Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met de E van… Electric wel te verstaan.

Voor een nicheconstructeur die synoniem staat met ronkende zes-, acht- en twaalfcilinders lijkt de keuze om puur elektrisch te gaan een vreemde stap. Maar Aston CEO Andy Palmer ziet de toekomst wel degelijk elektrisch en daarvan wordt de elektrische Rapide de eerste exponent. Vandaag bevestigt Aston Martin alvast de eerste technische specificaties.

2018 Aston Martin Rapide E - Powertrain Diagram

De Rapide E wordt meteen de meest krachtige Aston vierdeurs ooit met (omgerekend) een vermogen van 610 pk en 950 Nm koppel. Voldoende om de lijvige Aston via twee elektromotoren op de achteras in minimaal vier seconden naar 100 km/h te laten accelereren en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Verdienstelijk, maar lang niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld een Tesla Model S P100d of zelfs Model X P100d. Toch ligt de klemtoon bij de achterwielaangedreven Rapide E niet zozeer op pure sprintcijfer als op constante prestaties, ongeacht de batterijreserve, aldus Palmer.

De batterijtechnologie van de 65 kWh batterij is tot stand gekomen hulp van Williams Advanced Engineering en is van het type 800 V. Daarmee wordt de Rapide E een van de eerste elektrische productieauto’s die van dergelijke batterijtechnologie zal voorzien zijn, na de Koenigsegg Regera die met de primeur ging lopen.

Dankzij de techniek kunnen kleinere en lichtere componenten worden gebruikt en zijn snellere laadtijden mogelijk. De ingenieurs mikken op een realistische actieradius van meer dan 320 km (WLTP). Toch duurt het nog eventjes vooraleer de elektrische Rapide in de showrooms staat. De eerste leveringen zijn pas voorzien voor het vierde kwartaal van 2019.