Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In navolging van de SUV Levante krijgen nu ook de limousines Ghibli en Quattroporte een eigen Trofeo-variant. Goed voor een flinke scheut extra peekaa’s maar vooral een achtcilinder met Ferrari-genen.

Daarmee positioneren beide Trofeo’s zich aan de top van het Maserati-gamma en zorgen ze voor een welgekomen scheut extra prestige en peekaa’s. Grote blinkvanger is natuurlijk de in samenwerking met Ferrari ontwikkelde 3,8-liter bi-turbo V8 die goed is 580 pk bij 6.750 tpm, en 730 Nm tussen 2.250 en 5.250 tpm. Daarmee katapulteren beide versies zich in respectievelijk 4,3 en 4,5 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van 326 km/h.

2020_29_Maserati_Quattroporte_Trofeo

2020_06_Maserati_Quattroporte_Trofeo2020_23_Maserati_Ghibli_Trofeo

In beide modellen wordt de V8 telkens gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF, maar wordt de power, in tegenstelling tot de vierwielaangedreven Levante Trofeo, uitsluitend naar de achterwielen gestuurd. Tevens nemen zowel de Ghibli Trofeo als grote broer Quattroporte Trofeo het vernieuwde Integrated Vehicle Control (IVC) over, waarbij alle actieve rijhulpsystemen worden gebundeld voor optimale prestaties.

2020_08_Maserati_Quattroporte_Trofeo

Speciaal voor de Trofeo-varianten ontwikkelde Maserati een specifieke Corsa-setting voor de boordcomputer. Deze garandeert de meest scherpe gasrespons en gangwissels, net als de volle sound van de sportuitlaat. En activeert de launch control.

2020_25_Maserati_Trofeo_engine2020_21_Maserati_Ghibli_Trofeo

2020_20_Maserati_Ghibli_Trofeo

2020_22_Maserati_Ghibli_Trofeo2020_24_Maserati_Trofeo_Sport_Corsa2020_07_Maserati_Quattroporte_Trofeo

Uiterlijk weten beide modellen zich te onderscheiden door hun grote hoeveelheid standaard carbon details, rode koetswerkaccenten, nieuwe achterlichtunits in boomerang-stijl en een nieuwe grille die vanaf modeljaar ’21 op alle modellen pronken zal. 21-duims gesmede aluminium velgen zijn standaard. En dat in combinatie met naar wens rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen.

2020_34_Maserati_Ghibli_Trofeo

2020_05_Maserati_Quattroporte_Trofeo2020_27_Maserati_Quattroporte_Trofeo

Binnenin sieren er nieuwe en modelspecifieke sportstoelen en een naar 10,1-duims vergroot infotainmentdisplay met 10 x grotere resolutie, een 4x krachtiger processor en verdubbelde geheugencapaciteit. Belgische prijzen volgen later nog.

Technische specificaties:

TECHNICAL SPECIFICATIONS LEVANTE TROFEO GHIBLI TROFEO QUATTROPORTE TROFEO
Engine Layout Petrol 90° V8, twin-turbo – direct injection (GDI) Petrol 90° V8, twin-turbo – direct injection (GDI) Petrol 90° V8, twin-turbo – direct injection (GDI)
Displacement (cc) 3,799 3,799 3,799
Max. power output (hp @ rpm) 580@ 6,250 (Europe; North America; Korea; China; Japan; India)

590@ 6,250

(other markets)

580 @ 6,750 580 @ 6,750
Peak torque (Nm @ rpm) 730 @ 2.500 – 5,000 730@ 2.250-5.250 730@ 2,250– 5,250
Fuel Consumption WLTC  13.2-13.7 12.3-12.6 12.2-12.5
0-100 km/h (sec) 4.1 (Europe; North America; Korea; China; Japan; India)

3.9 (other markets)

4.3 4.5
Top speed (km/h) 302 km/h (Europe; North America; Korea; China; Japan; India)

304 km/h (other markets)

326 326
100-0 km/h (m) 34.5 34.0 34.0
Gearbox ZF eight-speed automatic
Transmission Q4 Intelligent All-Wheel Drive with rear Limited-Slip Differential Rear-wheel drive with rear limited slip self-locking mechanical differential Rear-wheel drive with self-locking differential
Front Suspension Double-wishbone, adjustable Air Springs, Skyhook shock absorbers Double-wishbone, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar Double-wishbone, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar
Rear Suspension Multi-Link, adjustable Air Springs, Skyhook shock absorbers Multi-Link, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar Multi-Link, Skyhook shock absorbers, anti-roll bar
Length/width/height (mm) 5,003 / 1,968 / 1,679 4,971 / 1,945 / 1,461 5,262 / 1,948 / 1,481
Wheelbase (mm) 3,004 2,998 3,171
Kerb Weight (kg) 2,170 1,969 2,000

MEER LEZEN

“How I designed the Maserati MC12”

Maserati MC20 krijgt gloednieuwe motor die ‘Nettuno’ heet

Testnotities: Maserati Levante S GranSport