Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Precies tien minuten kregen we in de met plastic afgeschermde passagiersstoel van de Mach-E. Net genoeg om evenveel weetjes aan de ontwikkelingspiloot van Ford Lommel te ontfutselen over de elektrische Mustang die in 2021 demarreert.

In onze twee voorafgaande nieuwsberichten (hier en hier) valt er al heel wat info te rapen over de tweede EV van het Blauwe Ovaal. Toch zijn we tijdens deze korte ‘meerijpresentatie’ weer wat meer te weten gekomen over de elektrische Mustang, die zijn Europese première eigenlijk op het Autosalon van Brussel in januari 2021 had moeten beleven. Dat is -zoals we ondertussen weten- helaas uitgesteld tot 2022, wat deze eerste kennismaking des te interessanter maakt.

1. TIMING: De eerste demovoertuigen worden aan het eind van het eerste kwartaal 2021 in Europa verwacht, ergens rond einde maart of begin april. Op de eerste klantenwagens is het wachten tot einde mei, terwijl de 465 pk sterke GT pas voor begin november ingepland staat. Nog een half jaartje wachten dus.

2. ACCELERATIE: In tegenstelling tot andere EV-constructeurs pakt Ford niet over de hele lijn uit met straffe acceleratiecijfers, allicht om de autonomie te maximaliseren. De basisversie met achterwielaandrijving (258 of 285 pk) sprint  in een kleine 8 seconden naar de 100 km/u, de vierwielaangedreven variant (met 285 of 337 pk) doet dezelfde oefening in een kleine 7 seconden. Enkel de GT duikt dankzij 815 Nm onder de viersecondengrens.

3. RIJMODI: De reguliere versies krijgen drie rijmodi – te weten Active, Whisper en Untamed. Active is de standaardmodus, Whisper de ecostand en Untamed de performancetrap. In elk van die modi reageert de aandrijflijn anders op inputs en varieert de mate van remenergierecuperatie voor het zogenaamde one-pedal driving. Of je daar nepgeluid via de speakers bij wil, dat bepaal je zelf op het verticale aanraakscherm van 15,5 duim in het midden.

4. SYNC4: Het softwaregedeelte van de Mustang Mach-E draait op een nieuwe generatie van het SYNC-infotainmentsysteem. Naast te verwachten features (zoals laadstops die in het af te leggen traject worden ingerekend) biedt SYNC4 voor het eerst de mogelijkheid om ingebouwde applicaties samen met de draadloze versies van Android Auto of Apple Carplay te gebruiken, bijvoorbeeld om de navigatie van Ford te blijven gebruiken tijdens het beluisteren van Spotify etc.

5. DEURKNOPPEN: Spreekt voor zich dat de smartphone een belangrijke rol speelt in het ecosysteem van de Mach-E. Je kan hem dan ook als sleutel gebruiken (naast drie klassieke en tevens personaliseerbare sleutels), bijvoorbeeld om de deuren via Bluetooth te ontsluiten. Om de portieren effectief te openen, moet je op een knopje duwen dat in de stijlen verwerkt zit. Aan de bestuurderskant lichten er ook tien cijfers op, om conciërgediensten voor derden (bijvoorbeeld pakjesdiensten) mogelijk te maken.

6. AFMETINGEN: In het echt toont de Mach-E compacter dan op de reclamefoto’s. Vergelijk hem daarom liever met een Kuga dan met een Edge, hoewel hij een stuk atletischer overkomt. Achterin is er in ieder geval voldoende ruimte voor volwassen passagiers die zich aan het grote panoramadak kunnen vergapen. De koffer is bij 402 liter eerder doorsnee, maar wordt bijgestaan door een frunk van 100 liter vooraan.

7. LAADABONNEMENT: Ford biedt Mach-E kopers vijf jaar lidmaatschap aan bij een Europese provider van publieke laadpalen. Daarmee kan je bij 80% oftewel 155.000 laadstations terecht, maar opgelet: de laadkost an sich -berekend per minuut, kWu of laadbeurt- betaal je natuurlijk zelf. Voor het Ionity-netwerk met snellaadpalen is het gratis aanbod beperkt tot één jaar (twv 160€), met een gereduceerd laadtarief van 0,32€/kWu.

8. UNICUM: De Mach-E is de allereerste Mustang die een aparte afstelling voor Europa geniet. Mocht er aan de Pony Cars met verbrandingsmotoren doorgaans niet geraakt worden, dan heeft Ford Lommel de elektrische versie wel aangepast voor Europees gebruik. Daardoor is vooral de besturing een stuk directer geworden, met een strakker reagerende voortrein tot gevolg.

9. BANDEN: Wat de wegligging van de Europese Mach-E eveneens ten goede komt, is de toepassing van zomer- en winterbanden. In de VS rollen de meeste wagens immers het jaar rond op vierseizoensbanden, wat altijd een compromis is. Voor Europa kiest Ford voor performanter rubber in de vorm van Bridgestone’s Turanza, die zelfs als 19-duimer nog best wat bandenwang heeft om de klassieke veer- en dempercombo te complementeren. Het comfort is bijgevolg in alle rijmodi patent.

10. DRIFT: Met twee elektromotoren verdeelt de AWD-variant zijn vermogen niet alleen tussen de voor- en de achteras, maar ook tussen de wielen links en rechts. Betekent dat de Mach-E niet om een slippertje verlegen zit, zoals onze testpiloot meteen kundig bewijst op de eerste oprit. Driften lijkt dan ook tweede natuur voor de Mach-E, die zich met zijn rijmanieren alvast duidelijk op de DRIVRs richt. Classic Ford, dus.

MEER LEZEN:

Ford Mustang Mach-E 1400 Proto heeft maar liefst 1400 pk

Overzicht: De meestbelovende EV’s van 2020

Ford Mustang Mach-E vanaf 48.000 euro