Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Brabham is terug van weggeweest en komt met een circuitspeeltje dat de weg moet vrijmaken richting Le Mans!

In een wereld vol circuitspeeltjes van Radicals en Loti tot Ferrari FXXKs en McLaren P1/Senna GTR’s, kan je je afvragen wie zit te wachten op een niet-straatlegale racer van een nieuwkomer. Maar de naam Brabham doet uiteraard een belletje rinkelen. Sir Jack Brabham was en is nog steeds de enige F1-coureur die zich tot wereldkampioen mocht kronen in een auto die hij zelf gebouwd had. En dat in 1966. Een huzarenstukje dat wellicht nooit meer herhaald zal worden. Daarnaast was Brabham nog succesvol in het Indycar, Le Mans en de Bathurst 1000. Nu is het diens zoon David, zelf een voormalig Le Mans-winnaar, die de naam van zijn vader zaliger verder wil doen leven.

Brabham BT62

Brabham BT62Brabham BT62

Sequentiële zesbak

Brabham komt daarom met een volboedracer met carbon monocoque, carbon koetswerkpanelen, een centraal geplaatste, atmosferische 5,4-liter V8, die op zijn beurt gelinkt is aan een sequentiële zesbak van Holinger. De V8 met niet nader verklaarde Amerikaanse roots levert volgens Brabham zo’n 710 pk (bij 7.400 tpm) en 667 Nm koppel. Dankzij een extreem downforcepakket genereert de BT62 op zijn topsnelheid meer dan 1.200 kg downforce. En dat bij een drooggewicht van slechts 972 kg.

Brabham BT62

Brabham BT62Brabham BT62

Ook de ophanging is serieus met dubbele driehoeken rondom, instelbare pushrod Ohlins TTX-dempers en slicks van Michelin. En ook de remmen komen van de racerij in de vorm van carbon remschijven in combinatie met carbon pads. Daardoor werken ze voornamelijk op temperatuur. Al mag dat geen probleem zijn voor een niet-straatlegale auto.

Brabham BT62

Brabham BT62Brabham BT62

1 miljoen pond, zonder taksen en opties

Hoewel Brabham eerst en vooral op de gefortuneerde amauteur- en trackdayracer mikt, inclusief een opleidingsprogramma, kijkt het ook naar de toekomst. David Brabham wil namelijk kost wat het kost terugkeren naar Le Mans. Al zal dat uiteraard stap voor stap moeten gebeuren. Het is dus niet ondenkbaar dat je als BT62-koper mee stapt in een avontuur om de race-auto mee te helpen ontwikkelen.

Brabham BT62

De Brabham BT62 zal door een klein team in Australië in elkaar worden gezet. Elk BT62 komt met een prijskaartje van minstens 1 miljoen pond. Zonder lokale taksen en opties wel te verstaan. Een gewichtige opgave. Al wil Brabham er naar eigen zeggen slechts 70 van bouwen. We wensen ze veel geluk toe. Het zal nodig zijn.