Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Niet straatlegaal, wel bijzonder knap.

Porsche heeft tijdens de historische Rennsport Reunion op Weathertech Laguna Seca Raceway in Californië, zijn nieuwe generatie Porsche 935 onthuld. De 700 pk sterke racer is een knipoog naar de legendarische Porsche 935/78 Le Mans-racer uit 1978 en wordt in een beperkte oplage van slechts 77 exemplaren geproduceerd.

2018_porsche_935_track_only_02

De Porsche 935 is gebaseerd op de 911 GT2 RS en is bedoeld voor clubsportevenementen en circuitdagen. Net als zijn historische voorganger heeft de 935 een carrosserie die grotendeels uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) is opgetrokken.

2018_porsche_935_track_only_08

Zijn aerodynamische carrosserie is volledig nieuw ontwikkeld en is een hommage aan de Porsche 935/78. Die werd door fans ‘Moby Dick’ genoemd vanwege zijn verlengde achterkant, de enorm verbrede carrosserie en zijn witte basiskleur.

2018_porsche_935_track_only_10

Veel exterieurdetails van de nieuwe 935 verwijzen naar succesvolle racewagens uit Porsche’s autosportgeschiedenis. ‘De ‘dichte’ lichtmetalen velgen grijpen terug op die van de 935/78, de verticale led-achterlichten op de achtervleugel komen van de 919 Hybrid LMP1, de buitenspiegels zijn overgenomen van de huidige Le Mans-winnende 911 RSR en de titanium uitlaatpijpen lijken op die van de Porsche 908 uit 1968’, aldus Porsche.

2018_porsche_935_track_only_07

Meer verwijzingen zijn te vinden in de cockpit. De schakelpookknop is van hout, net als in de Porsche 917, 909 Bergspyder en Carrera GT, en het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter komen uit de 991 911 GT3 R. Standaard is de 935 uitgerust met een volledige rolkooi, racekuipstoel en zespuntsgordels. Airconditioning is standaard maar de passagiersstoel is dan weer optioneel.

2018_porsche_935_track_only_09

De nieuwe 935 wordt aangedreven door een 3.8-liter twinturbo flat six die grotendeels gelijk is aan de krachtbron in de straatlegale 911 GT2 RS. Het blok is gekoppeld aan een zeventraps PDK, die te bedienen is via schakelpaddles achter het stuur. Op de vooras heeft de 935 geventileerde en gegroefde stalen remschijven (diameter: 380 millimeter) met daaromheen aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers. Op de achteras zijn de schijven 355 millimeter groot en zijn de remklauwen uitgerust met vier zuigers.

2018_porsche_935_track_only_03

Net zoals de 911 GT2 RS is de 1.380 kilogram wegende Porsche 935 voorzien van Porsche Stability Management (PSM) met tractiecontrole en een antiblokkeersysteem (ABS). Met de zogenoemde ‘map switch’ kunnen deze assistentiesystemen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld of zelfs helemaal worden uitgeschakeld.

2018_porsche_935_track_only_05

Kostprijs voor al dat fraais? Zo’n 701.948 euro, zonder btw of lokale taksen wel te verstaan. Toch hebben we zo’n flauw vermoeden dat alle 77 exemplaren al lang en breed te deur uit zijn. Nu is het enkel wachten op de eerste gek/liefhebber die zijn exemplaar straatlegaal weet te maken!

Technische gegevens Porsche 935 (991.2)

Concept:

  • Niet-gehomologeerde eenzits raceauto op basis van de Porsche 911 GT2 RS (991.2)

Gewicht/afmetingen:

  • Gewicht: circa 1.380 kg
  • Lengte: 4.865 mm
  • Breedte: 2.034 mm (inclusief buitenspiegels)
  • Hoogte: 1.359 mm
  • Wielbasis: 2.457 mm

Motor:

  • 6-cilinder boxermotor met bi-turbo-oplading, watergekoeld, 3.800 cc, boring: 102 mm, slag: 77,5 mm, vermogen: circa 515 kW (700 pk)
  • 4 kleppen per cilinder met VarioCam Plus (traploze verstelling van de in- en uitlaatnokkenas)
  • Elektronisch motormanagement (Continental SDI 9)
  • DMSB-goedgekeurde 100 cell-katalysator
  • Achterdemper met twee centraal geplaatste uitlaatpijpen

Versnellingsbak:

  • Zeventraps PDK-transmissie met korte slag
  • Dubbelmassavliegwiel
  • Sperdiffentieel, geoptimaliseerd voor de racerij

Carrosserie:

  • Lichtgewicht carrosserie van composietmateriaal (aluminium en staal) met toegevoegde koolstofvezel- en Kevlaronderdelen voor een betere aerodynamica en stabiliteit.
  • Achtervleugel met geïntegreerde achterlichten
  • Vergrootte luchtinlaten vóór met geïntegreerde led-koplampen in vierpuntsdesign
  • Ontsnappingsluik in het dak (FIA Art. 275a)
  • Aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels
  • FT3-brandstoftank voorin (inhoud: 115 liter) met afsluitklep voor de brandstoftoevoer (FIA Art. 253), optioneel met sneltankkoppeling
  • Volledige veiligheidskooi
  • In lengte verstelbare Recaro-racekuip (FIA-standaard 8862/2009) met zespuntsgordel
  • Pneumatische krik met drie steunpunten
  • Brandblussysteem met elektronische activering

Wielophanging:

  • Vooras: McPherson, gesmede draagarmen, versterkte stuurstangen, instelbare schokdempers, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers, elektromechanische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging
  • Achteras: McPherson, gesmede draagarmen, stabilisatorstang, geoptimaliseerde stijfheid met high performance kogellagers

Remmen:

  • Gescheiden remsystemen voor- en achteras, instelbare rembalans
  • Vooras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 380 mm, aluminium monobloc remzadels met zes zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling
  • Achteras: Geventileerde stalen remschijven, diameter: 355 mm, aluminium monobloc remzadels met vier zuigers, raceremblokken, geoptimaliseerde koeling

Elektrisch systeem:

  • COSWORTH ICD-instrumentencluster met geïntegreerde datalogger, sport Chrono-timer en turbodrukmeter
  • Verwijderbaar multifunctioneel CFK-stuurwiel met pitstraatbegrenzer
  • Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en ESP (volledig uit te schakelen)
  • Middenconsole met schakelaar om ABS, ESC en TC in te stellen en knop om te kiezen uit bandendiameterpresets
  • Porsche Track Precision Race App
  • Geïntegreerde ‘lap trigger’
  • Lichtgewicht lithium-ionbatterij, 60 ah, beschermd tegen lekken
  • Hoofdstroomschakelaar in de cockpit en aan de buitenkant (links van de voorruit)
  • Bandenspanningsmeetsysteem (TPMS)
  • Airconditioning

Wielen/banden:

  • Vooras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 11,5J x 18 offset 15,3, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 29/65-R18
  • Achteras: Gesmede lichtmetalen velgen uit één stuk, 13J x 18 offset -10, centrale wielmoer, Michelin-transportbanden 31/71-R18

Carrosseriekleur:

  • Standaard: Agaatgrijs, waterbasis, optioneel: Martini-kleuren

Prijs:

  • 701.948 euro exclusief belastingen. Levering vanaf juni 2019

2018_porsche_935_track_only_06