VAG’s modulaire modellenstrategie maakt dat ook de Touareg recht heeft op een plug-in hybride variant. Deze positioneert zich aan de top van het gamma en krijgt meteen de sportieve ‘R’ badge mee.
Wie anno 2020 met een uit de kluiten gewassen SUV komt aandraven kan maar beter politiek correct uit de hoek komen en dus regelmatig ‘stekkeren’. Aangezien de Touareg gebruik maakt van het platform van onder andere de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne, was het een formaliteit om diens (plug-in) hybridetechniek op eenvoudige wijze over te nemen. Daardoor is deze Touareg R enerzijds de meest efficiënte Touareg, maar anderzijds ook de meest krachtige.
Hoe krachtig dan? Wel, voorin vinden we een geturbochargede 3,0-liter V6 die goed is voor 340 pk met daaraan gekoppeld een 136 pk sterke elektromotor en een 14,1 kWh grote lithium batterij. Het gecombineerd piekvermogen bedraagt daardoor maar liefst 462 pk en 700 Nm koppel. Puur elektrisch rijden kan dan weer tot maximaal 140 km/h. Op de rest van de cijfers, zoals de puur elektrische range, is het evenwel wachten. VW geeft enkel mee dat het maximaal trekvermogen van 3,5 ton ook op de ‘R’ in tact blijft.
Los van de aandrijflijn krijgt de Touareg R uiteraard ook alle ‘R’ specifieke addenda mee zoals heel wat zwarte trim, extra sportief meubilair en de typische (optie)kleur Lapiz Blue. De Touareg R beleeft zijn debuut op het Salon van Genève en wordt later dit jaar gecommercialiseerd. Prijzen zijn er nog niet.
MEER LEZEN