Bij zijn introductie bleef het opvallend stil rond de technische details van de gloednieuwe Ferrari Roma. Intussen weten we meer.
Want Maranello dropte zonet een uitgebreide technische fiche van de Roma in onze mailbox. Daarin krijgen we behalve een lijst met specificaties ook meer uitleg in verband met de technische lay-out.
Zo produceert de 3,9-liter twin-turbo V8 met typische flat plane crank 620 pk tussen 5.750 en 7.500 tpm, terwijl het koppel van 760 Nm vlak daarvoor piekt, of tussen 3.000 en 5.750 tpm om precies te zijn. Ondanks de verplichte installatie van een benzinepartikelfilter beloven de Italianen een unieke soundtrack die typisch Ferrari is. Al zou het ons verbazen mochten de ingenieurs alle negatieve effecten op het geluid effectief hebben kunnen counteren. Afwachten dus.
8 verzetten
De Roma maakt als een van de eerste Ferrari’s gebruik van Maranello’s super compacte 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Deze is gebaseerd op de identieke unit uit de SF90 Stradale, maar ziet de introductie van een klassieke achteruit. Waar dat bij de SF90 door een elektromotor geregeld wordt. Niettegenstaande is de nieuwe automaat 6 kg lichter dan zijn voorganger met 7 verzetten. Onder andere dankzij een extra compacte lay-out met 20% kleinere koppelingen en meer compacte ruimtes dankzij meer verfijnde vloeistofdynamica.
Ferrari’s manettino schakelaartje krijgt standaard vijf standen (Wet, Comfort, Sport, Race, ESC-Off) en maakt daarbij gebruik van de zesde generatie Side Slip Control (SSC). Net als Ferrari Dynamics Enhancer in Race-modus, waarbij het ESP gebruikt wordt om het SSC extra ondersteuning te bieden en de chauffeur boven zichzelf te laten uitstijgen.
ADAS
Opvallend is nog dat de Roma als eerste Ferrari – zij het in optie – de introductie ziet van ADAS level 1. Daarin zit onder andere een adaptieve cruise control, maar ook een autonome remfunctie, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing met Cross Traffic Alert en een 360° camera. Tevens krijgt de Roma optionele Matrix LED-koplampen met adaptieve grootlichttechnologie voor een optimale zichtbaarheid onder alle omstandigheden.
In vergelijking met die andere 2+(2) met Scuderia-badge wint de Roma gevoelig aan downforce dankzij een variabele kofferspoiler die bij 250 km/h zo’n 95 kg extra downforce genereert met nauwelijks 4% extra drag. Om het GT-karakter van de Roma nog extra te onderstrepen wijst Ferrari ook nog op het bewust ontbreken van de Ferrari-schildjes, de ietwat unieke grille met geperforeerd motief en de symmetrische lay-out van het het interieur dat niet alleen de chauffeur, maar ook zijn passagier volop in de beleving betrekt. Onder meer via het 8,4-duims aanraakscherm in de middenconsole. De tijden waarin Ferrari-interieurs vrij sober en wars van technologie waren liggen duidelijk achter ons. Prijzen voor de Roma starten bij net geen 200.000 euro of 197.700 euro om precies te zijn.
Technische specificaties
ENGINE
Type V8 – 90° turbo
Overall displacement 3855 cc
Bore and stroke 86.5 mm x 82 mm
Max. power output* 456 kW (620 cv) at 5750 – 7500 rpm
Max. torque 760 Nm at 3000 – 5750 rpm
Max. engine speed 7500 rpm
Compression ratio 9.45:1
DIMENSIONS AND WEIGHT
Length 4656 mm
Width 1974 mm
Height 1301 mm
Wheelbase 2670 mm
Front track 1652 mm
Rear track 1679 mm
Kerb weight** 1570 kg
Dry weight** 1472 kg
Dry weight/power 2.37 kg/cv
Boot capacity 272 litres/ 345 litres
Fuel tank capacity 80 l
TYRES AND WHEELS
Front 245/35 ZR20
Rear 285/35 ZR20
BRAKES
Front 390 mm x 34 mm
Rear 360 mm x 32 mm
TRANSMISSION AND GEARBOX
8-speed F1 dual-clutch gearbox
Electronic controls EPS, VDC, ABS with EBD, F1-TCS, E-Diff3, SSC 6.0, FDE, SCM-E Frs
PERFORMANCE
0-100 km/h 3.4 s
0-200 km/h 9.3 s
Max. speed > 320 km/h
MEER LEZEN