Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie vanaf 1 januari 2021 een nieuwe wagen inschrijft in Vlaanderen, zal daarop belast worden volgens de realistischere WLTP-meting voor uitstoot en normverbruik. Wat dat voor je portemonnee betekent, kan je nu al online simuleren.

Hoewel de WLTP-meting al even in voegen is, wordt de Vlaamse autofiscaliteit nog altijd berekend volgens de gecorreleerde NEDC-norm. Dat is de oude verbruiksmeting die met een factor gecorrigeerd is, maar nog steeds duidelijk onder de realistischere WLTP-meting zit. In eerste instantie werd ervan uitgegaan dat die berekeningsmethode tot eind 2021 in voegen zou blijven, maar dat heeft de nieuwe Vlaamse Regering ongedaan gemaakt. Wie vanaf 1 januari 2021 een nieuwe wagen inschrijft met WLTP-cijfers, zal daar ook op belast worden.

CNG en PHEV verliezen fiscaal voordeel

Vanaf die datum vervalt ook de vrijstelling op BIV en Verkeersbelasting voor plug-in hybrides en wagens op CNG. Bij de PHEV’s zal dat geen immens verschil maken, omdat hun uitstoot ook volgens de nieuwe meting relatief laag uitvalt. Maar wie volgend jaar een nieuwe CNG-wagen inschrijft, gaat het zeker in zijn portemonnee voelen. Geen wonder dat de VW-groep, met een groot aantal CNG-wagens in zijn aanbod, de aardgasmotoren stilaan afbouwt.

Bij conventioneel gemotoriseerde modellen heeft de grootte van de motor en de brandstofsoort volgens de eerste berichten meer invloed. Zo zullen de taksen op een moderne 2,0-liter turbodiesel niet zoveel verschillen van vandaag, maar worden gedownsizede benzinemotoren wel iets zwaarder belast – vooral naar BIV toe. Het is evenwel nog te vroeg om nu al algemene conclusies te trekken, dus probeer de tool zeker eens uit en vergeet niet als eerste inschrijfdatum 1 januari 2021 te nemen en de juiste WLTP-waarden in te geven.

MEER LEZEN:

Wallonië wordt één grote LEZ vanaf 2023

EcoChallenge: Met de Mazda3 SkyActiv-X naar Reims en terug

Eerste Test: Ford Explorer 3.0 Ecoboost PHEV ST-Line