Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Morgen -zaterdagmiddag- wordt om 16u het startschot van de 91e editie van de 24 uur van Le Mans gegeven. Een speciale editie, want niet alleen is het 100 jaar geleden dat de eerste 24 heures du Mans van start ging maar tevens kunnen we uitkijken naar de meest competitieve grid van de laatste twee decennia.

We hebben al héél wat aandacht gevestigd op het langeafstandsracen het laatste jaar. Dat is omdat het van “98 geleden is dat nog zoveel constructeurs de strijd voor de algemene overwinning aangaan. En voor competitieve duels tussen protagonisten Ferrari en Porsche moeten we zelfs terugkeren naar de gloriejaren 1970 en 1971 toen de Ferrari 512 en de Porsche 917 elkaar bekampten. Enfin, u begrijpt waarom we u zo hard hebben aangepord om -eind april en kort bij huis- naar de Spa 6 hours te gaan.

Duimen en vingers

Details over welke wagens u dit én volgend jaar (zoals de BMW V8) u kan verwachten om te stormen tegen goed 340km/u langs Hunaudières deelden we jullie al eerder mee in een overzicht. Een veld om duimen en vingers bij af te likken, want plots krijgen Toyota en Glickenhaus het gezelschap van Ferrari, Porsche, Peugeot, Cadillac en Vanwall.  Een beknopte samenvatting zodat u helemaal mee bent tijdens het kijken:

  • Glickenhaus
    Eén van de twee teams dat in de Hypercar klasse komt aanzetten met een wagen zonder een hybride aandrijflijn. Vorig jaar reden ze regelmatig mee voor de snelste chrono’s in de tijdritten, maar voor 2023 lijkt de kloof met de topteams te groot geworden. Eigenaar James Glickenhaus liet al uitschijnen dat het onbegonnen werk is op te boksen tegen de giganten, dus de vraag is of we de Amerikanen na 2023 nog terug gaan zien.
  • Ferrari
    Na 50 jaar terugkeren naar Le Mans, het spreekt voor zich dat de Italianen moeten opboksen tegen een zeer hoog verwachtingspatroon. Hoewel je in het eerste jaar normaal niet te veel kan verwachten, draait de spectaculaire 499P reeds bijzonder snelle rondetijden. Naast de poles in Sebring en Spa, zal Ferrari ook zaterdag vanop de eerste rij de 24 uur van Le Mans aanvatten. De snelheid is er al, nu is het kwestie van de boel heel te houden.
  • Toyota
    De Japanners zijn ondertussen toe aan hun 12e Le Mans op rij, maar dit jaar zal de overwinning hun niet op een dienblad gepresenteerd worden. Puur op snelheid hebben ze stevige concurrentie gekregen, dus zullen ze hun voordeel vooral moeten gaan zoeken bij bedrijfszekerheid en strategie. Ondanks dat, blijft Toyota de grote favoriet om ook editie 2023 naar hun hand te zetten, daar de meeste nieuwe wagens nog te zeer last hebben van kinderziektes.
  • Porsche
    Met de typebenaming 963, konden de fans al beginnen te dromen van een nieuw Group C tijdperk. Porsche hanteert alleszins dezelfde tactiek als met de 962: turnkey racewagens bouwen op bestelling, die “out of the box” races moeten kunnen winnen. Zover zijn ze misschien nog niet, maar aan de andere kant van de plas heeft Team Penske toch al een keer gewonnen met de 963. Landgenoot Laurens Vanthoor bestuurt één van de Penske wagens, dus een Belgische overwinning is zeker niet uitgesloten.
  • Peugeot
    Toen Peugeot de eerst renders van hun nieuwe Le Mans racer presenteerde, dacht iedereen dat de radicaal gepende machine nog flink ging afgezwakt worden. Niets bleek minder waar, want eind seizoen 2022 reed de vleugelloze 9X8 zijn eerste meters in het WK. De stelling uit de luchtvaart “if it looks good, it’ll fly good” gaat echter niet op voor de Fransen, want Peugeot hinkelt flink achterop in snelheid. Zelfs een aanpassing op de Balance Of Performance in het voordeel van de 9X8, kan de kloof voorlopig niet dichten.
  • Cadillac
    Cadillac draait al jaren mee in de prototype racerij, en dat vertaalt zich naar een geoliede machine die wel eens scherper uit de hoek kan komen dan gedacht. De hybride aandrijflijn wordt ondersteund door een lekker ouderwetse atmosferisch V8, die voor een heerlijk gebulder zorgt tussen het gehis van de turbo-motoren. De wagen draait ook vlot over langere afstanden, zoals reeds bewezen werd in Sebring, waar ze de 12 uurs race eerder dit jaar wonnen.
  • Vanwall
    Het voormalige ByKolles team was al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van deze wagen, die in 2022 de naam Vanderwall opgespeld kreeg. Samen met Glickenhaus zijn ze de enige teams die zonder hybride aandrijving aan het WK deelnemen, ook al zou dat verschil in de theorie niet zo groot mogen uitvallen. In de realiteit valt dat echter tegen, en moet het team quasi altijd als hekkensluiter optreden in de Hypercar klasse.

Zoals verwacht zette Ferrari-coureur Antonio Fuoco gisteren de snelste kwalificatieronde neer, de eerste pole op Le Mans voor het merk sinds 1973 (!). Fuoco was de enige coureur die binnen de 3:22 bleef (met een tijd van 3:22,982). De andere Ferrari 499P mag vanop plaats twee vertrekken. Ferrari heeft daarmee trouwens een voorsprong van 1,5 seconde op de rest van het veld. Een fijne uitgangspositie voor de eerste overwinning voor de Italianen sinds 1965?

De Toyota GR010 -mogelijk de echte favoriet bekeken over 24u- met startnummer 8 was best of the rest met een ronde van 3:24,451. De nummer 75 Porsche 963, nummer 7 Toyota en nummer 2 Cadillac V-Series.R maaken de eerste drie rijen compleet. Peugeot, Glickenhaus en Vanwall slaagden er eergisteren niet in om een top 8-tijd neer te zetten om mee te doen in de Hypercar-shootout. Hen vinden we dus verderop in het veld (net als de resterende van de vier (!) 963s).

De Hypercar-klasse is de enige volledig professionele klasse in de race van dit jaar. Paul-Loup Chatin pakte de pole in LMP2 voor IDEC Sport, terwijl de Corvette van Ben Keating de pole pakte in GTE-Am met meer dan anderhalve seconde voorsprong op de andere sportwagens. Deze klasse zal vanaf volgend jaar vervangen worden door de GT3s die we ook bijvoorbeeld tijdens de 24u van Spa en de Nürburgring aan het werk zien.

Waar te kijken

Uiteraard kan je het kastje van de tv in de aanslag nemen en afstemmen op Eurosport (om helaas geconfronteerd te worden met dezelfde reclame elke 10 minuten) of hun app installeren op je smartphone. Een ander online alternatief voor ons Belgen is Sport – Auvio (rtbf.be). Voorts kan je nieuws en sensationele gebeurtenissen ook meepikken via IG en de fiawec_official account. Maar ook in onze stories zullen we jullie geïnformeerd houden, mede dankzij onze man ter plaatse!