In navolging van de SUV Levante krijgen nu ook de limousines Ghibli en Quattroporte een eigen Trofeo-variant. Goed voor een flinke scheut extra peekaa’s maar vooral een achtcilinder met Ferrari-genen.
Daarmee positioneren beide Trofeo’s zich aan de top van het Maserati-gamma en zorgen ze voor een welgekomen scheut extra prestige en peekaa’s. Grote blinkvanger is natuurlijk de in samenwerking met Ferrari ontwikkelde 3,8-liter bi-turbo V8 die goed is 580 pk bij 6.750 tpm, en 730 Nm tussen 2.250 en 5.250 tpm. Daarmee katapulteren beide versies zich in respectievelijk 4,3 en 4,5 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van 326 km/h.
In beide modellen wordt de V8 telkens gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF, maar wordt de power, in tegenstelling tot de vierwielaangedreven Levante Trofeo, uitsluitend naar de achterwielen gestuurd. Tevens nemen zowel de Ghibli Trofeo als grote broer Quattroporte Trofeo het vernieuwde Integrated Vehicle Control (IVC) over, waarbij alle actieve rijhulpsystemen worden gebundeld voor optimale prestaties.
Speciaal voor de Trofeo-varianten ontwikkelde Maserati een specifieke Corsa-setting voor de boordcomputer. Deze garandeert de meest scherpe gasrespons en gangwissels, net als de volle sound van de sportuitlaat. En activeert de launch control.
Uiterlijk weten beide modellen zich te onderscheiden door hun grote hoeveelheid standaard carbon details, rode koetswerkaccenten, nieuwe achterlichtunits in boomerang-stijl en een nieuwe grille die vanaf modeljaar ’21 op alle modellen pronken zal. 21-duims gesmede aluminium velgen zijn standaard. En dat in combinatie met naar wens rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen.
Binnenin sieren er nieuwe en modelspecifieke sportstoelen en een naar 10,1-duims vergroot infotainmentdisplay met 10 x grotere resolutie, een 4x krachtiger processor en verdubbelde geheugencapaciteit. Belgische prijzen volgen later nog.
Technische specificaties:
TECHNICAL SPECIFICATIONS | LEVANTE TROFEO | GHIBLI TROFEO | QUATTROPORTE TROFEO |
Engine Layout | Petrol 90° V8, twin-turbo – direct injection (GDI) | Petrol 90° V8, twin-turbo – direct injection (GDI) | Petrol 90° V8, twin-turbo – direct injection (GDI) |
Displacement (cc) | 3,799 | 3,799 | 3,799 |
Max. power output (hp @ rpm) | 580@ 6,250 (Europe; North America; Korea; China; Japan; India)
590@ 6,250 (other markets) |
580 @ 6,750 | 580 @ 6,750 |
Peak torque (Nm @ rpm) | 730 @ 2.500 – 5,000 | 730@ 2.250-5.250 | 730@ 2,250– 5,250 |
Fuel Consumption WLTC | 13.2-13.7 | 12.3-12.6 | 12.2-12.5 |
0-100 km/h (sec) | 4.1 (Europe; North America; Korea; China; Japan; India)
3.9 (other markets) |
4.3 | 4.5 |
Top speed (km/h) | 302 km/h (Europe; North America; Korea; China; Japan; India)
304 km/h (other markets) |
326 | 326 |
100-0 km/h (m) | 34.5 | 34.0 | 34.0 |
Gearbox | ZF eight-speed automatic | ||
Transmission | Q4 Intelligent All-Wheel Drive with rear Limited-Slip Differential | Rear-wheel drive with rear limited slip self-locking mechanical differential | Rear-wheel drive with self-locking differential |
Front Suspension | Double-wishbone, adjustable Air Springs, Skyhook shock absorbers | Double-wishbone, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar | Double-wishbone, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar |
Rear Suspension | Multi-Link, adjustable Air Springs, Skyhook shock absorbers | Multi-Link, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar | Multi-Link, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar |
Length/width/height (mm) | 5,003 / 1,968 / 1,679 | 4,971 / 1,945 / 1,461 | 5,262 / 1,948 / 1,481 |
Wheelbase (mm) | 3,004 | 2,998 | 3,171 |
Kerb Weight (kg) | 2,170 | 1,969 | 2,000 |
MEER LEZEN
“How I designed the Maserati MC12”