Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Porsche belooft extra sportiviteit dankzij Boost-technologie uit de 918 Spyder.

Feest bij de Belgische Porsche-dealers want vandaag presenteert het moederhuis de hybrideversie van de Cayenne. Sinds het ontstaan van de E-Hybrid-versies van zowel de Panamera als Cayenne, zijn het bij ons met stip de meest populaire versies. Niet zozeer omdat ze ook de beste rijbeleving garanderen, maar uiteraard wel vanwege hun fiscaal aantrekkelijk plaatje.

2018 Porsche Cayenne E Hybrid

462 pk en 700 Nm

De nieuwe Cayenne E-Hybrid doet het wat dat betreft uitstekend. Of wat had je anders gedacht van een gecombineerd vermogen van 462 pk en 700 Nm koppel (waarvan een 340 pk sterke 3.0-liter V6 turbobenzine en een 136 pk sterke elektromotor) met een opgegeven gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km of 72 g CO2/km? Cijfers die je in de praktijk natuurlijk nauwelijks zult halen, tenzij je de SUV telkens braaf oplaadt. Eens opgeladen rij je vervolgens elektrisch e volgens de oude NEDC-cyclus maximaal 44 km ver.

2018 Porsche Cayenne E Hybrid

Boost-functie

Op 7,8 uur kan de batterij volledig worden opgeladen aan een 230 V-stekker met 10 ampère-zekering. Als alternatief voor de standaard interne lader van 3,6 kW is er de optionele interne 7,2 kW-lader, die in combinatie met een 230 V-aansluiting met 32 ampère de batterij al na 2,3 uur ‘voltankt’. Nieuw is de van de 918 Spyder afgeleide Boost-functie. Die zorgt ervoor dat de elektromotor in alle rijmodi van het standaard Sport Chrono Pakket kan worden ingezet voor een extra vermogensboost. Op die manier staat het maximale koppel ter beschikking van zodra het gaspedaal wordt ingedrukt. Het zou de prestaties van 2,3 ton zware SUV gevoelig moeten verbeteren.

2018 Porsche Cayenne E Hybrid

Tot 3,5 ton

De Cayenne E-Hybrid beschikt met het Porsche Traction Management (PTM) over een actieve Hang-on-vierwielaandrijving met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) is bovendien standaard. Als optie zijn er nog de elektrische rolstabilisatie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een trekhaak voor lasten tot 3,5 ton. Daarmee is de Cayenne E-Hybrid een van de uitzonderingen binnen de klasse van plug-in hybrides.

2018 Porsche Cayenne E Hybrid

De nieuwe Cayenne E-Hybrid kan onmiddellijk worden besteld en kost in België minstens 93.024,80 euro. De Europese marktintroductie volgt eind juni 2018. Later zal de Cayenne line-up naar alle verwachting nog worden uitgebreid met een éxtra krachtige Turbo S E-Hybrid versie.