Stip 4 augustus alvast aan in je agenda. Want dan zal Gordon Murray, van het gelijknamige designbureau, zijn nieuwste super/hypercar aan pers en publiek voorstellen. Maar voor het zover is geeft de Britse Zuid-Afrikaan ons alvast een voorsmaakje met de finale specificaties van zijn centraal gemonteerde atmosferische Cosworth V12. En die zijn om duimen en vingers bij af te likken.
Zelf refereert Gordon Murray Design (GMD) naar de twaalfcilinder als ‘de meest indrukwekkende V12 voor de straat. Ooit’. Stoere taal die we normaliter gezien meteen verticaal klasseren als goedkope marketingpulp. Maar ditmaal zijn we geneigd zijn makers te geloven. Want de in samenwerking met Cosworth ontwikkelde V12 wordt effectief zo spectaculair als door Murray vooropgesteld.
De uiterst lichte en extreem compacte V12 is nog geen 4,0 liter groot en nauwelijks 178 kg zwaar maar perst er wel een piekvermogen uit van 663 pk bij 11.500 tpm en een maximumkoppel van 467 Nm bij 9.000 tpm. De motor zelf is echter goed voor een toerenlimiet van 12.100 tpm. Een ongezien hoog cijfers voor een auto voor de straat. Laat staan eentje met 12 cilinders. Een testament van Cosworth’s expertise en het gebruik van de meest moderne lichtgewichtmaterialen, processen en technologieën.
https://www.instagram.com/p/CDJunodFRtY/?utm_source=ig_embed
Hoe de motor bij vollast of op maximumtoerental zal klinken houdt GMA voorlopig nog even voor zichzelf. Maar op Instagram geven ze ons alvast een voorsmaakje met een dynorun tot 8.000 tpm. En dat in de wetenschap dat de motor van de minder dan 1 ton wegende bolide nog 4.100 extra toeren te gaan heeft…
Uiteindelijke specificaties ‘Cosworth GMA’:
Type number Cosworth GMA
Configuration V12 semi-structural
V-angle 65°
Capacity 3,994 cc
Bore 81.5 mm
Stroke 63.8 mm
Compression ratio 14:1
Max power 663 PS @ 11,500 rpm
Power to weight ratio 672 PS per tonne
Weight to power ratio 150 kg per 100 PS
Max torque 467 Nm @ 9,000 rpm
Flexibility 71% of max torque @ 2,500 rpm
Maximum rpm 12,100 rpm
Valve train Gear driven double overhead camshafts
Inclined axis 4 valves per cylinder – variable valve timing on inlet / exhaust
Induction system RAM induction airbox – 4 throttle bodies – Direct Path Induction Sound
Exhaust system Inconel and Titanium
Lubrication system Dry sump
Cooling system Water-cooled – twin aluminium front radiators
Oil cooling system Single aluminium rear radiator
Ignition system 12 individual coils 12-volt
Starter/alternator 48-volt gear driven integrated starter / generator
Exhaust emission control 4 catalytic convertors with Lambda sensors and secondary air injection
Engine block Aluminium alloy
Cylinder heads Aluminium alloy
Connection rods Titanium
Valves Titanium
Total engine weight 178 kg
Engine mounting Semi-structural-inclined axis shear mounting (IASM)
Power density 166 PS-per-litre
Transmission
Configuration Transverse with high-speed bevel gears and spur gear final drive
Speeds 6 speeds + reverse: full synchro mesh
Gear change Manual H pattern with reverse lock-out
Differential Limited slip (Salisbury)
Clutch 184 mm diameter – Triple plate carbon silicone and titanium
Drive line Tripod joints and gun drilled drive shafts
Casing Aluminium alloy
Lubrication Pumped lubrication
Oil cooling Single aluminium alloy radiator
Ratios
First 2.833:1
Second 2.095:1
Third 1.577:1
Fourth 1.226:1
Fifth 0.971:1
Sixth 0.744:1
Input bevel 1.688:1
Final drive 3.176:1
Optional overdrive (6th) 0.595:1
Weight 80.5 kg
MEER LEZEN
Gordon Murray geeft extra details over zijn T.50 supercar