Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In een sportieve BMW hoort gewoon een dikke zes-in-lijn, toch? Maar voor wie tevreden is met een geblazen vierpitter, heeft BMW nu ook de Z4 sDrive20i en Z4 sDrive30i in de aanbieding.

De twee viercilinder vervoegen de Z4 M40i die zo goed als zeker de meest straffe versie is en blijft. Beide motoren zijn geblazen 2.0-liters waarbij de 30i er 258 pk (tussen 5.000 en 6.500 tpm) en 400 Nm koppel (tussen 1.550 en 4.400 tpm) uitperst, en de 2.0i 197 pk (tussen 4.500 en 6.500 tpm) en 320 Nm koppel (tussen 1.450 en 4.200 tpm).

2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive

2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive

Geen handbak

Daarmee sprinten beide versies respectievelijk in 5,4 s en 6,6 s naar de 100 km/h, en naar een topsnelheid van 250 en 240 km/h. Opmerkelijk is dat het opgegeven gemiddeld van verbruik van 6,0 liter/100km, of een CO2-uistoot van 137 g/km, bij beide versies gelijk is. Alle versies van de Z4 worden standaard gekoppeld aan 8-traps automaat van ZF. Een versie met handbak is voorlopig niet beschikbaar. En het het ziet er ook naar uit dat dat in de toekomst niet meteen het geval zal zijn.

2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive

2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive

Als reden geeft BMW op dat de markt voor (handgeschakelde) roadsters zoals de Z4 gewoon te klein is en de kostprijs te hoog. Al zal ook de extra CO2-uitstoot op papier deel uitmaken van deze licht controversiële beslissing. Voor de Z4 sDrive20i betaal je minstens 42.700 euro, terwijl de Z4 sDrive30i er vanaf 49.950 euro is. Voor de meest krachtige Z4 M40i betaal je dan weer minimaal 62.050 euro.