Aston Martin’s eerste in serie geproduceerde auto met middenmotor is tezelfdertijd ook Gaydon’s eerste plug-in hybride (PHEV). Goed voor een duizelingwekkend systeemvermogen van meer dan 1.000 pk.
Dat er een nieuwe wind door Gaydon waait hebben we de laatste maanden mogen ondervinden. Want behalve de nieuwe DB12, Vantage, grondig gefacelifte DBX 707 en meest recent nog DBS, toont Aston Martin nu ook zijn nieuwste productierijpe vlaggenschip, Valhalla.
De Valhalla is op meerdere vlakken een primeur voor Aston Martin. Nooit eerder waagden de Britten zich immers in de markt van supersportievelingen met middenmotor – de strikt gelimiteerde Valkyrie buiten beschouwing gelaten. Bovendien innoveert de Valhalla ook met een complex PHEV hybridesysteem met 3 elektromotoren. Twee op de vooras en één tussen motor en versnellingsbak. Die motor is trouwens de gekende AMG 4.0-liter twin-turbo V8 die ook in de Vantage ligt. Maar werd hier, net als in de GT Black Series, voorzien van een flat plane crank en nieuwe turbo’s voor een toerengretigere vermogenscurve en een piekvermogen van 828 pk.
DCT
Nog zo’n belangrijke nieuwigheid voor Aston Martin is een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling, zonder achteruitversnelling. Die werd immers vervangen door de twee elektromotoren van de vooras die, samen met de elektromotor van tussen de motor en ‘bak, voor de rest van het systeemvermogen tekenen.
De Valhalla wordt daarbij gecontroleerd door een complexe ECU met vier rijmodi; Sport, Pure EV, Sport + en Race die niet alleen het motorkarakter reguleren maar ook de ophanging, actieve aerodynamica, stuurserve, diff, en alle elektromotoren controleren. In Pure EV modus kan de Valhalla maximaal 15 km ver rijden met een maximumsnelheid van 130 km/h/. Geen wonder dus dat Aston Martin de hybride component eerder als een prestatiebevorderend element aanziet, beter dan een ecologisch equivalent.
Naast een plug-in hybride functie beschikt de Valhalla ook over twee andere elementen om energie te recuperen. Enerzijds via het rempedaal en de twee voorste remmen, anderzijds via het elektronische gestuurde mechanisch differentieel van de achteras. Maar net zo snel als de energie via het ene wiel recupereert wordt kan de Valhalla deze ook weer ontplooien op een ander wiel. En dat dus in dezelfde bocht. De Valhalla kan dan ook pochen met een rist aan technische acroniemen zoals E-AWDD (Electric All-Wheel-Drive Distribution), E-TV (Electronic Torque Vectoring) en IPB (Integrated Power Brake) die alles samen deel uitmaken van het IVDC-systeem (Integrated Vehicle Dynamics Control).
Brake by wire
Standaard komt de Valhalla op een setje Michelin Pilot Sport 5 S (285 mm breed voor, 335 mm breed achter). Maar vermoedelijk zullen de meeste klanten voor de optionele magenesiumvelgen kiezen die op hun beurt standaard met Cup 2’s geleverd worden. Goed voor een winst in onafgeveerd gewicht van in het totaal 12 kg. Achter deze en de standaardvelgen zitten telkens 410 mm en en 390 mm grote keramische remmen die via een by-wire gestuurd remsysteem gestuurd worden.
Behalve op heel wat mechanische grip rekent de Valhalla ook op heel wat aerodynamische downforce dankzij een vlakke onderzijde en actieve voor- en achtervleugels. Goed voor een totaal van meer dan 600 kg bij 250 km/h, aldus Aston Martin. Zijn topsnelheid ligt nog eens zo’n 100 km/h hoger. Een sprintje naar de 100 km/h neemt slechts 2,5 s in beslag. Anders sprinttijden hebben de Britten nog niet gecommuniceerd.
Op chassisvlak krijgt iedere Valhalla een carbon monocoque met aluminium subframes, dubbele driehoeken vooraan en multilink achteraan, de laatste generatie Bilstein DTX dempers en vooraan horizontaal geplaatste veren voor een verbeterde aerodynamica. Bijkomende prestatiebevorderende elementen zijn de snorkel op het dak, de vleugeldeuren die de lucht kanaliseren naar de radiatoren en intercoolers en de vier uitlaten waarvan twee bovenaan en twee verstopt in de diffuser.
Dagdromers
Aston Martin zal slechts 999 exemplaren van de Valhalla coupé bouwen. Maar reeds nu gonst het al van de geruchten dat er net als bij de Valkyrie ook een dakloze variant gebouwd zal worden. De vanafprijs van de Valhalla zou om en bij 1 miljoen euro zijn. Plus opties welteverstaan. Dagdromers en potentiële klanten kunnen zelf al eentje configureren via deze link.
MEER LEZEN
Nieuws: Aston Martin Vantage GT3 (2024)