Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Drie dagen, twaalf teams, evenveel uitdagingen en meer dan 4.000 pk. Dat is de baseline van de nieuwe Continantel driving experience die de 4×4 Trophy van weleer vervangt. De chili zit hem in het feit dat er op de mooiste wegen van Europa gereden wordt met puik edelmetaal, genre Corvette Stingray en BMW M4. Kortom: een evenement naar DRIVR’s hart, dat wij voor de gelegenheid al eens gaan proefrijden zijn in het stuurmansparadijs dat Andalusië is.

Continental_001

Vooraleer we de bergen rond Malaga intrekken, even wat theorie. De term ‘Black Chili’ is immers meer dan een marketing-gimmick en zelfs een vitaal onderdeel van de ContiSportContact en extremere ContiForceContact. Ontleend aan de motorracerij zorgt de rubbersamenstelling voor de verhoogde gripkarakteristieken die performance cars anno 2015 ambiëren. Meteen de reden waarom Continental huisleverancier is van de meeste constructeurs die aan de driving experience deelnemen: Porsche met de Macan, Mercedes met de CLA, BMW met de M4, Tesla met de Model S en Jaguar met de F-Type. Van dat kwintet rijden wij er vandaag vier (de Macan en CLA blijven op stal), omdat het persprogramma slechts één dag telt waar de gelukkige winnaars drie dagen door Zuid-Spanje mogen rijden.

Continental_016

Continental_017Continental_020

Beter gezegd: rijden én participeren. Want de drie dagroutes zijn opgesteld in bolletje-pijlformaat en doorspekt met uitdagingen om de streek én de banden beter te leren kennen. Zoiets als ‘een’ SportContact is namelijk al lang verleden tijd; vandaag telt het UHP of ultra high performance gamma een hele resem varianten die al dan niet speciaal afgestemd zijn op een bepaald model. Het enige wat ze gemeen hebben, is de aanduiding P die voor Performance staat. Een ContiSportContact zonder die letter is beterkoop en situeert zich lager in het gamma. Helemaal bovenaan staat dan de ContiForceContact, die in de volksmond een gesneden slick wordt genoemd. Ergo: een circuitband met straathomologatie die nog plakkeriger uit de hoek moet komen.

Continental_218

Continental_159Continental_176

Van de vier beschikbare bolides heeft DRIVR er nog maar één niet gereden: de Corvette C7 Stingray. Een model dat 62 jaar Amerikaanse geschiedenis met zich meetorst en daarom minder hoog aangeschreven staat in de Europese sportwagenarena. Een grove misvatting, zo blijkt – aangezien de C7 zich van meet af aan als dé verrassing van het kwartet ontpopt. De koppeling is niet half zo zwaar als je zou denken, de zesbak aangenaam fluks in zijn bediening (zij het vrij compact over de laterale as) en de demping patent voor een muscle car met 285/35/19’ers achteraan. En dan is er natuurlijk nog De Motor, hier bewust met twee hoofdletter geëerd. Beter dan met cijfers te gaan goochelen om een punt te maken, even dit: derde versnelling kan evengoed dienen om door de stad te laveren als tegen 180 over het asfalt te denderen, onder begeleiding van een orgastisch timbre uit het kwartet pijpen. Minpunten? Een te hoge zit, maar dan zwier je het targadak toch gewoon even in de koffer.

Continental_143Continental_214

Continental_228Continental_211

Surprise nummer twee komt – verrassend genoeg – ook van over de plas en luistert naar de artiestennaam Model S. Een elektrische vierdeurs die we een paar jaar geleden al eens in België getest hebben, maar nog nooit op uitdagende wegen. En het moet gezegd: zelfs daar valt de twee ton zware S niet door de mand, tenminste als je rond de acht tienden blijft rijden. De band van dienst is een speciaal ontwikkeld Silent-model dat de rust aan boord moet eren zonder de prestaties te compromitteren. Frappant daarbij is dat de Tesla de enige (achterwielaangedreven) testwagen is die überhaupt geen tractieproblemen heeft op het gladde asfaltlint, zelfs niet als je in de bocht op het gas gaat. Iets wat zowel de M4 Cabrio (die 250 kilo aangedikt is ten opzichte van de Coupé) als de F-Type Cabrio 340 (die minder gefocust aandoet dan de gelauwerde S 380) niet kunnen claimen. Een euvel van de banden? Bezwaarlijk. Eerder van overijverige turbo- of compressormotoren die hun koppel te abrupt naar de achteras sturen. Hoed af voor Tesla dus.

Continental_198

Continental_250

De met zorg uitgekozen routes laten dan ook geen facet onderbelicht van de wagens. Sterker nog: betere stuurmanswegen hebben ze ons nog nooit voorgeschoteld. En dat is net de bedoeling van Continental, dat met de Black Chili Driving Experience zijn topproducten wil showen in gedroomde omstandigheden. Wil je het privilege ook ervaren, dan moet je online indruk maken op de organisatie, waarna de preselecties het kaf van het koren scheiden. Dit jaar waren er meer dan 1.000 inschrijvingen die uiteindelijk teruggebracht zijn tot twee keer twaalf Belgische teams. Voor de tweede editie in 2016 verwacht Continental nog meer respons, wat gezien het aanbod volledig terecht is. Tegen dan is de ContiSportContact6 trouwens van de partij, die gegarandeerd weer potten gaat breken in de internationale bandentests. Dat wij het gezegd hebben.

Continental_036

[Foto’s: Jeroen Peeters voor Continental, Deelnemen: BlackChili.be]