Want dat had de relatief ingetogen Coupé/Cabriolet uiteraard nodig.
In navolging van de E-klasse berline en break krijgen nu ook de Coupé en Cabriolet versies een gedegen facelift. Wat betreft de E53 Coupé en Cabriolet, tot slot nog steeds de meest krachtige versies van beide koetswerkvarianten, verandert er technisch gezien zo goed als niets. Tenzij je voor het vernieuwde AMG Dynamic Plus Package kiest (welk de Drift Modus introduceert) en die we kennen van de straffere x63 modellen. Daardoor wissel je met een druk op de knop tussen standaard 4Matic+ vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving voor wanneer de omstandigheden het toelaten.
In dat geval sturen beide modellen alle 435 pk’s en 520 Newtonmeters koppel, afkomstig van hun geblazen 3,0-liter zes-in-lijn en gecombineerd met 48V hybridetechnologie en elektronische compressor (goed voor 22 extra paardenkrachten), rechtstreeks naar de achterwielen. Dat doen ze via een klassieke 9-trapskoppelomvormer. Beter dan de automaat met dubbele koppeling die voorbehouden blijft aan de x63-modellen. Via die automaat (en met de hulp van vierwieltractie) sprint de bijna 2 ton zware coupé en cabriolet echter nog steeds in 4,4 s (4,6 s voor de Cabriolet) naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h.
Meer dan op het technische verhaal heeft Mercedes zich voor de facelift vooral op details en afwerking gefocust. Zo herken je de facelift aan zijn Panamericana-grille, smallere koplampunits en licht hertekende bumpers, terwijl het interieur gezegend is met de meest recente versie van het MBUX-infotainmentsysteem, AMG’s meest recente stuurwiel, inclusief functies voor haptische feedback, en verbeterde materialen op allerhande oppervlakken.
De vernieuwde E53 Coupé en Cabriolet maken in het najaar van 2020 hun debuut bij de dealers in Europa. Tezelfdertijd zullen ook de reguliere benzine- en dieselversies beschikbaar zijn.
MEER LEZEN
Mercedes-museum opent (net als vele andere) virtueel de deuren