binnenruimte te moeten inboeten. Integendeel zelfs. Deze werd net iets groter, mede vanwege een iets langere wielbasis. Behalve als GLA 35 zal de GLA ook beschikbaar zijn met een geblazen 1,3-liter viercilinder benzine van 163 pk. Andere versies, waaronder een plug-in hybride en een puur elektrische versie (EQA), volgen later nog. De nieuwe GLA beleeft zijn wereldpremière op het aanstaande Autosalon van Brussel, begin januari.
LEES MEER:
Mercedes-AMG lanceert twee nieuwe performance-SUVs