8   +   7   =  





Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Porsche 917 laat niemand onbewogen. Zeker als je weet dat er naast de pure circuitversie ook enkele straatlegale exemplaar bestaan. Maar er zelf een bezitten, daar durven we zelfs niet van dromen. Dankzij Icon Engineering komt die droom evenwel al iets dichterbij.

Vorig jaar brachten we nog ode aan de 917, die toen 50 kaarsjes mocht uitblazen. Het legendarische exemplaar in kwestie, chassis 034 met een ellenlang palmares, werd nog begin jaren ’70 aangeschaft voor een spreekwoordelijke appel en een ei. In die halve eeuw is er echter véél veranderd…

Kosten, kosten en nog eens kosten

De meest logische kost vandaag de dag is uiteraard de aanschaf. Nog in 2017 werd chassisnummer 024 verkocht voor 14 miljoen dollar tijdens de veilig op Pebble Beach. Zelfs met een winnend ticket van Euro Millions wordt dat krap… En dan komen we bij het volgend heikel punt, onderhoudskosten.

2020_icon_engineering_917_02

Toen we in juli op Festival of Speed chassis 034 onder de loep namen, bleek dat de bougies na elke run op de heuvelklim vervangen werden. En het waren uiteraard geen bougies van 5 euro per stuk die de twaalfcilinder nodig had. Dit alles in de veronderstelling dat een uitje goed verloopt, wat (motor)schade laat de kosten van een leuk dagje eens te meer de pan uit swingen.

Chassis 034 wordt trouwens niet meer gebruikt om deel te nemen aan klassieke races. Het exemplaar wordt in originele toestand gehouden en heeft zodoende nog geen restauratie gekend. Prima voor een acte de présence of wat rustige rondjes, maar niet om nog een uur lang vol gas te gaan racen tijdens Le Mans Classic of Spa Classic. Een dergelijk wagen zit zodoende gevangen in zijn eigen mythe. Al helemaal wanneer het om een exemplaar als chassis 053 gaat, de winnaar van Le Mans ’71 in Martini-strijdkleuren.

2020_icon_engineering_917_04

Die was uitgerust met een chassis bestaande uit magnesium. Na een halve eeuw is dit goedje veel te broos geworden om nog mee te rijden. Dit witte snelheidsmonster is inmiddels een statisch object in het Porsche museum geworden.

Zeg niet zomaar een replica

Het antwoord op veel van deze problemen is dan ook een moderne reïncarnatie van de 917, of om het met een ‘onbeschoft’ woord te zeggen: een replica. Een dergelijke 917 imitatie is niet nieuw, zo voorzag de firma Laser al in de jaren ’70 een (afschuwelijke) kit car op VW-basis. Deze had onder andere de ‘eer’ om het op het witte doek op te nemen tegen Herbie…

2020_icon_engineering_917_05

De hedendaagse poging van de firma Icon – what’s in a name – is daarentegen véél serieuzer.
Het begint al met de achtergrond van de bedenker: Dave Eaton, als ingenieur werkzaam bij Ford in Detroit. Tijdens zijn jeugd raakte hij in de ban van de exploten van de 917 en diens formidabele bestuurders. In zijn vrije tijd is Dave trouwens ook actief op PistonHeads en is hij eigenaar van een Lamborghini Espada en Alfa Romeo Montreal. Een gepassioneerde liefhebber zodoende, met kennis van zaken.

2020_icon_engineering_917_03

Op basis van een aangeschafte ‘bodyshell’ van een 917 – via PistonHeads nota bene – en met behulp van CAD-technieken kon het proces vervolgens – bijna 10 jaar terug – beginnen. In zijn queeste werd Dave bijgestaan door John Hartland, een specialist aangaande supercars die zichzelf ook meteen achter het stuur van een 917 zag.

Serious bit of kit

Net zoals bij de echte 917 werd de basis een licht aluminium buizenchassis, overgoten met het glasvezel koetswerk. Tot zover 95% waarheidstrouw aldus ‘Icon’. Enkel noodzakelijke aanpassingen aangaande verkeersveiligheid werden doorgevoerd. Zo zal je twee buitenspiegels zien opduiken. Iets wat bij meeste 917’s destijds ontbrak, onder het motto: ‘you don’t need mirrors if you’re always in front‘. Doelstelling van de Icon 917 is dus inderdaad om ook buiten het circuit op te duiken. Alhoewel we benieuwd zijn of het bekomen van een nummerplaat ook in België zal lukken…

Onder de lange staart (motorkap) achteraan vinden we gelukkig geen krachtbron uit een kever, maar wel een luchtgekoelde 3,6-liter boxer uit een youngtimer 911. Andere opties zijn eveneens bespreekbaar, zoals een modernere watergekoelde boxer of zelfs een elektrische motor. Of heeft u toevallig misschien een gepaste luchtgekoelde flat 12 liggen?

Op dit ogenblik bestaat er slechts één Icon 917. Bedoeling is echter om dit op te drijven tot een beperkte productie van vijf stuks per jaar. In ruil dien je daarvoor circa 200.000 pond bij Icon achter te laten – afhankelijk van je bijkomende wensen. Geen habbekrats, maar je krijgt er wel een ‘icoon’ voor terug.

Meer info op: Icon Engineering.

MEER LEZEN

Tripple Test: Lola T70 vs Ferrari 512S vs Porsche 917

50 jaar Porsche 917: The king of kings

Raceklassiekers (6): Porsche 917 (+Docu)