DRIVR

RWD ShootOut:
Subaru BRZ vs Hyundai Genesis vs Toyota GT86

rwdshootout1

Was het de tegenstander? Het feit dat de boxer nauwelijks 1000km op de klok had? Of toch de testroute die eerder snel en vloeiend was dan bochtig en haaks? Wat er ook van zij: de Toyota GT86 wist ons medio 2012 niet van onze sokken te blazen, althans niet zoals hij dat bij de meeste andere publicaties deed. Tijd voor een rematch in compleet andere testomstandigheden, en – als we dan toch bezig zijn – het gezelschap van een bloedverwant én een kersverse uitdager…

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_03test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_05

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_04test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_06

Dat van die uitdager hebben wij trouwens niet verzonnen. Wanneer de knalrode Hyundai Genesis Coupé bij ons arriveert, ligt er nog een fiche in van het lanceringsevenement twee dagen eerder. Daarop in het vet: «De 2.0 Turbo Sport met Limited-Slip Differential neemt de tweeling Toyota GT86/Subaru BRZ recht in het vizier vanaf 30.999€». Alleen puurt Hyundai geen 200pk uit de geblazen tweeliter zoals Toyobaru, maar 275 oftewel 63 meer dan de vorige 2.0T. Voornamelijk dankzij de toevoeging van een twinscroll turbo met efficiëntere intercooler, en dat bij een quasi identiek normverbruik van 9,4l/100km (vroeger 9,2).

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_59

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_47test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_17

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_25

Moet Japan het op de vermogensbank afleggen tegen Zuid-Korea, dan is de koppelvergelijking een regelrechte pandoering voor de atmosferische tweeling; de Subaru flat four met directe én indirecte inspuiting van huize Toyota produceert 205 magere Nm’s bij 6.700tpm, de tweeliter turbo 372 koppelmomenten tussen 2.000 en 4.500 toeren. En toch slaagt de Genesis er niet in om dat -euhm- overgewicht te verzilveren; daarvoor is de kas te zwaar (1.515kg), de turbo te piekerig en de tractiecontrole nog altijd te intrusief. Met als gevolg dat ze alledrie ongeveer gelijk de 100 halen, en slechts 10km/h schelen qua topsnelheid.

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_32

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_57

En dat laatste is nu een leugentje om tekstwil. De bestickerde GT86 is namelijk geen handgeschakeld exemplaar, maar een klassieke automaat met zes verzetten die het gewicht 23kg omhoog duwt naar 1228, en het acceleratiecijfer van 7,6s naar 8,3 keldert. Genoeg voor puristen om het in Keulen te horen donderen, maar in de praktijk niet zo dramatisch als het lijkt; de schakellepels reageren immers goed op vingercommando, terwijl de snelheid van de enkele koppeling best meevalt. De kwaliteit van de handbak in de Toyobaru is ook niet van die aard dat het een sine qua non wordt, al hoort bij dit type wagen natuurlijk een stick shift – zeker als je wil driften en het koppelingspedaal al eens gebruikt om de achterkant te lossen.

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_37

Verder verschillen de BRZ en GT86 toch meer van elkaar dan verwacht. Om te beginnen klinkt de GT86 zoemerig waar de(ze) BRZ intenser overkomt, ondanks gelijkaardige kilometerstand. Het zilveren exemplaar pikt ook gretiger op bij lage toeren, en hangt beduidend beter aan het gas dan de manuele GT86 uit onze vorige test. «Typisch voor Subaru-boxers» aldus de PR-verantwoordelijke die haar perswagens altijd vinniger (én zuiniger) ziet worden met wat kilometers onder de wielen. En nu we het toch over de contactpunten hebben: dat zijn nog altijd Michelin HP Primacy’s oftewel ecorubber dat gemakkelijk schuift maar minder vertrouwen geeft op de rem. Geven en nemen dus.

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_69

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_21test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_19

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_72

Het grootste onderscheid zit hem evenwel in de setup. Want waar de BRZ gedefinieerd wordt door zijn scherpe voortrein, is het de mobiele achterkant die de GT86 – in dit soort omstandigheden – typeert. Een heel verschil met de sterielere reacties op droge zomertarmac (toen we de Toyota nog verweten helemaal niet zo speels te zijn), en een duidelijke indicatie dat beide wat hulp nodig hebben van moeder natuur om echt te kunnen schitteren. Tenzij er Keiichi Tsuchiya op je stuurkaart prijkt, welteverstaan.

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_14test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_50

Of je de versie van Subaru dan wel die van Toyota verkiest, hangt af van je beoogde doel. Is dat zonder veel zelfstudie gecontroleerd dwars gaan, dan is de GT86 je man vrouw. De Subaru verbergt zijn danstalent iets beter, en vraagt meer commitment om dezelfde hoeken te scoren – maar is met gevorderde drifttechnieken als gewichtstransfer, een rukje handrem en wat linkervoetgegoochel zeker zo entertainend. Je moet er alleen harder voor werken, en dat zou wel eens kunnen betekenen dat er op droog minder te beleven valt. Uitsluitsel in de zomer dus, toch wat de BRZ betreft.

rwdshootout2

Van de Genesis Coupé zijn we nu al zeker: die hoort niet in dezelfde schuif als de andere twee, en ziet zich op elk rijdynamisch vlak gepasseerd ondanks gelijkaardige ingrediënten. Hyundai doet er dan ook goed aan zijn topmodel als prima uitgeruste én comfortabele tweedeurs te positioneren beter dan als heet scheurijzer, want noch de sper (diens werking eigenlijk te zwak is om gecontroleerd te driften) noch het chassis (dat nooit lijkt te settelen onder het geweld van de turbo) maken er een DRIVR‘s car van. Eerder een hot-rod naar Amerikaans model, en dan opteren wij liever voor de lineaire 3.8 V6 met zijn nieuwe achttrapsautomaat en waftability à volonté. Ieder zijn verdienste.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

test_subaru_brz_toyota_GT86_hyundai_genesis_turbo_39

SUBARU BRZ

Plus Min
+ DRIVR‘s car – Minder speelse afstelling

HYUNDAI Genesis Coupé 2.0T

Plus Min
+ Biggest Bang for your Buck – Mist coherentie

TOYOTA GT86 automaat

Plus Min
+ GT86 – Automaat

Weggecijferd

BRZ Genesis Coupé
GT86 auto
Motor 2.0 4-cil boxer 2.0 4-in-lijn Turbo 2.0 4-cil boxer
Aandrijving achterwielen achterwielen achterwielen
Versnellingen 6-bak manueel 6-bak manueel 6-bak automaat
Vermogen 200 pk 275 pk 200 pk
Koppel 205 Nm 260 Nm 205 Nm
Gewicht 1.210 kg 1.515 kg 1.228 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,6 s 7,2 s 8,3 s
Topsnelheid 225 km/h 235 km/h 225 km/h
Gem. testverbruik (niet gemeten) (niet gemeten) (niet gemeten)
Prijs 28.990 euro 30.999 euro 33.190 euro

Verdict

Subaru BRZ 9 op 10
Hyundai Genesis Coupé 2.0T 6 op 10
Toyota GT86 auto 8 op 10
Share Button

77 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Ik ben er een tijdje terug eindelijk uit geraakt: ik zou de GT86 verkiezen boven de BRZ. De drie belangrijkste redenen:
    – meer drifty qua setup
    – agressievere look (vooral voorbumper)
    – 5 jaar garantie!

    Eerst even mijn tweewielig avontuur verderzetten, maar ik zie mezelf over een jaar of drie nog wel een tweedehandsje oppikken. Zeker als er – zoals verwacht – ook een roadstervariant zou komen. Een snellere MX-5, what’s not to like? 🙂

    Toyota-GT-86-Roadster-cabriolet-1

  2. J. says:

    Precies wel een stuk goedkoper de brz? Mooie test trouwens!

  3. Adolf Vanoostende says:

    @Pieter Fret : die 5jaar / 150 000km garantie heb je op Subaru BRZ ook hoor en de Genesis Coupé 2L Turbo heeft die blijkbaar ook .

    Alleen is de Genesis Coupé precies minder uitgerust : dan de Subaru en Toyota , bvb om Xenon te hebben moet je voor de Genesis Coupé voor de GT-versie kiezen voor ~ 35 000€ , maar dan zit er een Infiniti soundsysteem met radio-cd in , wil je er GPS in , dan komt er weer 1300€ bij .

    Ik ben benieuwd wat het rijgedrag zou zijn moest je op een GT86 de complete voorste veerpoten vervangen door die vd BRZ .

    Want blijkbaar staat de BRZ vooraan strakker afgesteld v vering en demping (waardoor deze stabieler zou zijn bij fel remmen )dan de GT86 , aan de achterzijde is het dan weer net andersom en is de BRZ blijkbaar iets zachter afgesteld voor meer tractie op slecht wegdek .

    Of als je liever een speelsere BRZ hebt , de achterste ophanging switchen voor die ve GT86 .

    Wat ik me wel afvraag over de Hyundai Genesis Coupé of die een grotere koffertoegang heeft ?
    Want op foto’s ziet kofferdeksel er langer uit dan op de BRZ en GT86 .
    Zou je daar bak v 12x 1L water inkrijgen ?
    In GT86 kan het nipt ( de koffer zelf is groot genoeg wat mij betreft , enkel de toegang tot de koffer is nogal klein ).

    Ik overweeg namelijk ook om 1 van deze 3 wagens te kopen als enige wagen , dus naast rijplezier moet er ook enig praktisch aspect zoals bovenvernoemde koffertoegang in de gaten gehouden worden , want de wekelijkse boodschappen moeten er ook mee gedaan worden !

    Andere mogelijke kandidaten zijn :

    -tweedehands BMW Z4 Coupé 3.0si
    -tweedehands BMW Z4 met metalen klapdak met turbomotor
    -tweedehands Mercedes SLK 200 of 250compressor vh huidig of vorig model , al vrees ik dat SLK minder rijdersauto zal zijn dan BRZ , GT86 , Z4 3.0si Coupé of Z4 coupécabrio .

    De Mazda MX-5 Roadster-Coupé is helaas te klein voor mijn lichaamsbouw (vindt geen goeie zitpositie met dak dicht en uitstappen met dak dicht is ook een ramp voor mij ), dus die komt niet in aanmerking .

    • bAAx says:

      Jij hebt precies wat research verricht ;-).

      Ik weet niet of ik het assymetrisch switchen van ophangingsonderdelen zou aanraden. Ik heb een beetje ervaring met volledig instelbare dempers en wat ik daarvan onthouden heb is dat bij een welbepaald karakter van voorkant, een instelling hoort van de achterkant. En vice versa.

      Ik heb nog een optie voor je, gesteld dat budget geen criterium is: de m135i. Pas mee gereden, erg leuke wagen (als je over het gebrek aan een sper kan heenkijken). De jappen zijn speelser, voelen wat lichter/scherper en mechanischer aan en hebben atmosferische charme, maar de BM countert overtuigend met een touring car zithouding, goed doseerbare, krachtige remmen en een beest van een motor. Daarbij is ie relatief discreet, en met zoveel koppel, een geweldige GT.

      Voor mij graag de BRZ anders. Bij vergelijking tussen de twee vond ik de setup van de toyo bijna pervers: bij zulk een bewerkelijk gewichtsverdelingsconcept (dat lage zwaartepunt komt niet vanzelf) de inherente stabiliteit op losse schroeven zetten door een bijna schichtige set-up komt me voor als de processie van Echternach: twee (dwarse) stappen vooruit, maar zeker ook één terug.

      • Adolf Vanoostende says:

        Helaas vrees ik dat een nieuwe BMW M135i stuk boven budget gaat zijn en tweedehands zal nog wel even duren zeker ?

        Want ik wil er ook graag GPS , BT , Xenon , leder + zetelverwarming , parkeersensoren en misschien ook wel 8-traps sportautomaat met schakelflippers op .

        Ontbrekend sperdiff op M135i kan misschien wel verholpen worden zoals op vorige 130i waarbij Drexler Motorsport LSD-sperdiff leverde voor de 130i Cup .

    • Benny Herdewyn says:

      Ter info Adolf: in de Toyota (en dus ook in de BRZ) passen met wat gepuzzel 2 buggies en wat zachte tassen in de koffer, een maxi cosi achter een chauffeur van 1m70 die kort bij het stuurt zit en een kinderstoel achter de passagier die liefst niet groter is dan 1m70… een volwaardige familiewagen dus:)(zelf getest zie reactie op de Toyota/Aston test).
      Ik reed enkel de Toyota tot nog toe, de Subaru zou ik nog wel eens willen vergelijken, de Hyundai zegt me weinig.

    • Fred says:

      Hier ondertussen 1,5 maand en 3000km verder met de GT86.
      Op zich zeer tevreden (als chauffeur).
      Als enige wagen in het gezin van 3 lukt het best voor de dagelijkse boodschappen.
      Paar kleine details (pakken water kunnen in de koffer niet rechtop staan, maakt dat je wel wat plaats verliest door het neerleggen). Koffergat mocht een paar cm groter zijn.
      Hij vliegt wel zo snel mogelijk op een dyno testbank, want ik vind die 200pk niet echt terug in het rijgevoel. Hij “loopt” ook wat zwaar (ik merk duidelijk veel meer vertraging bij het uitbollen dan met m’n vorige renault megane (met identieke 245 banden))

      • Kevin says:

        Fred, ben benieuwd hoe dat eruit ziet op 18″. Heb je er de optionele Volk Racing wielen eronder liggen?
        Misschien kan je een paar foto’s delen?

        • Fred says:

          245/35-18 XL SP Sport Maxx TL –Z Dunlop (EU=FB 1-69-77)
          Aez Valencia 8x 18 5x 100 et32 60.1

          geen idee hoe je hier foto’s opkrijgt, maar even vlug extern :

          • Adolf Vanoostende says:

            Mooie wielen Fred maar ik vrees dat AEZ niet bepaald lichtgewicht wielen zijn .

            Heb je zo’n wiel al eens gewogen en het gewicht vergeleken met de Enkei 17 duims wielen waarop BRZ Sport Executive of GT86 standaard gelverd worden ?

            Want wielen zijn onafgeveerd gewicht en hebben grote invloed op rijdynamiek .

            En door 245mm brede banden te steken ipv 215mm brede Michelin Premacy HP (met relatief lage rolweerstand) heb je dus banden gestoken die 30mm breder zijn waardoor je veel groter contactoppervlak met de weg krijgt maar bovendien ook meer grip en rolweerstand hebben .

            Misschien best eens vergelijken met de standaardwielen tijdens identieke rit en op de testbank ook testen met AEZ als standaard Enkei’s .

            Was je Renault Méganne met turbomotor ? Dan had die waarschijnlijk pak extra koppel tov de BRZ .

            Dys misschien best terug op originele wielen wat prestaties en rijdynamiek betreft of als je mooie 18 duimers wil , zoeken naar lichte (gesmede ? of magnesium ) exmplaren bij bvb : BBS , OZ , Enkei , Team Dynamics , enz .

            En anders kan je die bredere banden en zwaardere velgen misschien wat compenseren door turbo en/of compressor te plaatsen zodat jer er een pak koppel bijkrijgt 💡 ?

            Heb je in BRZ (nood-)resservewiel zitten of heb je subwoofer in resservewielbak ? Of dubbele koffervloer ?

          • Fred says:

            @adolf vanoostende :
            Wat de “rolweerstand” betreft heb ik hier bij het thuiskomen de gewoonte de laatste 100m aan 50kmu uit te bollen tot aan m’n garage, ‘t viel mij gewoon op dat ik met de megane meestal op het einde iets moet bijremmen, terwijl ik met de gt er gewoon niet geraak(dus moet gas bijgeven). (zelfde AEZ wielen). Dus m’n eerste gedacht ging naar grotere weerstand in de ontkoppelde aandrijving. ‘t is mierenneukerij hoor. De keuze om op de GT ook 245 te leggen was gewoon omdat ik de standaard 215 niet mooi vond eronder (wielen zitten iets naar binnen). Puur estetisch. Ultra lichtmetalen velgen BBS had ik ook als keuze, maar zaten iets buiten m’n budget :(.

          • Kevin says:

            Iemand een idee wat de standaard 17″ velgen wegen?
            Ben nu namelijk ook al een uitkijken voor een tweede set wielen. Op het autosalon stond de GT86 blijkbaar met een andere set wielen. Misschien zijn dat dan wel de 18″ Volk Racing velgen die als optie verkrijgbaar zijn.

            gt86

            Het liefst zou ik wel op 17″ rubber blijven maar misschien biedt 18″ lichtmetaal wel een scherpere turn-in.

          • Stijn says:

            Mooi zo in het wit, zo zou ik deze ook bestellen. Zou inderdaad wel opteren voor andere (smallere en lichtere) velgen en mogelijk andere veren om de wagen wat dichter bij de grond te brengen…

  4. Francis says:

    Naar ik hoorde bij mijn garage (waar ze zowel Toyota als Subaru officiëel dealen) heeft de BRZ een kortere eindverhouding en zou speelser zijn dan de GT-86. Met die laatste heb ik een dag gereden en daar was ik een absolute fan van. Nu ben ik natuurlijk nog benieuwder wat de BRZ te bieden heeft dat ik in de GT-86 volgens hen niet zou vinden. Mooi artikel, fijne driekamp met te voorspellen eindconclusie.

  5. Adolf Vanoostende says:

    Bij de Subaru BRZ kun je tot 10feb kiezen uit ofwel een set gratis winterwielen of gratis naviagatiesysteem :

    http://www.subaru.be/nl/BRZ-pure.aspx

    Bij de Subaru BRZ moet je eigenlijk de Sport Executive met een catalogusprijs v 32 990€ kiezen , de goedkopere Sport v 28 990€ mist namelijk nogal wat zaken voor de rijfun : slechts 16″ alu ipv 17″ , kleinere remmen , geen Torsen LSD-diff :

    http://www.subaru.be/nl/%5CFiles%5Cpdfs%5Cprijslijst_be%5Cbrzbenl2013.pdf

    http://www.subaru.be/nl/Model.aspx?modelId=41ca020b-54a8-47f0-8cc0-e30caa741877&pageId=2

    http://www.subaru.be/nl/Models%5CFiles%5CDataSheet%5CNL%5CSubaru%20BRZ%20Spec%20sheet.pdf

    Moest de Peugeot RCZ 1.6THP 200 ook RWD hebben , kwam die ook in aanmerking , vooral omwille vd ruime koffer en grote kofferopening (wel wat hoge koferdrempel )

  6. Pieter Ameye says:

    Ook voor mij de BRZ. Niet alleen klinkt die beter (niet onbelangrijk), de losse voortrein en dito achterkant van de GT86 waren imho iets teveel van het goede om nog over een serieuze sportauto te kunnen praten.

    Vooral op lange termijn zal de BRZ veel langer weten boeien dan de Toyota, waarmee zijwaarts gaan bijna een missie op zich is. Bij de BRZ weet je dat het kan, maar zal je dus meer moeite moeten doen, terwijl de voortrein een stuk meer vertrouwen geeft. En dat is toch wel mijn grootste kritiek op de Toyota.

    Al ben ik mij ook bewust van het feit dat Subaru-dealers zeldzaam zijn en je de GT86 uiteraard nog op eigen houtje kunt finetunen.

    • Adolf Vanoostende says:

      Tja , ik heb al meermaals gelezen dat de BRZ door z’n iets hardere ophanging vooraan iets meer geschikt is om tijdens trackday een snelle tijd neer te zettendoor neutraler rijgedrag , terwijl de onderstelafstelling vd GT86 er iets gericht is op easy to control driftfun bij lage snelheden op openbare weg .

      Maar bovenstaande is blijkbaar toch geen absolute wetenschap want Frans magazine (weet niet zeker meer of het Option Auto was of ander magazine ) had zowel de BRZ als de GT86 in een multi-test op circuit en daar reden ze met GT86 snelste tijd , dus rondetijden hangen ook nog af van hoe goed de piloot zich met bepaalde wagen voelt en hoe de wagen bij z’n rijstijl past .

      @Benny de kofferruimte vd BRZ en GT86 op zich is voor mij groot genoeg , met de zetels plat is ze zelfs ontworpen om 4 extra circuitwielen mee te kunnen nemen (in Belgische BRZ-folder zijn dat opeens 4winterwielen ) .
      Enkel de toegang zal wellicht kritisch zijn om bakken water en limonade v 12x 1Liter in en uit de koffer te krijgen

  7. Vish says:

    Droomtest!

    allemaal betaalbare en erg vlotte wagens…

  8. Cinquecento says:

    Toffe machientjes maar toch wel erg mediocre looks. Had Alfa maar zoiets gebouwd. Met Italiaanse looks en japanse betrouwbaarheid. Ze werken intussen al samen met Mazda voor de volgende Spider, misschien de lijn doortrekken naar deze? Ik zou direct een orderbon tekenen!

    • Adolf Vanoostende says:

      @Cinquecento : Alfa gaat (misschien ?) ook met zoiets komen : de 4C , de vraag is alleen wanneer hij effectief leverbaar wordt -hij ging normaal al op de markt geweest zijn , nu spreken ze v 2014/2015 .
      De Alfa 4C ging op chassis vd KTM X-bow gebouwd worden met 1750TBi motor met 200 a 300pk .
      Koolstofvezel body zou intussen al alu worden omwille v kostprijs .

      http://drivr.be/2013/01/02/column-een-open-brief-aan-de-alfa-romeo-4c/

      http://www.youtube.com/watch?v=s0DJS9rjmsE

      http://www.autoblog.nl/alfa-romeo-4c-is-nog-niet-winterklaar-crash

      Maar door de middenmotor-opstelling wordt de Alfa 4C wellicht concurrent voor de Lotus Exige of Porsche Cayman En ik vrees dat prijskaartje navenant zal zijn , bovendien is middenmotor pak duurder in onderhoud (meer werkuren en minder toegankelijke motorruimte ) .

      • bAAx says:

        Elise en Cayman = appelen en peren vergelijken. Niet dat de Porsche halfzacht is, maar je moet de graad van compromisloosheid en Drivr-focus van de Lotus niet onderschatten. Alfa gaat erg grote ‘cohones’ moeten hebben om de 4c even scheep te maken, hetgeen me in hun situatie erg onwaarschijnlijk lijkt.
        Maw ik verwacht een onaangenaam huwelijk tussen supersport configuratie en mediocere marktgerichte afstelling. En dan (maar nu lopen we vooruit op de feiten) mag hij zo mooi zijn als hij wil.

        GT86 / BRZ zien er trouwens veel beter uit met een stel no-nonsense trackwielen eronder en spoiler-delete. 🙂

        • Cinquecento says:

          Is dat een optie om de spoiler te deleten?

          • bAAx says:

            De Scions in de VS worden geleverd zonder dat spel erop, en met wat bescheidener uitlaten. Véél en véél beter als je het mij vraagt.

            Als je het hier wil doen, wordt het wellicht een carrosserie werkje.

          • Pieter Fret says:

            Inderdaad veel mooier zonder spoiler. ter vergelijking:

            Of met optioneel aeropack, stel je voor 😀

          • Pieter Ameye says:

            Ook de achterlichten zijn merkelijk beter. Gelijk bestellen dus, en die kofferklep ruilen met die van een spoilergrage Yank 😉

  9. Pieter Ameye says:

    Een moderne Zaag als het kan! Mijn stem heeft ie 😀 (en nee, de CRX telt niet)

    juniorzagato_1024

    • heidekonijn says:

      G%dverd#mme ja! 🙂 Exact wat ze nodig hebben. Maar helaas. Zolang die merkverkrachter Marchionne wild aan het stuur rukt zal er ginder wel niets gebeuren.

      De 4c heeft mijn aandacht. Bij de volgende beurt eens nahoren bij de dealer hoe het zit. 2dehands Ferrari is even duur, maar sociaal onhaalbaar. Indien effectief zo knap als de proto en zo licht / carbon als beloofd, een erg goede kandidaat voor auto voor het leven en perfecte aanvulling voor de collectie. Indien te soft afgesteld even wachten op een autodelta.co.uk handling kit?

      Terug naar de autos van de -schitterende- test : kwam tijdens rit met GTV6 een GT86 tegen. Bestuurder keek me op zijn minst geinteresseerd na. Deed in me opkomen dat je in zo’n auto een echte petrolhead kan verwachten, meer dan in omzeggens in een M3. En datmoest Alfa vandaag uitbrengen wat ze in begin jaren 80 deden, dit als extreem en vooruistrevend zou worden beschouwd (rwd, vlotte looks, hatch, plaats voor vier, lsd, transaxle, 50/50 balans, 1200 kilo, dikke v6, super geluid…). Waar zit de vooruitgang? Zijn we slaaf geworden van veiligheid?

    • Pieter Ameye says:

      Bij nader inzien stond de Zaag ook op het verstevigd (en ingekort) chassis van de Spider, dus er is nog hoop… 😉

  10. Kevin says:

    Met wel erg veel belangstelling heb ik op deze review zitten wachten.
    Ik volg nu met volle aandacht alle reacties. Ook ik sta op het punt om ofwel de GT86 ofwel de BRZ aan te kopen.
    Mijn eind oordeel kunnen jullie volgende week woensdagavond verwachten. Volgende week dinsdag heb ik namelijk een dagje de GT86 om die uit te proberen (Toyota Try and Buy).
    Misschien laat ik in de loop van het weekend wel even mijn mening op dat moment gelden. Benieuwd of dat verschillend zal zijn aan mijn eind oordeel volgende week.

  11. Kevin says:

    Had ik al gezegd dat dit een prima stukje geschreven tekst is, mooi Pieter!
    Ook even mijn complimenten aan de fotograaf die terug gave beelden heeft kunnen schieten.

  12. ds2000 says:

    Een vraag voor de tester (of eigenaars), wat is jullie gemiddeld verbruik?

    • Fred says:

      na 3000km zou ik zeggen 9L (gezinsgebruik met af en toe autosnelweg).
      Een “ecotest”(zo snel mogelijk schakelen / vanaf 55 in 6de / coasting / …) van 100km rond Brugge kwam op 7,5l.
      Maar je kan dat beter checken op fuelly.com
      http://www.fuelly.com/car/toyota/gt86
      daar zitten ze rond de 8,5-9 als referentie.

  13. Ken Divjak says:

    Budgetteer 10l/100km en je zit goed voor de meeste situaties.

  14. Benny Herdewyn says:

    Als je een GT86 inzet voor dagelijks woonwerk verkeer kwam ik in de testperiode met minima van 6.3 (ecosmurf, slechts 1 rit volgehouden) tot 8.7l/100km (vlot, maar anticiperend en met geregeld een ‘verzetje’).
    Die 10l lijken me dus zeker ruimschoots voldoende:)

  15. Kevin says:

    10l/100km, wat een schrik contrast met mijn voorganger waar de benzinetank 3 emmers kwijt had na 100kms.
    Morgen NM en woensdag VM staat mijn test op het programma. Ik hoop dan voor mezelf eindelijk de knoop te kunnen door hakken.

  16. Pieter Fret says:

    Henry Catchpole van EVO heeft zich er ook over gebogen en volgt zo te zien mijn gedachtengang:

    We 
prefer the Toyota. Yup, the 
understeering GT86 is our choice for the thrill of driving. That’s because when the front tyres start to scrub, it’s 
comforting; it signals where you are with grip levels and lets you adjust the weight 
balance more effectively. In short, it gives you something to work with, whereas the BRZ at its limit just seems to grip and resist your attempts to get it moving around.

    Because the GT86 is stiffer at the back, it also unsticks into oversteer (with a combination of momentum and power) more easily and progressively than the Subaru, which will eventually oversteer but feels 
more snappy and less happy doing so, wanting to pivot around a point closer to the front wheels.

    Volledige test:
    http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrouptests/287836/toyota_gt86_vs_subaru_brz.html

  17. Kevin says:

    Wel ondertussen heb ik een mooie test achter de rug met de GT86. Een dikke 200kms extra op de teller gezet en dat in wel zeer slechte omstandigheden. Veel water op de baan, met plassen en dus kans op aquaplanning. Een uitdaging te meer. Wel jammer dat ik geen moment op droog heb kunnen testen want ik had de omstandigheden tot min of meer mee of wat plezier te kunnen hebben.

    Uiteindelijk heb ik wel een goed beeld kunnen vormen van de Toyota en ga ik waarschijnlijk ook over tot aankoop.

    Even een kleine résumé en plus:

    – remmen vond ik net voldoende en na een tijdje goed doorrijden vond ik ze beginnen faden. Kan ook zijn dat ik gewoon nog teveel rem dan nodig. Ook het linker voetje werd vandaag redelijk wat gebruikt dus dat doet de temperatuur natuurlijk ook stijgen.
    – sturen vind ik best wel goed. Het is niet de feedback die je krijgt in een Lancer EVO maar dat mag je ook niet verwachten van een elektrisch stuur. Vooral rond het center had ik een ietwat “mistig” gevoel.
    – motor is heeft onderin dus héél weinig en komt soms echt moeilijk op gang, maar boven de 5000rpm vind ik hem best goed.
    – versnellingsbak vind ik één van de beste dingen aan de auto, vrij precies maar geeft vooral ook veel vertrouwen. Volgens mij een bak die best wel iets kan hebben (dubbel ontkoppelen naar zijn 1 was echt trefzeker)
    – banden vielen mij vooral tegen in de remzones waar de banden het toch moesten afleggen. De ABS gaat te vroeg in waardoor je vele meters verliest. Laterale grip is niet veel beter maar dat maakt natuurlijk wel wat het plezier. Ik miste ook grip op de voortrein maar dat was wellicht een groot stuk te wijten aan de staat van de banden die toch al meer dan 40% van hun profiel hadden verloren. Komt daarbij nog eens de natte omstandigheden op eco-oriented bandjes..
    – Torsen LSD is niet van de rapste én daar had ik toch wat last van. Daarom ook dat er straks een 1.5 way LSD in komt.

    totale rij-ervaring is positief op nat. Ik hoop dat de auto mij niet teleursteld wanneer er meer grip aanwezig zal zijn. Al denk ik dat het zelfde concept blijft gelden: om plezier te hebben moet je hard gaan in deze auto.

  18. Kevin says:

    Deal is een feit, beslissing dus definitief genomen.
    Goede nieuws is dat hij binnen een 2-tal weken voor mijn deur staat 🙂

    • Pieter Ameye says:

      Proficiat! Twee weken is wel heel erg snel 😀 Kleur?

      • bAAx says:

        Proficiat. Een te geduchten combo! Roadtrips worden op slag een stukje ‘competitiever’ ;-).
        Handrem werkt wel lekker eh. En zonder die vervelende ‘bing-bing’ in de BM ;-).

    • heidekonijn says:

      Niceness. Congrats. Hoe meer van dit type auto’s er gekocht wordt, hoe breder straks het aanbod 🙂

  19. Kevin says:

    Black it will be.. alleen Toyota Touch & Go als optie. Drivetrain mods volgen nog 🙂

  20. Cinquecento says:

    Proficiat met de aankoop! (geven ze daar nu salonkortingen op, of zijn ze daarvoor te populair?)

    • Adolf Vanoostende says:

      Enige korting waarvan ik hoorde bij de GT86 is als je Touch&Go navigatie + JBL-soundpack kiest , je die paar honderd euro goedkoper krijgt dan als je beide appart zou bestellen

      • Fred says:

        Ik heb de touch&go + JBL soundpack en moet zeggen dat dit ondermaats is (gezien de prijs). Moest ik nu opnieuw kiezen zou ik rondkijken bij car/audio tuningfirma’s voor hun voorstellen. Er is uiteindelijk toch geen specifieke besturing via stuur e.d. Het slot waar de touch&go inzit is standaard grote.
        De geluidskwaliteit is ondermaatst en de touch&go mp3 interface is ouderwets. Ik denk dat er beter op de markt is. (!! Je kan GEEN mp3 mappen selecteren om af te spelen !! )

        • Adolf Vanoostende says:

          zou ge optionele Kenwood GPS ter vervanging vd retro dubbeldin randio-cd in de BRZ beter zijn ?

          Als je in de GT86 het JBL soundpack niet bestelt , zit er dan noodresservewiel in de kuip ipv dat subwoofertje ?

  21. Kevin says:

    Ha! Nee geen stickers of stripings.. was wel hard aan het twijfelen, lol!
    Veel korting krijg je nog niet op een GT86, gelukkig wou de dealer wel nog wat inspanning doen voor mij.

  22. Adolf Vanoostende says:

    De Toyota GT86 wordt alom geprezen om z’n uitstekende rijeigenschappen.
    Een van de weinige puntjes van kritiek is dat-ie best wat meer power zou mogen hebben.

    Dat probleem is uit de wereld met de GT4-versie van de GT86, die er maximaal 400pk uit perst.

    [ïmg]http://www.autoweek.nl/images/600/b/cd7a7edfc51f0f4544d887eac3823c0b.jpg[/img]

    http://www.autoweek.nl/nieuws/22153/toyota-gt86-wordt-serieus-in-gt4-outfit

  23. Adolf Vanoostende says:

    De Alfa Romeo 4C blijkt dan toch geen concurrentie voor de BEZ/GT86 (en FR-S) want die Alfa 4C zou blijkbaar prijskaartje v 50 000€ krijgen en in de Launch Edition zelfs 60 000€ .

  24. heidekonijn says:

    Hier se, drifto-drifto met een Nascar V8 🙂

  25. Adolf Vanoostende says:

    En Kevin , is je 1.5way sperdiff al gemonteerd ?

    Zo ja wat zijn je bevindingen ? Is het de moeite ?

    • Kevin says:

      1.5 way lsd heb ik voorlopig nog mee gewacht. Onlangs een driftdag gedaan op Papenburg en daar had ik eigenlijk weinig behoefte aan iets die nog beter was. Natuurlijk heb ik nooit met een 1.5 way gereden dus is het moeilijk in te schatten hoeveel beter dat nu feitelijk is.
      Wel heb ik sinds gisteren een kortere final-drive (4.55 vs 4.1) op de GT86. Die mod is er in elk geval “boenk” op. Je valt nu steeds terug in het juiste toerenbereik en het maakt de beleving nog leuker! Voelt ook aan als +10 à 12pk extra omdat hij nu éénmaal beter klimt in zijn toeren.

Leave a Reply