What a difference a grille makes…
Aston Martin heeft vandaag zijn dakloze Vantage gepresenteerd. Deze luistert opnieuw naar de naam Vantage Roadster en innoveert met het snelste volledig elektronisch vouwdak ooit. Slechts 7 s heeft de operatie nodig om de roadster te transformeren naar een rasechte boulevardcruiser. En het moet het gezegd zijn, de ombouw naar Roadster heeft het design van de Vantage geen windeieren gelegd. Het geheel ziet er erg geslaagd uit. Zeker met de kap in gesloten toestand.
Met de transformatie naar Roadster gaat uiteraard een kleine gewichtstoename gepaard. Maar de ingenieurs hebben de tol weten beperken tot slechts 60 kg tegenover de coupé. Daardoor dalen de prestaties van Roadster ook met een fractie. Al zal geen enkele eigenaar klagen over een sprinttijd naar de 100 km/h in 3,7 s en een topsnelheid van 306 km/h, respectievelijk 0,2 s en 8 km/h trager dan wat de coupé in de aanbieding heeft.
Onder de kap vinden we nog steeds de van AMG afkomstige 4,0-liter twin-turbo V8 die nog steeds 510 pk en 685 Nm sterk is, en die in het geval van de Roadster standaard gekoppeld wordt aan een 8-trapsautomaat van ZF. Maar voor zij die liever zelf schakelen hebben de Britten evenwel goed nieuws; vanaf heden is de handgeschakelde Graziano 7-bak immers verkrijgbaar op de reguliere coupé. Een feature die tot voor kort voorbehouden was voor de gelimiteerde Vantage AMR.
Met de lancering van de Roadster introduceert het merk ook een resem nieuwe kleurtjes, velgen en afwerkingsopties. De meest in het oog springende is evenwel de nieuwe ‘Vane grille’ die teruggrijpt naar Aston’s klassieke grille van weleer. En het moet gezegd zijn, de laterale chromen meshes doen wonderen voor het design en staan de Vantage een stuk beter dan de ‘Hunter grille’ van weleer. Ongetwijfeld een populaire retrofit optie.
Prijzen voor de nieuwe Vantage Roadster starten bij 157.000 euro, met de eerste leveringen in het tweede kwartaal van 2020. Zelf een Vantage Roadster configureren doe je via volgende link.
MEER LEZEN