Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het heeft geen haar gescholen of deze 981 Bergspyder was in beperkte productie gegaan. Schade!

Voor het verhaal achter deze unieke Bergspyder moeten we terug naar 2015 wanneer enkele Porsche-directeurs de ingenieurs de opdracht gaven om verder te kijken dan de tweede generatie Boxster Spyder. Ze mochten daarbij hun creativiteit de vrije loop laten en inspireerden zich al gauw op de Porsche 909. Ook wel eens de ‘Plastic Porsche’ genoemd vanwege zijn ultralichte kunststof carrosserie en met zijn 384 kg tot op heden nog steeds de lichtste Porsche ooit waarmee het merk de competitie aanging.

2015_porsche_981_bergspyder_concept_06

Zo extreem als de 909 is het echter niet geworden. Want los van de witte carrosserie met groene details, heeft de Bergspyder weinig van doen met het origineel. De eenzitsconfiguratie mag dan wel gebleven zijn en de vaste dakstructuur verdwenen, toch zet de neofiet nog steeds 1.099 kg op de weegschaal. Dat is 215 kg lichter dan zijn donor en onder meer te danken aan heel wat carbon en weggewerkte deuren, maar niet meteen wat we ‘lichtgewicht’ zouden noemen. Een Lotus 3-11 doet wat dat betreft immers nog heel wat beter.

2015_porsche_981_bergspyder_concept_08

2015_porsche_981_bergspyder_concept_032015_porsche_981_bergspyder_concept_10

De Bergspyder zeult nochtans twee extra cilinders minder mee tegenover de 909. De 3,8-liter flat six, die ook in de 981 Boxster Spyder (rijtest) lag en later ook in de Cayman GT4 zou liggen, produceert ongeveer 400 pk en is – hoe kan het ook anders – gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Daarmee zou de Bergspyder volgens Porsche een Nürburgring-tijd van 7 min 30 s kunnen halen. Sneller dan een 997 GT2. Al is dat officieel nooit getest geweest.

2015_porsche_981_bergspyder_concept_02

2015_porsche_981_bergspyder_concept_052015_porsche_981_bergspyder_concept_092015_porsche_981_bergspyder_concept_07

Want ondanks een voorziene beperkte productie heeft de Bergspyder het productiestadium nooit gehaald. Een mix van homologatieproblemen voor bepaalde belangrijke markten (de VS in het bijzonder) en andere onzekerheden heeft finaal een streep getrokken door het op zich interessante project. Zo kunnen we de vele details zoals de 918 Spyder-achtige klokkenwinkel of de aan het oog ontblote Sechszylinder-Boxermotor best pruimen.

2015_porsche_981_bergspyder_concept_04

Met de komst van de aanstaande Boxster Spyder in gedachten, heeft Porsche echter beslist om de 981 Bergspyder nu voor het eerst aan pers en publiek te tonen tijdens de de Gaisberg hillclimb. Benieuwd wanneer de eerste kopieën zullen opduiken.