Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We hebben er het raden naar of het al dan niet toevallig is. Maar in de week waarin Maserati het einde van de GranTurismo heeft bekend gemaakt neemt Ferrari over met de lancering van de Roma. Een gloednieuwe 2+ GT met de motor voorin.

Dagen waarop we een gloednieuwe productie-Ferrari te zien krijgen zijn eerder zeldzaam. Maar nu de 812 Superfast zich een trap of twee hoger gepositioneerd heeft, zowel financieel als prestatiegewijs, zag Ferrari de nodige ruimte voor een nieuwe model met de motor voorin.

2020_ferrari_roma_05

De Roma maakt daarom niet toevallig gebruik van de 3,9-liter twin-turbo V8 die ook achterin de F8 Tributo/F8 Spider en voorin de GTC4 Lusso T en Portofino (rijtest) te vinden is. In dit geval is de meervoudige Engine of The Year-winnaar goed voor 620 pk tussen 5.750 en 7.500 tpm en 760 Nm koppel tussen 3.000 en 5.750 tpm. Prestaties? 0 naar 100 km/h in 3,4 s en een topsnelheid van boven de 300 km/h. Wat je nog een ‘instapper’ kunt noemen, zeg maar.

2020_ferrari_roma_04

2020_ferrari_roma_03

Veel meer details van de Roma, zoals opties en prijzen, komen we voorlopig niet te weten. Behalve dan dat Ferrari een drooggewicht quote van 1.472 kg (inclusief niet nader genoemde lichtgewichtopties) en dat de ‘2+’ GT een kleine primeur krijgt door als eerste gebruik te zullen maken van de nieuwe 8-traps automaat met dubbele koppeling vanuit de SF90 Stradale. In België kost de Roma minstens 197.700 euro.

Toemaatje dankzij de collega’s van TopGear!

LEES MEER

Buitenkansje: Twee Italiaanse coachbuilds met Belgisch tintje

Pure V12: Ferrari 333 SP

35 jaar Ferrari Testarossa: Terugblik in de Monospecchio