Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
QEt36u4KJuk

Renault was een pionier geweest in het turbo-tijdperk van de Formule Eén, maar vanaf 1989 zou dat voordeel van de tafel geveegd worden. De maximale cilinderhoud zou nu 3,5 liter gaan bedragen, en drukvoeding was niet langer toegelaten. Renault antwoorde met de RS1 3.5 V10, gelepeld achterin de FW13 die Williams introduceerde voor Patrese en landgenoot Boutsen. Nadat de kinderziektes uit het ontwerp gestreken werden, zou de Williams FW13 in de handen van Boutsen een eerste overwinning noteren in de finale race van seizoen 1989.

Voor 1990 werd de wagen van gereviseerde sidepods en een vernieuwde ophanging voorzien, terwijl Renault hun nieuwe RS2 3.5 V10 introduceerde. De Williams FW13B was een succes, met een pole-to-win-run van Boutsen in Hongarije, en een overwinning voor Patrese in Imola. Hoewel de FW13B aanzien werd als misschien wel de snelste wagen op de grid van 1990, konden Boutsen en Patrese het team van Williams toch niet hoger hijsen als de vierde plaats in de strijd om het WK constructeurs.

De FW13B waarmee Boutsen in Hongarije won staat nu te koop, compleet met Renault RS2-motor en manuele (jawel) Hewland transverse 6-bak. De wagen heeft een volledig restauratie ondergaan door Williams Heritage, en komt met een heel arsenaal aan reserve onderdelen. De koper krijgt ook een prachtig boek geleverd dat de volledige historiek, de setup-sheets, de data-sheets en de technische achtergrond vertelt van chassis 8. Over de prijs wordt niet gesproken, maar we vermoeden dat je er met een paar honderdduizend flappen (lang) niet gaat komen. Slik.

https://collectingcars.com/for-sale/1990-williams-renault-fw13b