De Vlaamse Regering heeft op 15 juli wijzigingen aan de oldtimerkeuring definitief goedgekeurd. Zodoende zal er vanaf 1 november 2022 een aangepaste oldtimerkeuring in voege treden. De belangrijkste doelstelling van deze hervorming is een duidelijk kader te creëren waarin modificaties -eindelijk (!)- als veilig kunnen worden beschouwd.
De autokeuring, en al zeker de oldtimerkeuring, is al jaren voer voor discussie. Want ook al is je oogappel op vier wielen perfect onderhouden, je schuift als liefhebber toch altijd met een bang hartje aan in de rijen van de autokeuring. Al helemaal na de verstrengingen die enige tijd terug voor oldtimers werden doorgevoerd aangaande de leesbaarheid én de verlichting van de kilometerteller, de strengere normen voor ruiten (steeninslag, sterretjes of krassen) alsook de (afstelling van de) buitenverlichting. Daarboven was er van oudsher al de discussie omtrent enerzijds de originaliteit van onderdelen zoals bijvoorbeeld spoilers en kuipstoelen.
Dat ze bij de autokeuring niet de specificaties van elk type vanbuiten kennen, kunnen we begrijpen maar dezelfde discussie jaar na jaar voeren is slopend. Zeker wanneer er in de rijen links en rechts tientallen gammele oude dieseltjes passeren. Anderzijds was er het taboe omtrent modificaties, ook al verbeterden deze de veiligheid (denken we maar aan een upgrade van de remmen).
Cultureel erfgoed
Om een mouw te passen aan dit laatste hiaat komt er nu een oldtimerverslag dat meer zekerheid zal bieden over aanpassingen aan het voertuig. Het keuringscentrum neemt de verbouwingen die als veilig kunnen beschouwd worden op in het verslag. Dit verslag maakt vervolgens ook deel uit van het keuringsbewijs. Klinkt mooi in theorie, maar we zijn niettemin benieuwd hoe dit in de praktijk zal uitpakken.
Uitzonderingen zijn er evenwel voorzien voor de echt oude oldtimers. Voertuigen van voor 1 januari 1926 worden bijvoorbeeld vrijgesteld van de periodieke keuring. Als reden hiervoor wordt opgegeven dat dergelijke voertuigen vaak cultureel erfgoed zijn, in uitstekende staat vertoeven en maar zelden op de openbare weg komen. Ter herinnering, oldtimers met een leeftijd van 30 tot 50 jaar moeten zich om de twee jaar opnieuw aanmelden, boven de 50 jaar is dit slechts om de 5 jaar.
Ellenlange discussies
Vervolgens kunnen ook voertuigen onder O-plaat van voor 15 juni 1968 genieten een vrijstelling voor het aanleveren van attesten als de verbouwingen dateren van voor 20 mei 2018. Al zijn we benieuwd hoe deze laatste datum gaat kunnen worden bewezen/geverifieerd daar oldtimerliefhebbers vaak doe-het-zelvers zijn en ook al wel eens aan de slag gaan met tweedehandsonderdelen zodat facturen kunnen ontbreken. U ziet het, er volgen stappen in de goede richting maar verwacht niet om meteen geheel verlost te zijn van ellenlange discussies de volgende keer u aan het keuringscentrum verschijnt.
Kleine DRIVR-tip, zet de uiterste datum voor de periodieke keuring al meteen in uw agenda voor de komende jaren. Want je mag al twee maand voor de vervaldag bij de keuring langsgaan terwijl je slechts één maand op voorhand een uitnodiging in de bus ontvangt. En tegen dan zijn haast alle reservatiemomenten voor de finale datum al volzet…
MEER LEZEN
Opnieuw aangepast: Het wettelijk statuut van oldtimers