Nu de zomer zowat op zijn einde loopt haalt Ferrari het dak van zijn F8 Tributo berlinetta. Deze zal als F8 Spider door het leven gaan.
Het was een kwestie van tijd vooraleer Ferrari’s 488 Spider een opvolger kreeg op basis van de F8 Tributo coupé. Naar goede, maar een ietwat bizarre gewoonte, presenteert Maranello deze vlak achter de zomermaanden. Kwestie van de op tijd te zijn met de eerste leveringen voor de zomer van volgend jaar.
De F8 Spider, die dus het achtervoegsel ‘Tributo’ verliest, is uiteraard gebaseerd op de gesloten versie maar kreeg niettemin enkele visuele unieke karakteristieken. Zo werd de voorste S-duct een tikkeltje subtieler geïntegreerd en verliest de achterkant de zichtbare motor. Onder andere om het intussen vertrouwde aluminium klapdak te kunnen herbergen. De luchtinlaten zijn dan weer naar achteren verhuist, vlak voor de spoiler, voor een korter en dus aerodynamisch efficiënter inlaattraject.
Net zoals de Tributo maakt de F8 Spider gebruik van een 3,9-liter bi-turbo V8 die goed is voor 720 pk en 770 Nm koppel. Daarmee sprint de 1.400 kg (droog) zware Spider in minder dan 3 s naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van maar liefst 340 km/h. Al is de sprint naar de 200 km/h in slechts 8,2 misschien nog indrukwekkender.
De motor, die nauw verwant is aan deze van de 488 Pista, weegt 18 kg minder tegenover deze van zijn voorganger 488 Spider, heeft 10% extra koppel (dat ook sneller beschikbaar is) en krijgt standaard een titanium krukas, vliegwiel en drijfstangen. De uitlaatspruitstukken zijn dan weer vervaardigd uit inconel.
Daarentegen ziet de Spider ook de toevoeging van een benzinepartikelfilter. Al maakt Ferrari zich sterk dat mede dankzij het herwerkte in- en uitlaattraject en de toevoeging van een fysieke sound enhancer op het inlaattraject, de hoorbare verschillen verwaarlooswaar zijn. We nemen graag eens de proef op de som.