Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na 15 jaar trouwe dienst geeft de tweede generatie -of eerste reïncarnatie, als je zo wil- van de Fiat 500 het stokje door aan de New 500e. Die is weliswaar van meet af aan in drie carrosserievarianten te hebben, de stijlvolle stadsmus wordt voortaan altijd aangedreven door elektriciteit om betere maar vooral schonere prestaties neer te zetten.

15 jaar is een eeuwigheid in autotermen, maar niet voor een icoon als de Fiat 500. Diens oervader liep immers bijna 20 jaar van de band en werd haast vier miljoen keer geproduceerd in Italië alleen. Sinds 2007 zet de moderne 500 dat succesverhaal voort, zij het vooral met verbrandingsmotoren die stilaan non-grata beginnen te worden in grote metropolen. Hoog tijd dus om de Cinquecento aan een volgende hoofdstuk te laten beginnen dat volledig elektrisch is en met het huidige accupakket van 42 kWh zeker 320 km autonomie moet voorschotelen. De vraag is alleen: zijn dat ook aangename kilometers om te malen?

Wacht eens even: heeft Fiat de verbrandingsmotor dan gewoon vervangen door een elektromotor?

Belangrijk om te weten is dat de New 500 niet zomaar een elektrische versie van de reguliere 500 is. Die laatste verdwijnt namelijk niet uit het aanbod, maar krijgt milde hybridemotoren en een subtiele facelift om er nog een paar jaar tegenaan te kunnen. De New 500 is een volledig nieuwe wagen die 6 cm langer en 6 cm breder is dan de tweede generatie, terwijl ook de wielbasis met 2 cm is toegenomen.

Onderin zit een fonkelnieuw platform, met 42 kWh li-ion batterijen in de vloer die met een maximaal vermogen van 85 kW opgeladen kunnen worden om in 5 minuten weer 50 km autonomie bij te tanken. Na 35 minuten aan de snellader zijn de accu’s weer voor 80% gevuld.

Een fonkelnieuwe Fiat, dus. Waar herken je hem zoal aan?

Naar goede gewoonte bulkt de New 500 van de leuke features. Naast het opvallende exterieurdesign, dat zich onderscheidt met speciale koplampen en ingewerkte deurklinken, springen vooral de interieurdetails in het oog. Het tweespakige stuur ligt lekker in de hand, het nieuwe infotainmentsysteem met Android-besturing staat netjes binnen bereik. Alleen de horizontale knoppenrij eronder, voor de bediening van de verluchting, is niet zo gebruiksvriendelijk.

Door de toegenomen dimensies is er iets meer plek vanbinnen, met name voorin waar de cabine een stuk breder toont. Dat komt deels door de uitsparing tussen de voorstoelen, waar de middenconsole stopt en de perfect vlakke vloer van deze EV doorschemert. Achterin is er weliswaar voldoende beenruimte voor kinderen, voor grotere inzittenden blijft het behelpen. Wie vaak passagiers vervoert, opteert dus beter voor de knappe 3+1 versie met een averechts openend achterdeurtje aan de rechterkant.

Dus drie carrosserievarianten en voorlopig één accupakket?

Klopt. Naast de geteste Cabrio en de hierboven vermelde 3+1 is kan je natuurlijk ook een klassieke Berlina driedeurs bestellen. Alle drie modellen worden initieel als La Prima-lanceringsversies aangeboden met het grote accupakket van 320 km. Die wagens hebben recht op een hele rist actieve rijhulpsystemen, inclusief adaptieve cruisecontrol met filefunctie en een rijstrookassistent.

Gaandeweg komt het trio ook beschikbaar in eenvoudigere uitvoeringen met een kleiner accupakket van 180 km, waardoor de basisprijs van de Berlina naar 24.900 euro zakt. In La Prima-trim starten de prijzen bij 35.900 voor de Berlina, 36.900 voor de 3+1 en en 37.900 voor de Cabrio – telkens met 42 kWh, 118 pk en 220 Nm.

Genoeg gepalaverd, avanti per favore!

Zoals tegenwoordig de norm is, afficheert ons testexemplaar volledig opgeladen geen 320 km maar eerder 260 km autonomie. Vreemd genoeg verandert dat getal ook niet wanneer we de airco aanzetten om de herfstige testomstandigheden te counteren. Sterker nog, na 15 kilometer doorheen hartje Brussel staat de teller nog steeds op 260 km. Allicht voelt het autobrein dat we trager onderweg zijn dat de vorige bestuurder, terwijl Fiat dan weer beweert dat de 500e aan stadstempi zowaar 400 km kan klokken.

Wat er ook van zij, de elektrische 500 is niet het type dat al 10 km van de autonomie afknibbelt terwijl je de navigatie nog aan het instellen bent voor vertrek. Zelfs volgascommando’s lijken de autonomie niet al te erg te deren, terwijl het lichte stuur precies reageert en de demping beter voor mekaar is dan op de reguliere 500. Alleen kasseistenen of gemene dwarsnaden kunnen de rust aan boord soms verstoren, met een licht pogoënde achteras tot gevolg.

Conclusie na deze korte rit in en rond de Belgische hoofdstad?

Schoner, praktischer en zelfs een stukje mannelijker – dat zijn de troeven die de New 500 Electric voortaan op zijn colbert mag spelden. De derde generatie oogt en rijdt een stuk volwassener, dankzij een elektrische aandrijflijn die met 118 pk en 220 Nm prima geschikt is voor grootstedelijke verplaatsingen. Maar misschien nog belangrijker is dat het Italiaanse icoon weer helemaal klaar is om onze grijze metropolen op te fleuren, zij het ditmaal zonder emissies. Kortom: de elektrische variant vormt een waardige toevoeging voor de 500-bloedlijn, die zijn toekomst met deze derde generatie verzekerd ziet.

FIAT New 500 Electric 42 kWh
MOTOR: enkele elektromotor op de vooras, ACCUPAKKET: Li-Ion, 42 kWu, VERMOGEN: 118 pk, MAX. KOPPEL: 220 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 3,63/1,68/1,52 m, LEEGGEWICHT: 1.465 kg, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 13,8 kWh/100 km, BANDEN: 205/45 R17, TOPSNELHEID: 150 km/u, 0-100 KM/H: 9 s, VANAFPRIJS: 35.900 euro (La Prima Berlina), SCORE: 4/5

MEER LEZEN:

Video: Waarom de FIAT Centoventi zo geniaal is

Officieel: Elektrische FIAT 500 Berline (2020)

Video: Deze 1966 FIAT 500 Giardiniera is niet wat het lijkt