In de aanloop naar Weekend DRIVR 02, ons sporadische print-at-home magazine, publiceren we op tijd en stond een artikel uit de voorafgaande editie, die natuurlijk nog steeds gratis te downloaden valt op DRIVR.be!
Jay(son) -Kay- Cheetham heeft zijn autopassie nooit onder stoelen of banken gestoken, zelfs niet in zijn muziek. Getuige daarvan de videoclip voor Cosmic Girl.
Dat memorabele muziekvideo’s niet meteen gelieerd hoeven te zijn aan het nummer in kwestie, bewijst Cosmic Girl van Jamiroquai wanneer het in november 1996 als tweede single verschijnt van het succesvolle album Travelling Without Moving. Tekst en beeld hebben immers weinig met elkaar van doen, maar toch kan iedere rechtgeaarde autofanaat de bijhorende beelden ogenblikkelijk voor de geest halen. En wel dankzij een drietal illustere supercar-protagonisten van Italiaanse origine, die van begin tot einde de show stelen.
Zonder voorruit
De video, geregisseerd door de Britse cinematograaf Adrian Moat, was een idee van Jay kay zelf en werd opgenomen op de uitdagende slingerwegen van Cabo de Gata-Níjar in Andalusië, Spanje. Toch kwam de clip niet zonder slag of stoot tot stand. De oorspronkelijk voorziene Lamborghini Diablo SE30 in typisch Viola Metallizzato was tijdens het transport betrokken in een ernstig ongeval, terwijl een stuntrijder de voorruit van het reserve-exemplaar per ongeluk vermorzelde nog voor de opnames konden plaatsvinden. Daardoor zag de crew zich genoodzaakt om een groot deel van de beelden te schieten zonder voorruit in de Italiaans stier.
Pink Floyd
Zowel de Diablo SE30 als F355 GTS kwamen uit de persoonlijke collectie van de frontman van de band, die op dat moment nog uit de drummer Derrick McKenzie, toetsenist Toby Smith en bassist Stuart Zender bestond. De bewuste F40 was dan weer in bruikleen van collega-autofanaat Nick Mason van Pink Floyd, die ook op de shoot aanwezig was en in de clip af en toe te zien is als piloot. Behalve Mason figureert ook Zender geregeld als passagier van Kay. Maar wie de rijder was van de zwarte F355 is tot op een heden niet geweten.
Behalve de single zou ook het album een groot succes worden met wereldwijd meer dan 8 miljoen verkochte exemplaren. De hoes van het album is trouwens nog een verwijzing naar Kay’s voorliefde voor Italiaanse exoten, met een flinke knipoog naar het logo van Ferrari – Kay’s favoriete merk. Ter ere van de band staat er op het embleem wel geen Cavallino Rampante maar een ‘Buffalo Man’, het typische logo van de band die in 2022 30 kaarsen mag uitblazen.
MEER LEZEN:
Nu of Nooit: Audi TT (8N) – De Bauhaus Coupé (WD01)