Erop uit om de term ‘homologatiespecial’ in ere te herstellen lanceert KTM een straatlegale versie van de GT2-racer met 600 pk en een vliegtuigluifel. Gewoon, door op de circuitbolide een kenteken te plakken.
Dat autosport al sinds mensenheugenis gebruikt wordt om nieuwe technologieën te ontwikkelen die later op de openbare weg worden ingezet, is geen geheim. De praktijk is inmiddels zodanig ingeburgerd, dat ze geen betoog meer behoeft. De Oostenrijkse motorfietsenfabrikant KTM, die naar aanleiding van zijn 50-jarig bestaan uitpakte met de inmiddels welbekende X-Bow, doet daar nu een schepje bovenop door de nagelnieuwe GT2-racer te homologeren voor gebruik op de openbare weg.
Omgekeerde wereld
Als we spreken van een ‘racewagen voor op de weg’ denken we natuurlijk aan voertuigen zoals de BAC Mono en Co., of misschien ook wel aan de GR Yaris – Toyota’s knotsgekke homologatiespecial die menig sportwagen voor schut zet op de juiste weg. In deze situaties gaat het om straatwagens die gehomologeerd worden, opdat de ruwere racevarianten in actie kunnen treden. KTM doet het echter omgekeerd, vertrekkende vanuit een racewagen waar dan later een kenteken wordt opgeplakt. In dit geval is de nieuwe GT2 een evolutie van de X-Bow en meer bepaald van de GT4-raceversie (lees: de X-Bow met een dakje op) waarbij het concept min of meer hetzelfde blijft.
De GT2-variant heeft dus eveneens een carbonfibre chassis, waar een gekietelde Audi vijfcilinder wordt in gelepeld die dankzij een dikke turbo maar liefst 600 pk produceert. De GT2-klasse werd na enkele jaren van afwezigheid (GT2 werd vervangen door de GTE klasse, die momenteel in Le Mans de topklasse vormt bij de GT’s) opnieuw boven de doopvont gehouden door SRO topman Stephane Ratel – de man achter de GT3-racers. Het idee is een auto die meer vermogen heeft dan een GT3 maar minder downforce, voor de doorwinterde gentleman driver.
Top Gun
Voor de straatlegale variant zijn ze bij KTM niet van plan om bijzonder veel te veranderen, maar wel in te zetten op veiligheid. Het door Dallara ontwikkelde carbon monocoque van amper 80 kg zal vermoedelijk een beetje in gewicht (en comfort) toenemen, waardoor het leeggewicht van de nieuwe KTM wellicht iets boven de 1.048 kg van zijn competitiebroertje zal uitkomen.
De motor blijft weliswaar dezelfde, maar zal allicht iets toegeknepen worden. Een reden om te treuren is er evenwel niet, want dankzij de 7-traps sequentiële versnellingsbak gekoppeld aan een sperdifferentieel dat het vermogen tussen de achterwielen verdeelt, zal het nog steeds een heuse sensatie zijn om achter het stuur plaats te nemen. Instappen gebeurt immers in ware Top Gun style via de voorruit en het dak dat naar voor open gaat – net zoals bij een straaljager.
Op verdere details en foto’s van de nieuwe straatlegale KTM is het nog even wachten, maar we kunnen alvast meegeven dat de productie gelimiteerd zal worden tot maximaal 100 stuks per jaar – waarbij fel zal worden ingezet op bespoke. Het prijskaartje zal wellicht boven dat van de raceversie liggen en de kaap van 300.000 euro overschrijden.
MEER LEZEN:
GMA T.50s wordt gestript Circuitbroertje van Gordon Murray’s T.50
De Volkswagen Golf A59 MK3: Een verhaal zonder happy end
Porsche’s 981 Bergspyder mocht niet zijn