Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de aanloop naar Weekend DRIVR 02, ons sporadische print-at-home magazine, publiceren we op tijd en stond een artikel uit de voorafgaande editie, die natuurlijk nog steeds gratis te downloaden valt op DRIVR.be!

De Omega Speedmaster gaat al sinds 1969 als ‘Moon Watch’ door het leven, hoewel het horlogehuis uit Biënne oorspronkelijk geen ruimte- maar wel racepiloten viseerde.

In de beginjaren van de ruimtevaart mochten astronauten nog zelf kiezen welk horloge ze op missie droegen. Op die manier kwam de Omega Speedmaster voor het eerst buiten de dampkring terecht, aan de pols van astronaut Walter Schirra in 1962. Naarmate de vluchten complexer werden, zag NASA heil in precieze en duurzame horloges als tijdwaarnemingsinstrumenten bij bijvoorbeeld ruimtewandelingen of de (her)opstart van motoren. Longines, Rolex, Omega en Hamilton dongen dan ook vanaf 1964 mee om het tot officiële NASA-leverancier te schoppen.

Finaal selecteerde het ruimteagentschap de Omega Speedmaster als de te gebruiken chrono voor ruimtemissies. Vervolgens was het Buzz Aldrin die de Speedmaster legendarisch maakte door het polshorloge mee te nemen naar de maan in het jaar 1969. Neil Armstrong liet zijn Speedy namelijk achter in de landingsmodule, als back-up voor de defecte elektronische timer aan boord. Aldrin, wiens moeder overigens Moon heet, is tot op vandaag ambassadeur voor het Zwitserse merk.

Circuitgebruik

Nochtans was de Speedy niet ontwikkeld met maanlandingen in gedachten. Toen de chronograaf in ’57 op markt kwam, viseerde Omega vooral professionals die belang hadden bij accurate tijdsmetingen. Racepiloten bijvoorbeeld, die al in 1957 advertenties met autosportmotieven voorgeschoteld kregen. Het mag dan ook niet verbazen dat je de Speedy kon terugvinden om de pols van de betreurde Belgische racer Willy Mairesse, of bij de jonge Frank Williams.

De Omega Speedmaster aan de pols van de Belgische toppiloot Willy Mairesse
[Foto via FratelloWatches.com & de Ferrarism Facebook groep]

Chronografen werden in die tijd niet alleen door teambazen of de raceleiding gebruikt om rondetijden bij te houden, ook de piloten zelf maakten er gebruik van. Motorracer Fergus Anderson gebruikte de chronofunctie bijvoorbeeld om de laatste 30 seconden voor de start te timen. Zo kon hij precies op het juiste moment uit de startblokken schieten. Redenen genoeg dus om een chronograaf en meer bepaald een Speedmaster in huis te halen, zeker nu er in de wandelgangen wordt gefluisterd dat de carrière van de huidige Speedy met het 1861-binnenwerk ten einde loopt en diens opvolger wel eens een stuk duurder kan worden.

MEER LEZEN:

InstaGallery: Fake Cars And Real Watches

Uit-Tip: De oude Imperia-Fabriek in Nessonvaux (WD01)

Video: Klassiekerfotograaf Tim Scott over Horloges en de Goodwood Revival