Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sinds de Focus RS officieus tot koning der hyperhatches werd gekroond, gaat de gunstig geprijsde smurf als zoete broodjes over de toonbank. Toch is die niet voor iedereen weggelegd, want de aankoopprijs van 39.300€ dekt natuurlijk de running-costs van een dergelijke potente wagen niet. Voor bijna 10.000€ minder heb je een Focus ST voor je deur staan – maar als zelfs dat te steil is, ben je nog niet helemaal verloren bij Ford. De nieuwste Focus is – net als de Fiesta – ook beschikbaar als Red Edition of – zoals onze testwagen voor afgelopen week – als Black Edition.

Wacht eens even, kan je dan maar uit twee kleuren kiezen?

Inderdaad, al is er wel een stukje marktonderzoek aan vooraf gegaan om uit te zoeken welke kleuren dat dan precies moeten zijn. De combinatie van zwart en rood zou voornamelijk interesse wekken bij mannen en vrouwen die op zoek zijn naar adrenaline en spanning. Met dien verstande bedachten ze bij Ford een lay-out in precies die kleuren om hun warme hatchbacks te presenteren. De Black Edition is zwart met rode accenten op de spiegels, dak, grille en diffuser. De Red-Edition is, op de zwarte wielen na, exact het omgekeerd.

2016_Focus_Black_05

Je spreekt over diffuser, heeft deze Focus dan ook visuele extra’s mee gekregen?

Vermits men een jong en dynamisch publiek viseert, moest de visuele opsmuk-brigade ook even langs het koetswerk en interieur passeren. Aan de buitenkant krijg je extra een dakspoiler, een set skirts, de eerder genoemde diffusor, koplampen met zwarte behuizing en mistlichten als standaard. Binnenin vinden we het vertrouwde Focus-interieur terug, voorzien van sportiever zitmeubilair, rode stiksels en een spraakgestuurd navigatiesysteem. Al bij al geen hele grote aanpassingen, maar genoeg om het onderscheid te kunnen maken met de gewone Focus en de ST-modellen.

2016_Focus_Black_03

Zijn de aanpassingen dan louter visueel gebleven?

Toch niet. De grootste verschillen situeren zich onderhuids, waar de ophanging een stuk strakker is getrokken. Een set stijvere veren, nieuwe schokdempers en een opgewaardeerde stabilisatorstang werden toegevoegd aan de geometrie van het Zetec-S chassis. De Focus stuurt van nature al precies en scherp, en dankzij deze upgrades gebeurt dat nog met minder bodyroll en meer grip op de voortrein. Vermits de veerweg amper ingekort is, blijft het rijcomfort vrij goed behouden.

2016_Focus_Black_04

Wil dat ook een beetje vooruit, zo’n Red/Black Edition?

De special hoort bij de ST-line van de Focus, dus je kan hooguit voor de 1.5 Ecoboost-motor met 150 pk kiezen. Best een vlot blok, maar in combinatie met de lange verzetten en dito slagen van de manuele zesbak doet het allemaal niet zo sportief aan. Zeker vergeleken met het uitstekende onderstel voelt de aandrijflijn wat emotieloos aan, ondanks het feit dat dit geen trage auto is. Het verbruik heeft daarentegen wel sportieve aspiraties als het gaspedaal tegen de plank gaat. De theoretische 5,9 liter blijkt dan al snel een litertje of 2 te min geteld.

2016_Focus_Black_02

Wie moet deze wagen dan precies bestellen?

Niemand meer, want de productie is gelimiteerd en bestellen is al niet meer mogelijk. Het was ook niet de bedoeling om consumenten de Black/Red Edition te laten configureren, want in feite is dit een ST-line Focus met specifieke opties en hippe kleurtjes, ontworpen voor een specifiek publiek. Voor 24.100€ krijg je dus een degelijke uitrusting, maar als het two-tone kleurenschema je wat te schreeuwerig is, kan je nog altijd een gewone ST-line configureren. Die is al vanaf 20.245€ met dezelfde motorisering beschikbaar, maar dan verraad je wel dat je niet in de eerste plaats op zoek bent naar spanning of sensatie.

Ford Focus Black Edition

Plus Min
+ Sportief onderstel – A-sportieve aandrijflijn

Weggecijferd

Motor 1.5 benzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 6 versnellingen, manueel
Vermogen 150 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1.225 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,9 s
Topsnelheid 210 km/u
Gem. testverbruik 8,2 l/100 km
CO2-uitstoot 127 g/km
Prijs 24.100 euro

Verdict

7 op 10