DRIVR

ShootOut: BMW M135i Hatch vs. BMW 1M Coupé

Historisch gezien is er niets mis met de nomenclatuur van M Performance. Vooraleer BMW’s Motorsport-afdeling haar tanden in de E28 M5 zette, sprenkelde ze immers goudstof over vaak vergeten modellen als de M535i en M635CSi, om pas anno 1988 op de gekende letter-cijfercombinatie over te stappen. De nieuwe M135i hoeft dus niet d’office een pseudo-M te zijn, maar voor de zekerheid hebben we toch even een 1M gecharterd…

shootoutbmwm135ivs1M1

En dat is exact wat BMW liever niet ziet gebeuren, zo’n vergelijking tussen een een echte M en een M Performance. Zelf vinden ze die laatste namelijk ‘een sportieve wagen die overtuigt met een uitstekende verhouding tussen vermogen en verbruik‘ beter dan out & out DRIVR. Onze redenering: iemand die 45.000 euro aan een sportieveling te spenderen heeft (de M135i start bij een scherpe 40.999 euro maar geen enkel exemplaar verlaat de fabriek optieloos), die gaat snel merken dat hij daarvoor een occasie-1M heeft – met twintig paarden meer uit een gelijkaardige Reihensechser.

shootoutbmwm135ivs1M2shootoutbmwm135ivs1M3

shootoutbmwm135ivs1M5shootoutbmwm135ivs1M4

Gelijkaardig maar niet identiek: de 1M gebruikt een dubbel geblazen versie van de N54 zes-in-lijn drieliter met 340pk en 450Nm (vanaf 1.500t/m), de M135i een N55 met één enkele twinscroll turbo voor 320pk en 450Nm (vanaf 1.300t/m). Belangrijkste voor jullie is dat beide krachtcententrales oerend hard sleuren vanaf 1.500 omwentelingen, en niet meer afgeven tot aan de begrenzer. De subtiele verschillen zitten hem in de krachtontplooiing; de 1M heeft een fractie van een seconde bedenktijd nodig om daarna echt kaboem te doen, de M135i werkt zo lineair dat een oldskool turborijder een knoert van een atmosferisch blok verwacht. Beide zijn dermate elastisch dat je je afvraagt waarom er zes versnellingen voorhanden zijn, of 7.000 toeren…

shootoutbmwm135ivs1M8

shootoutbmwm135ivs1M11shootoutbmwm135ivs1M12

shootoutbmwm135ivs1M9

Installeer je in de cockpit en het is opnieuw de M135i die de natuurlijkere indruk maakt. Daarvoor tekent een stoelopstelling die zelfs NBA-spelers tollereert, waar de verrassend saaie exemplaren van de 1M te hoog opgesteld staan. Ook de plastiekproef gaat met verve naar de nieuwere F20, wat nog maar een bewijst dat BMW er zich met het 1M-interieur snel vanaf heeft gemaakt – op het gestikte alcanatara van het dashboard na. Extern is het gelukkig omgekeerd; de 1M heeft (zelfs op wintervelgen) de beste stance sinds de Delta Integrale, terwijl ‘onze’ M135i gemakkelijk voor een 116d aanzien kan worden. Zowel in sleeper– als in tuningszin.

shootoutbmwm135ivs1M6 shootoutbmwm135ivs1M10
shootoutbmwm135ivs1M7

De kentering komt er vanaf de eerste draai aan de dikke sportsturen. Want zelfs met instelbare assistentie via de Eco/Comfort/Sport(+) knop kan de M135i zijn binaire karakter niet verbergen, laat staan versus de analoge setup van de 1M – ook al is die standaard uitgerust met de snelheidsgevoelige Servotronic-functie die wij overbodig achten. Resultaat: de 1M stuurt met gevoel, de M135i niet – ongeacht het feit dat beide op winterbanden staan. Verplicht trouwens, want 500Nm in overboost is gewoon teveel voor twee achterbanden in winterse omstandigheden. Een flikkerend tractiecontrolelampje in derde is dan ook een vaste waarde van oktober tot april, tenzij je de hele elektronicawinkel uitschakelt. En dat kan in de beste BMW-traditie op alle twee.

shootoutbmwm135ivs1M14

shootoutbmwm135ivs1M16shootoutbmwm135ivs1M17

shootoutbmwm135ivs1M13

Gezien de korte wielbasis van de E82/F20 is de 1-Reeks geen natuurlijke drifter, gezien het monsterkoppel van de drieliter natuurlijk wel. En dan komt het erop aan wat er tussen de achterwielen zit. In het geval van M135i, een elektronisch brein dat de sperwerking via de achterremmen simuleert. In het geval van de 1M, een heus M-diff zoals geleend van de atmosferische M3. In de praktijk betekent dat: de M135i laat zich geheid dwars zetten, maar verhoogt de bochtensnelheden daarbij niet. Het M-diff van de 1M (een mechanisch LSD met elektronische sturing en tot 100% sperwerking) laat zich even snel verleiden, maar weet daarbij extra tractie te creëren om de wagen sneller uit de bocht te katapulteren. Moeilijker om onder de knie te krijgen wegens een snellere break-away, maar des te lonender als het lukt. De remprestaties hebben we niet kunnen vergelijken (die van de M135i waren eraan, onder de 1M zaten gele Pagids), maar qua demping filtert de F20 veel beter dan de stuggere E82. Schakelen doen ze allebei prima dankzij gelijkaardige zesbakken met relatief korte slag.

shootoutbmwm135ivs1M15

Op de keper beschouwd komt BMW zijn belofte dan ook na met deze M Performance: een sportieve wagen met een goede balans tussen ballistische prestaties en een meer dan aanvaardbaar testverbruik van 11,9l/100km. En toch zouden we de M135i niet in deze configuratie aanraden. Wie een mildere M verkiest, wil namelijk een product dat geen toegevingen vraagt naar dagelijks (winter)gebruik toe. Daarom lijkt de vierwielaangedreven M135i xDrive met achttrapsautomaat en stuurflippers ons een betere match voor het digitale karakter van de F20. Walg je als purist van die woorden in een BMW-context, dan duik je gewoon in de zoekertjes van de 1M – of wacht geduldig af tot de M2 ten tonele verschijnt.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak – Met dank aan DRIVR Steven]

BMW M135i Hatch

Plus Min
+ Pocket rocket – Stuurgevoel

BMW 1M Coupé

Plus Min
+ POCKET ROCKET
– Zithouding

Weggecijferd

BMW M135i Hatch
BMW 1M Coupé
Motor 3.0 6-in-lijn twinscroll turbo 3.0 6-in-lijn biturbo
Aandrijving achterwielen achterwielen
Versnellingsbak 6-bak, manueel 6-bak, manueel
Vermogen 320 pk 340 pk
Koppel 450 Nm 450 Nm
Gewicht 1.505 kg 1.495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,1 s 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd) 250 km/h (begrensd)
Gem. normverbruik 8,0 l/100km 9,6 l/100km
CO2-uitstoot 188 g/km 224 g/km
Prijs 41.150 euro Ca. 45.000 euro

Verdict

BMW M135i 9 op 10
BMW 1M Coupé 10 op 10
Share Button

10 Responses

  1. Phbx says:

    Goeie test!

    (Enkel een f30 is een nieuwe 3reeks berline, de interne code voor de 1reeks is f20)

  2. Thebiemerke says:

    Het is F20 ipv F10 of F30 :s (Edit: Aangepast! Tx)

  3. Adolf Vanoostende says:

    Of je rust de F20 M135i uit met een aftermarket sperdiff (bvb Drexler Motorsport zal je wellicht wel een geschikt LSD kunnen leveren )

  4. Adolf Vanoostende says:

    Op de site v Drexler Motorsport vindt ik niet direct een LSD voor de M135i , maar die zetten ook niet al hun produkten online dus als je er 1 wel best eens bellen of mailen naar Drexler .

    Quaife heeft wel LSD voor M135i online staan :

    http://www.birdsauto.com/news/quaife-lsd-m135i-now-available-and-stock

  5. Wim Bervoets says:

    “…terwijl ‘onze’ M135i gemakkelijk voor een 116d aanzien kan worden. Zowel in sleeper– als in tuningszin.”

    Dat vond ik optisch gezien z’n sterke punt, zeker in het grijs van de testwagen. Haal de typeaanduiding op de koffer weg, en alleen de blauwe remklauwen en uitlaten onderscheiden ‘m van een 116d met M-pakket. Maar ik zou ‘m ook in xDrive-config nemen.

  6. ds2000 says:

    Waarom BMW geen LSD op de optielijst zet ontgaat mij volledig. Kopers van de M135i zijn hier op zijn minst in geïnteresseerd, dus waarom die zijn wensen niet vervullen (en nog wat extra winst maken?)

  7. Pieter Ameye says:

    Met nog een hoop wisselgeld heb je ook deze BMW:

    Ik zou het wel weten!

  8. Ken Divjak says:

    Nog even toevoegen dat er met zekerheid een 1M-opvolger (dus een M2 volgens de nieuwe coupé-nomenclatuur) volgt in 2014 – daar BMW na de kortste ontwikkelingsperiode ooit voor een M-wagen meer dan 6300 1M’s verkocht heeft in één jaar tijd.

    Verwacht zo’n 360pk uit de N55 die ook in de M135i ligt.

  9. bAAx says:

    Ik heb de M135i enkel op zn uppie getest, ook manueel en op winterbanden. Hilarisch gebrek aan tractie.
    Maar om dan te besluiten dat x-drive de oplossing is? Hoe verandert dat het rijgedrag, de balans?
    Heeft er iemand ervaring met dat systeem?
    Waarom ik net de digitale 135 zou overwegen: omdat hij niet perfect is, heb je minder scrupules om hem ook echt als een dagelijks instrument te genieten. En daarbij is hij best onderhoudend!

    • Ken Divjak says:

      Evo vond de automaat erg goed bij de M135i passen, en aangezien we beide het gebrek aan tractie (bij deze weersomstandigheden) aankaarten…

      Vreemd genoeg zijn er nog maar heel weinig reviews van de M135i xDrive gepubliceerd, maar deze Franstalige van Asphalte.ch is alvast lovend:

      On pourrait craindre de trouver le comportement de la M135i assagi par la transmission aux quatre roues, mais il n’est rien, bien au contraire! Si BMW dit avoir voulu préserver un comportement de propulsion à la version xDrive, ce n’est pas un vain mot.

      Elle conserve les traits de comportement d’une propulsion, sous-virant légèrement si on entre trop fort, puis se posant sur le train arrière dès la corde avec une propension au survirage aussi présente que progressive. Le contrôle de stabilité maintient la situation en bon ordre, mais en mode Sport+ et sur ces routes sèches mais abondamment salées, j’ai été surpris, notamment en séance de photos, par la vivacité du train arrière.

      Absolument rien de scabreux, mais une palette d’options qui satisfera sans nul doute les amateurs de contre-braquage.

      http://www.asphalte.ch/news/2012/12/essai-bmw-m135i-xdrive/3/

      Maar goed: echt zeker zijn we pas na een eigen test met deze modelvariant…!

Leave a Reply