Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volgens Autocar zijn de plannen voor de eerste Lotus SUV gewijzigd. Het opgehoogde model zou zijn hybridemotor inruilen voor een rein elektrische aandrijflijn en in China van de band gaan lopen.

Een lancering in 2022, 580 kilometer autonomie en tot 750 pk – dat zijn de vitale statistieken die het oudste automagazine ter wereld op de nakende Lotus SUV plakt. Een officiële naam heeft de crossover nog niet, maar wel een werktitel -codenaam ‘Lambda’- en een duidelijk doel: de productie-aantallen van het sportwagenmerk opkrikken van 1500 eenheden nu tot ongeveer 5000 per jaar wanneer de SUV in 2023 van de Chinese band gaat lopen.

Porsche als voorbeeld

Lotus speelt al lang met het idee om eens een crossover te produceren, maar het plan kreeg pas enkele jaren geleden de nodige tractie onder toenmalige CEO Jean-Marc Gales. Ondergetekende sprak met de Fransman in 2018, toen hij het volgende vertelde over het (voor Lotus) controversiële model: “Als Porsche het kan, dan kunnen wij het ook. Met de kanttekening dat het absoluut een Lotus-SUV moet worden, niet zomaar een 4×4 met een groen-gele badge. De onze zal bijgevolg lichter zijn dan de anderen en allicht lager en breder. De Lotus-waarden moeten er duidelijk uit spreken, zijnde een opvallend design en een bovengemiddelde rijdynamiek met circuitprestaties incluis.”

Dat China in zo’n verhaal een belangrijke rol zou gaan spelen, was van meet af aan duidelijk. Lotus-eigenaar Geely heeft er enorme productiefaciliteiten voor EV’s, terwijl de lokale markt nu al goed is voor 1,2 miljoen EV’s per jaar. Spreekt dan ook voor zich dat de Lambda daar geproduceerd en verdeeld gaat worden, ook al neemt het team van Hethel -dat al even druk in de weer is met de elektrische Evija hypercar– het voortouw bij de ontwikkeling. Amerika zou daarna de tweede afzetmarkt worden, Europa mogelijk de derde.

Twee vermogenstrappen

Op de site van Autocar staat er een wazige computertekening, die we hier om copyrightredenen niet kunnen overnemen. Maar de informatie die daarbij hoort, kunnen we natuurlijk wel vertalen. Volgens de Britten wordt de Lambda inderdaad de lichte elektrische SUV in zijn klasse (die van de Tesla Model X), met een geraamde massa van om en bij de twee ton. Zwaar voor een Lotus, maar licht voor een dergelijke EV die bijna 600 km ver moet geraken op één lading. Er is ook sprake van twee vermogenstrappen: een ‘basisversie’ met om en bij de 600 paarden, en een topvariant die zeker 750 pk op de rollen zet. De bijhorende prijzen zouden eveneens competitief moeten zijn, dankzij het schaalvoordeel dat Geely op de EV-markt gerealiseerd heeft.

MEER LEZEN:

Lotus Evija krijgt state-of-the-art Configurator

Kies Maar: GMA T.50 of Lotus Evija?

Lotus stelt nieuw Certificaat van Herkomst voor