Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zoals zijn naam impliceert, is de Mercedes EQA 250 de compacte e-SUV van Mercedes. Origineel gepland voor een lancering in 2020 maar door Corona pas begin 2021 uitgekomen, vormt de EQA het instapmodel van Mercedes’ EQ-modellenreeks. Instap betekent gelukkig niet minderwaardig, al zijn er toch wat compromissen gesloten.

De Mercedes EQA wordt gepositioneerd als de benjamin van de steeds groter wordende EQ-familie. Met een startprijs van €49.973 (zonder opties) richt hij zich resoluut op de meerwaardezoeker binnenin het compacte SUV-segment. Al weegt het van meet af aan door de EQA zich van hetzelfde platform bedient als de GLA die alleen met conventionele motoren te hebben is.

Er is bijgevolg geen specifiek platform ontwikkeld voor de GLA, maar een bestaande architectuur uitgerust met batterijen en een elektromotor. Omdat er geen specifieke plek is voor de accu’s, zitten die onder de achterbank en kofferruimte weggewerkt. De neus wordt op zijn beurt volledig ingenomen door de elektromotor en kan dus niet uitpakken met extra laadruimte zoals veel andere EV’s.

AMG-Line

Esthetisch valt vooral de aangepaste grille in de neus op. Vermits er geen nood is aan klassieke koeling, is het front grotendeels dichtgemaakt met een donker sierstuk. Achterin zien we een lichte restyling van de kofferdeur, die gedomineerd wordt door een doorlopend achterlicht. Ons testexemplaar was bovendien uitgerust met het AMG-Line pakket om het geheel de nodige présence te geven. Daar horen ook 20-spaaks velgen bij die voorbehouden zijn aan de AMG-Line uitrusting.

Het interieur is in de eerste plaats een comfortabele plek om te vertoeven. Met verstelbare, verwarmde zetels vooraan, afgewerkt in leer of alcantara. De passagierszetels achterin zijn iets minder comfortabel, gezien de vloer daar verhoogd is voor de batterijen. We vinden hetzelfde dashboard als in de GLA terug, maar ditmaal met de 10” digitale cockpit en infotainmentsysteem als standaard. Dat laatste is voorzien van het MBUX (Mercedes Benz User Experience) systeem, aangepast aan elektrisch rijden. Het navigatiesysteem neemt bijvoorbeeld in acht of je op de bestemming raakt met de huidige batterijcapaciteit en calculeert eventuele laadstops in. Een handige tool bij langere ritten.

Eerder vlot dan vinnig

Laten we er geen doekjes om winden: de EQA is een SUV, die de nadruk legt op rijcomfort en niet op rijgevoel. Er is een adaptieve ophanging aanwezig, waardoor je een zeer zachte rit krijgt, maar ook weinig verbondenheid met de weg. Het lichte stuurgevoel draagt natuurlijk ook niet bij aan een actieve rijbeleving. Met een piekvermogen van 140 kW ofte 190 pk en 325 Nm aan koppel is de EQA eerder vlot dan vinnig, wat door de 0 tot 100-tijd van 8,9 seconden onderbouwd wordt. Duimel de sportknop en het kan nog iets sneller, maar echte EV prestaties blijven uit.

Wat de EQA wel als de beste kan, is regeneratief remmen. Via de peddels aan het stuur kan je de intensiteit zelf aanpassen, van flink uitbollen tot harde recuperatie. Hierdoor is het mogelijk om haast met één pedaal te rijden, wat ideaal is voor stadsverkeer of een typische Belgische file. Maar een echt innemende rijervaring, weet de EQA helaas niet te bieden. Daarvoor is de wegligging te zeer onder de indruk van het gewicht van dik twee ton. In snel genomen bochten gaat het chassis logischerwijs leunen, waardoor je bijna trager gaat rijden om het recht te houden. De EQA schotelt dus een comfortabele, maar uiteindelijk gevoelloze rijervaring voor. Ideaal om kilometers te malen of verplaatsingen van A naar B met nuluitstoot te maken.

Maximaal 100 kW

Volgens de WLTP-meting kan je met de EQA tussen de 400 en 424 kilometer afleggen op een enkele laadbeurt. Tijdens onze test hebben we er bijna 370 kilometer uitgehaald, wat niet slecht is. Uiteraard kan je door in de ecostand te rijden en remenergie te recupereren nog iets winnen, maar dan moet het tempo ook onverwijld omlaag. Het realistisch verbruik ligt op een 22 kwh per 100 km gemiddeld oftewel iets meer dan Mercedes bij 17,7 kWh aangeeft. De totale batterijcapaciteit van de EQA bedraagt overigens 66,5 kWh.

Een voordeel is dat het opladen efficiënt en vlot verloopt. Aan een gewone laadpaal is de laadlimiet 11 kW en duurt het opladen een slordige 7 uur. Bij het snelladen wordt die grens aanzienlijk verhoogd naar 100 kW. Zo kan je opladen van 10% naar 80% in een half uur. Bij een test aan een Ionity-snellader hebben we opgeladen van 40% naar 100% in een 40-tal minuten, hoewel je eigenlijk best rond de 80% kan stoppen. Kortom: het rijbereik volstaat zeker voor dagdagelijkse ritten zoals woon-werkverkeer. Wil je in het weekend een stuk verder rijden? Dan bekijk je best waar je kan laden én aan welke laadsnelheid, wat overigens makkelijk kan met de ingebouwde navigatie.

Ideale bedrijfswagen

De Mercedes EQA 250 is duidelijk een premium e-SUV die rijbeleving inruilt voor dagelijks comfort. Een iets strakkere ophanging en meer EV-waardige prestaties waren welkom geweest om de actieve chauffeurs uit hun Model 3 te lokken, maar dat was duidelijk niet de bedoeling. De EQA is eerder een compacte gezinswagen op maat van 2021 en allicht ook een populaire bedrijfswagen nu de nieuwe wetgeving omtrent salariswagens vorm begint te krijgen. De compromissen op vlak van laadruimte en bereik neem je er allicht graag bij als de fiscale aftrek 100% bedraagt. En toch zijn we nu al benieuwd of de twee nieuwe varianten van de EQA, met vierwielaandrijving en de keuze tussen 228 of 292 pk, meer op rijdynamiek zijn afgestemd.

Mercedes EQA 250
MOTOR: enkele elektromotor op de vooras, voorwielaandrijving ACCUPAKKET: Li-Ion, 66,5 kWu, VERMOGEN: 190 pk, MAX. KOPPEL: 375 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,46/1,83/1,62 m, LEEGGEWICHT: 2.040 kg, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 17,7 kWh/100 km, BANDEN: 235/45 R20, TOPSNELHEID: 160 km/u, 0-100 KM/H: 8,9 s, VANAFPRIJS: 49.973 euro, SCORE: 3/5

MEER LEZEN:

Rijtest: Mercedes EQC 400 4Matic

Officieel: Mercedes-EQ EQS, het EV-vlaggenschip met 770 km autonomie

Eerste test: Mercedes-Benz GLA AMG 45 S 4Matic+