Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gisteren gelekt, vandaag officieel: De vierde generatie BMW X5.

Werd de eerste generatie X5 bij zijn lancering in 1999 nog verkettert, dan heeft BMW bijna 20 jaar later toch mooi zijn gram gehaald met meer dan 2,2 miljoen verkochte exemplaren. Logisch dus dat een nieuwe en vierde generatie zich aandient. De nieuwe X5 werd opnieuw wat groter en meet 36 mm langer, 66 mm breder en 19 mm hoger dan zijn voorganger. Goed voor riante buitenafmetingen. De wielbasis nam ook toe met 42 extra millimeter waardoor het interieur opnieuw ruimer is geworden. Mede daardoor is het Sports Activity Vehicle (SAV) voor het eerst beschikbaar met een optionele derde zetelrij.

2018 BMW X5 G05

2018 BMW X5 G052018 BMW X5 G05

xLine of M Sport

Het design van de nieuwe X5 is een zoveelste evolutie maar draagt duidelijk heel wat invloeden van de X7 Concept met zich mee. Het meest controversiële zijn misschien nog de grote, verticaal opstaande nieren. Achteraan zijn het dan weer de horizontaal geplaatste lichtunits die duidelijk maken dat je met het nieuwe model van doen hebt. Qua afwerkingsniveau bieden de Duitsers de keuze tussen het standaardmodel, de extra luxueuze xLine of sportieve M Sport.

Het interieur gaat eveneens door op hetzelfde elan met een vertrouwde lay-out waarin de designers weliswaar het een en ander verplaatst hebben. Zo sluit het centrale, 12,3-duims grote aanraakscherm voor het eerst dicht aan bij de digitale tellercluster en werd het centrale dashboard ontdaan van de meeste knoppen. De middentunnel kreeg er dan weer heel wat knoppen bij en ook de start/stop-knop bevindt zich nu op de middentunnel, beter dan het dashboard. Kortom, heel wat evoluties die we ook in andere, toekomstige BMW’s zullen terugzien.

2018 BMW X5 G05

2018 BMW X5 G052018 BMW X5 G05

Ingenieus panoramisch dak

De nieuwe X5 komt met heel wat nieuwe features en gizmo’s waaronder de BMW Digital Key waarmee je met de hulp van NFC-technologie je BMW-sleutel kunt vervangen door je smartphone en Laserlight met Adaptive LED Headlights en Selective Beam dat de grootlichtfunctie verder verbetert. Je herkent de intelligente lichten aan de blauwe X-vormige elementen in de koplampen die de zeskantige lichtbronnen verdelen.

Tevens is er ook een Bowers & Wilkins Diamond Surround geluidssysteem met 20 speakers en 1.500 Watt vermogen beschikbaar, vergaande autonome rijtechnologie, bekerhouders waarmee dranken warm of koud kunnen worden gehouden en is er een nieuwe panoramisch dak Panorama Sky Lounge dat het interieur via ingenieuze LED-verlichting en 15.000 grafische patronen (bij)belicht. Deze maken het ook mogelijk om desgewenst een beeld van een sterrenhemel te projecteren. Benieuwd wat dat geeft.

De ophanging bestaat dan weer uit dubbele driehoeken voor- en multilink achteraan, terwijl adaptieve dempers en luchtvering rondom op de optielijst staan. Andere dynamische features zijn actieve vierwielsturing, actieve anti-rolbars en een elektronisch gestuurd mechanisch achterdifferentieel. 18-duimers zijn tenslotte standaard maar BMW biedt ook grotere maten aan, waaronder heuse 22-duimers.

2018 BMW X5 G05

Quad turbo zes-in-lijn

Bij zijn introductie is de nieuwe X5 in Europa leverbaar met één benzine- en twee dieselmotoren. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een 8-traps koppelomvormer en xDrive-vierwielaandrijving. De zescilinder benzine van de X5 xDrive40i heeft een maximumvermogen van 340 pk (tussen 5.500 en 6.500 tpm) en een maximumkoppel van 450 Nm (tussen 1.500 en 5.200 tpm). Goed voor een sprint naar de 100 km/h in 5,5 s.

Ook alle diesels zijn voorlopig geblazen zescilinders met de keuze uit de X5 xDrive30d en X5 M50d. Die eerste heeft een enkele turbo met variabele inlaatgeometrie en is goed voor 265 pk bij 4.000 tpm en 620 Nm koppel tussen 2.000 en 2.500 tpm. Daarmee sprint je naar de 100 km/h in 6,5 s.

De voorlopige topversie is de X5 M50d die een quad turbo zes-in-lijn diesel krijgt met twee hogedruk- en twee lagedrukturbo’s. Daardoor is bij 1.000 tpm reeds 450 Nm koppel beschikbaar. Het piekvermogen van 400 pk ligt dan weer bij 4.400 tpm, terwijl het maximumkoppel van 760 Nm wordt bereikt tussen 2.000 en 3.000 tpm. Daarmee sprint de X5 M50d naar de 100 km/u in 5,2 seconden. Andere versies zoals een iPerformance-stekkerhybride en X5 M volgen ongetwijfeld later, net zoals minder krachtige viercilinders.

Belgische prijzen voor de nieuwe X5 zijn er voorlopig niet. Maar BMW geeft wel al mee dat de eerste leveringen gepland zijn voor november 2018.