Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ondanks COVID19-perikkelen heeft FIAT vandaag in Milaan zijn ‘Nuova 500’ voorgesteld. Een nieuwe, puur elektrische versie van de 500 die naast de klassieke Cinquecento gecommercialiseerd wordt. De elektrische 500 maakt indruk met een rijbereik van 320 km (WLTP).

Technisch gezien is dit de tweede keer dat FIAT een puur elektrische versie van de 500 bouwt. Speciaal voor Californië bouwde het immers al een ‘500E’ die enkel in de Golden State verkocht werd.

2020_fiat_500e_electric_10

De nieuwe 500E heeft echter nog maar weinig meer van doen met zijn voorganger. Zo werd de wielbasis 20 mm langer, is hij in het totaal 60 mm langer en 60 mm breder, en 20 mm hoger en kreeg hij een compleet herzien interieur. De nieuwe 500E wordt aangedreven door een 116 pk sterke elektromotor die op zijn beurt gebruik maakt van een 42 kWh grote lithium-ion batterij. Daarmee rij je volgens zijn makers meer dan 300 km ver volgens de strengere WLTP-norm. Een cijfer waarmee die FIAT direct een flinke streep voor heeft op concurrenten zoals de elektrische Mini en Honda e.

2020_fiat_500e_electric_05

2020_fiat_500e_electric_022020_fiat_500e_electric_03

Met een sprint van 0 naar 100 km/h in 9 s en – belangrijker – van 0 naar 50 km/h in 3,1 s belooft de 500E vlotte prestaties. Zonder daarom een echte topsprinter te zijn. Hoeveel het autootje weegt geven de Italianen voorlopig niet mee.

2020_fiat_500e_electric_06

Om zijn laadtijd te optimaliseren is de Nieuwe 500 uitgerust met een snellaadsysteem van 85 kW. Zo duurt het met de gepaste lader slechts 35 minuten om tot 80% batterijcapaciteit op te laden. De Combo 2-aansluiting op het zijpaneel van de auto rechts achteraan voedt de snellader, voor zowel AC- als DC-laden.

2020_fiat_500e_electric_09

De elektrische 500 heeft drie rijmodi: Normaal, Rijbereik en Sherpa. Met die laatste loodst de 500E je via de ingebouwde navigatie van het fel opgefriste infotainmentsysteem op de meest efficiënte manier tot bij je bestemming – al dan niet via een extra laadstation.

2020_fiat_500e_electric_08

Tevens beschikt de nieuwe 500 over wat FIAT het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) noemt. Een akoestische waarschuwing voor voetgangers die verplicht is bij snelheden tot 20 km/u, maar niet het gebruikelijke geluidssignaal is, maar de muziek van Amarcord van Nino Rota. ‘Pure dolce vita-stijl’, aldus FIAT. Het is maar dat u het weet.

2020_fiat_500e_electric_04

De prijs van de volledig uitgeruste lanceringsversie van de 500 ‘la Prima’ Cabrio (de gesloten versie volgt later), inclusief Easy Wallbox, bedraagt zo’n 37.900 euro. Per land zijn er slechts een beperkt aantal exemplaren beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen er alvast eentje reserveren op FIAT.com, mits een aanbetaling van 500 euro. De elektrische 500 zal gebouwd worden in Italië. Dit in tegenstelling tot het klassieke exemplaar dat verder in Polen gebouwd wordt.

MEER LEZEN

Fotoreportage: FCA Heritage Hub, Turijn

Van werkpaard tot cultobject: Panda 4×4

10x Giorgetto Giugiaro op zijn best