Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
Y3846KFDmFQ

Met een variabele aandrijflijn en 1400 pk uit maar liefst zeven elektromotoren is de Ford Mustang Mach-E 1400 het ideale testvoertuig voor eventuele Performance-varianten van de elektrische Mustang.

Begin juli dook er hoegenaamd een spionagevideo op van een wild driftende Ford Mach-E op het North Carolina Center for Automotive Research in de States. Het merendeel van de elektrische Mustang-carrosserie schitterde door afwezigheid, wat de Amerikaanse pers al snel deed concluderen dat het geen standaard Mach-E betrof. De cameo van een F-150 pick-up door RTR Vehicles, de driftfabriek van Vaughn Gittin Jr, in diezelfde video liet vermoeden dat het een prototype voor ontwikkelings- en motorsportdoeleinden betrof, zoals ondertussen ook bevestigd is door de spectaculaire lanceringsvideo van de Mach-E 1400.

Variabele aandrijflijn

Verrassend genoeg is dit al het tweede elektrische prototype dat Ford deze maand lost. Het eerste, de Mustang Cobra Jet 1400, zat verpakt in een hedendaagse Mustang-carrosserie en was vooral op dragracen bedacht, terwijl deze special een veel breder scala aan motorsportactiviteiten viseert. De aandrijflijn, met gestapelde Yasa-elektromotoren die ook in de Koenigsegg Regera dienst doen, kan zowel vierwielaangedreven zijn als louter de voor- of de achterwielen bedienen – allicht met ontwikkelingswerk in het achterhoofd.

Het chassis van de productie Mach-E is dan ook danig vertimmerd en voorzien van geüpgradede onderdelen uit de Ford Performance-rekken, zoals Brembo-remmen van de Mustang GT4 racewagen en ophangingsonderdelen van de Ford GT. Het accupakket van 56,8 kWu is wel van dezelfde Nickel-Magnesium-Kobalt variëteit als dat van de straatversie, maar is hier op piekvermogen getuned om een uur lang banden op te roken en daarna weer in een uur opgeladen te worden. Een echte showcar dus, met allerhande slimme differentiëlen om de betere Gymkhana-moves te simuleren.

Nieuwe materialen

Een opvallend aeropakket dat 2300 pond oftewel dik 1.000 kg neerwaartse druk genereert bij 160 mp/h oftewel bijna 260 km/h rond het plaatje af, samen met een reeks nieuwe materialen die op de Mach-E 1400 uitgetest worden. Zo is de motorkap bijvoorbeeld gemaakt uit organische composietvezels, om eens niet naar peperduur carbon te moeten grijpen. De Mach-E 1400, die trouwens uitgerust is met vier zitplaatsen, maakt zijn debuut binnenkort tijdens een Nascar-race in Amerika, al zou het ons niet verwonderen dat het prototype de oversteek in oktober gaat maken om de recent aangekondigde Goodwood Speedweek op te leuken.

MEER LEZEN

Ford Mustang Mach-E: vanaf 48.000 euro

Officieel (maar niet voor ons): Ford Bronco en Bronco Sport

’69 LM 24 Revival: Ford GT heaven @ Spa