Of er Bugatti-klanten zijn die met hun Chiron willen bergrennen? We betwijfelen het eerlijk gezegd. Maar het Frans/Duitse merk komt ze alvast tegemoet.
Het is drukker dan ooit aan het hypercarfirmament en dat heeft zo zijn gevolgen. Zeker rond deze periode worden nieuwe modellen van 1, 2 en zelfs 3 miljoen euro en meer met bosjes gelanceerd. En dus kan Bugatti, de ongekroonde koning van het segment, niet achterblijven.
Daarom zijn ze dit jaar met de Chiron Pur Sport op de proppen gekomen. Deze zet, in tegenstelling tot de standaard auto en heel wat andere speciale edities, niet in op snelheid in rechte lijn, maar op sensaties in het betere bochtenwerk.
Dankzij een uitgekiende dieetkuur wisten de ingenieurs de Pur Sport 50 kg lichter te maken. Onder andere dankzij de installatie van een vaste vleugel (die maar liefst 1,9 m breed is), een lichtere uitlaat met 3D-geprinte uitlaatmonden van titanium en ultra lichte velgen in magnesium. Deze schaven in het totaal 16 kg van het onafgeveerd gewicht en zijn volgens Bugatti lichter dan exemplaren in carbon. Wel zijn ze voorzien van carbon ‘blades’ die helpen met aerodynamica en koeling.
Om de wegligging in de bochten verder te optimaliseren staan de voorste banden extra agressief (-2,5° camber) en ontwikkelde Michelin specifieke Cup 2R banden die voorzien zijn op het extra koppel van de 8,0-liter quad turbo W16. Niet dat het vermogen gestegen is. Dat blijft met 1.500 pk immers gelijk aan dat van de standaardauto. Maar de Pur Sport is wel gezegend met kortere verzetten, wat een gelijkaardig effect heeft. Dat het tezelfdertijd reeds bestaande Chiron-rijders minder schoffeert is mooi meegenomen.
Bugatti zal slechts 60 exemplaren van de Chiron Pur Sport bouwen. Elk met een prijskaartje van 3 miljoen euro plus lokale taksen en eventuele personalisaties.
MEER LEZEN
Bugatti Baby II gaat in productie