Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een lange plaagcampagne heeft Hyundai eindelijk zijn Fiesta ST-concurrent gelost: de i20N met een gloednieuwe 1.6 turbobenzine die 204 paarden mobiliseert.

Over het uiterlijk kunnen we kort gaan: de i20N volgt de lijn die zijn grotere broer heeft ingezet, met wat Hyundai ‘rally-geïnspieerde addenda’ noemt. Met name de agressieve voorbumper, de rode onderrand van de dorpers en het zwarte dak met dito kofferspoiler en -klep geven de strikte vijfdeurs de nodige streetcred. Over het algemeen ziet de i20N er daarmee erg Aziatisch uit, maar ook agressief genoeg om de link met de WRC-wagen te accentueren.

1.6 Turbo met handbak

Belangrijker is evenwel wat er onder het koetswerk van 1.190 kg schuilt, te beginnen met de ophanging. Die krijgt natuurlijk een nieuwe geometrie met herziene onderdelen, waardoor ook de besturing anders is afgesteld dan op mindere varianten. De voorste remschijven zijn ook 40 mm groter. Een mechanisch sperdifferentieel (het N Corner Carving Differential) is in optie beschikbaar, terwijl de ESP-calibratie gewijzigd is om niet te flippen als je met links zou gaan remmen. Of hoe de inbreng van onze landgenoot Thierry Neuville toch op één punt duidelijk merkbaar is.

Ook de 1.6-motor is helemaal nieuw -met continu variabele kleptiming een een inspuitdruk van 350 bar- om dankzij een turbo 204 pk en 275 Nm te genereren. Samen goed voor een 0 tot 100-tijd van 6,7 seconden en 230 km/u voluit. Een manuele zesbak vormt de enige transmissie-optie, weliswaar in een verstevigde versie om het extra koppel aan te kunnen. Configureren doe je de hele handel met het N Grin Control System, dat je net als in de i30N alle parameters afzonderlijk laat afstellen – tot aan het motorgeluid toe dat zowel via de speakers versterkt als een mechanische klep in de enkelvoudige uitlaat heeft.

Enkel als vijfdeurs

Wanneer de i20N precies op de markt komt, heeft Hyundai België nog niet gemeld. Ook niet hoeveel de kleine hot hatch precies gaat kosten, trouwens. Maar als ze de concurrentie echt met de fijne Ford Fiesta ST willen aangaan, zal de basisversie toch ergens rond de 26.000 euro moeten starten. Of het feit dat de i20N enkel als vijfdeurs komt in het nadeel van Hyundai gaat werken, zal de tijd moeten uitwijzen.

MEER LEZEN:

Officieel: Hyundai i30N Facelift, nu ook met DCT

Video: De rauwe snelheid van het moderne WRC

Officieel: Ford Fiesta ST Edition