Niet met een EV as such maar wel met een modulaire elektromotor.
Meestal associëren we Yamaha met hun gemotoriseerde tweewielers of zelfs muziekinstrumenten. Maar zoals jullie wellicht weten is de Japanse gigant ook actief op het vlak van motoren. Meer bepaald interne verbrandingsmotoren waar het voor onder andere Toyota, Lexus en Volvo reeds heel wat pareltjes ontworpen en gebouwd heeft.
Denk aan Toyota’s 2JZ-GTE, 1J-GTE, 3S-GTE, 4A-GE en 2ZZ-GE of Lexus’ atmosferische 2UR-GSE 5,0-liter V8 uit de GS F, IS F en RC F. En uiteraard de 1LR-GUE V10 die voor eeuwig geboekt staat als hét kroonjuweel voorin de LF-A supercar. Voor Volvo bouwden de Japanners dan weer de B8444S. Een compacte 4,4-liter 60° V8 die op die manier dwars geplaatst zijn weg vond naar de eerste generatie XC90 en S80. En in twin-turbovorm achterin de Noble M600 supercar te vinden is. Qua CV kan het tellen.
Leergierig als ze zijn kijkt Yamaha ook vooruit. Niet toevallig doet het dat op geheel eigen wijze. Niet door een EV te ontwikkelen maar door zich toe te leggen op de aandrijflijn zelf. Het resultaat is een erg compacte en efficiënte elektromotor die idealiter op eenvoudige wijze kan worden ingebouwd. Om dat te bewijzen kocht Yamaha, dat nochtans deels eigendom is van Toyota, een Alfa 4C waaruit de 1.750 turbo benzina gesloopt werd, samen met de automaat met dubbele koppeling, en vervangen werd door Yamaha’s nieuwste staaltje spitstechnologie.
Momenteel beschikt de visueel appetijtelijke unit over een vermogen van tussen de 35 kW en 200 kW, of omgerekend tussen de 47 en 268 pk. Doe-het-zelvers die intussen al zouden dromen van een ‘crate engine’ zijn er echter aan de voor de moeite, want Yamaha heeft voorlopig geen commerciële plannen met de motor. Wel geeft het aan dat de technologie beschikbaar zal zijn voor OEMs. En dan denken we in de eerste plaats aan Toyota of Lexus.
MEER LEZEN
Gastbijdrage: Performanter rijden – Kijktechnieken