Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij zijn introductie bleef het opvallend stil rond de technische details van de gloednieuwe Ferrari Roma. Intussen weten we meer.

Want Maranello dropte zonet een uitgebreide technische fiche van de Roma in onze mailbox. Daarin krijgen we behalve een lijst met specificaties ook meer uitleg in verband met de technische lay-out.

2020_ferrari_roma_02

Zo produceert de 3,9-liter twin-turbo V8 met typische flat plane crank 620 pk tussen 5.750 en 7.500 tpm, terwijl het koppel van 760 Nm vlak daarvoor piekt, of tussen 3.000 en 5.750 tpm om precies te zijn. Ondanks de verplichte installatie van een benzinepartikelfilter beloven de Italianen een unieke soundtrack die typisch Ferrari is. Al zou het ons verbazen mochten de ingenieurs alle negatieve effecten op het geluid effectief hebben kunnen counteren. Afwachten dus.

8 verzetten

De Roma maakt als een van de eerste Ferrari’s gebruik van Maranello’s super compacte 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Deze is gebaseerd op de identieke unit uit de SF90 Stradale, maar ziet de introductie van een klassieke achteruit. Waar dat bij de SF90 door een elektromotor geregeld wordt. Niettegenstaande is de nieuwe automaat 6 kg lichter dan zijn voorganger met 7 verzetten. Onder andere dankzij een extra compacte lay-out met 20% kleinere koppelingen en meer compacte ruimtes dankzij meer verfijnde vloeistofdynamica.

2020_ferrari_roma_03

Ferrari’s manettino schakelaartje krijgt standaard vijf standen (Wet, Comfort, Sport, Race, ESC-Off) en maakt daarbij gebruik van de zesde generatie Side Slip Control (SSC). Net als Ferrari Dynamics Enhancer in Race-modus, waarbij het ESP gebruikt wordt om het SSC extra ondersteuning te bieden en de chauffeur boven zichzelf te laten uitstijgen.

ADAS

Opvallend is nog dat de Roma als eerste Ferrari – zij het in optie – de introductie ziet van ADAS level 1. Daarin zit onder andere een adaptieve cruise control, maar ook een autonome remfunctie, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing met Cross Traffic Alert en een 360° camera. Tevens krijgt de Roma optionele Matrix LED-koplampen met adaptieve grootlichttechnologie voor een optimale zichtbaarheid onder alle omstandigheden.

2020_ferrari_roma_04

In vergelijking met die andere 2+(2) met Scuderia-badge wint de Roma gevoelig aan downforce dankzij een variabele kofferspoiler die bij 250 km/h zo’n 95 kg extra downforce genereert met nauwelijks 4% extra drag. Om het GT-karakter van de Roma nog extra te onderstrepen wijst Ferrari ook nog op het bewust ontbreken van de Ferrari-schildjes, de ietwat unieke grille met geperforeerd motief en de symmetrische lay-out van het het interieur dat niet alleen de chauffeur, maar ook zijn passagier volop in de beleving betrekt. Onder meer via het 8,4-duims aanraakscherm in de middenconsole. De tijden waarin Ferrari-interieurs vrij sober en wars van technologie waren liggen duidelijk achter ons. Prijzen voor de Roma starten bij net geen 200.000 euro of 197.700 euro om precies te zijn.

Technische specificaties

ENGINE

Type                                                     V8 – 90° turbo

Overall displacement                          3855 cc

Bore and stroke                                   86.5 mm x 82 mm

Max. power output*                           456 kW (620 cv) at 5750 – 7500 rpm

Max. torque                                         760 Nm at 3000 – 5750 rpm

Max. engine speed                              7500 rpm

Compression ratio                               9.45:1

 

DIMENSIONS AND WEIGHT

Length                                                4656 mm

Width                                                 1974 mm

Height                                                1301 mm

Wheelbase                                         2670 mm

Front track                                         1652 mm

Rear track                                          1679 mm

Kerb weight**                                    1570 kg

Dry weight**                                      1472 kg

Dry weight/power                              2.37 kg/cv

Boot capacity                                      272 litres/ 345 litres

Fuel tank capacity                              80 l

 

TYRES AND WHEELS

Front                                                  245/35 ZR20

Rear                                                   285/35 ZR20

 

BRAKES

Front                                                  390 mm x 34 mm

Rear                                                   360 mm x 32 mm

 

TRANSMISSION AND GEARBOX

8-speed F1 dual-clutch gearbox

Electronic controls                        EPS, VDC, ABS with EBD, F1-TCS, E-Diff3, SSC 6.0, FDE, SCM-E Frs

 

PERFORMANCE

0-100 km/h                                        3.4 s

0-200 km/h                                        9.3 s

Max. speed                                         > 320 km/h

MEER LEZEN

Officieel: Ferrari 812 GTS

Officieel: Ferrari F8 Spider

35 jaar Ferrari Testarossa: Terugblik in de Monospecchio