Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In Bel Air (Californië) is voormalig  Ford en Chrysler topman Lee Iacocca op 94-jarige leeftijd overleden. Als zoon van een Italiaanse hotdogverkoper was hij in de jaren ’80 een van de bekendste figuren in de Amerikaanse auto-industrie. En dan vooral als de geestelijke vader van de iconische Ford Mustang.

De carrière van Iacocca startte kort na de tweede wereldoorlog als verkoper en ingenieur bij Ford waar hij al snel op de bedrijfsladder naar boven klom. Het was hij die met het concept van de Ford Mustang, een goed uitziende, betaalbare sportieve coupé/cabrio op basis van relatief eenvoudige techniek, naar voren kwam. Maar ook verantwoordelijk zou zijn voor modellen zoals de Pinto, Continental Mark III, Escort, Mercury Cougar en Marquis.

Lee-Iacocca-Ford

Maar het boterde niet bepaald tussen Iacocca en Henry Ford II, de kleinzoon van de stichter het blauw ovaal, waardoor hij uiteindelijk toch aan de deur zou worden gezet. Daarbij zou Henry Ford II zelfs letterlijk de woorden ‘I simply don’t like you‘ hebben gebruikt. Alstublieft.

Naar Chrysler

Daardoor trok Iacocca al snel naar grote concurrent Chrysler waar hij gezien de penibele financiële situatie van het bedrijf orde op zaken moest stellen. Als CEO overtuigde hij de Amerikaanse overheid om maar liefst 1,5 miljard dollar in het noodlijdende bedrijf te pompen, kwestie van de werkgelegenheid op pijl te houden. In amper vier jaar tijd wist Chrysler de steun terug te betalen en werden jarenlange verliezen omgebogen tot een winst van 2,4 miljard dollar.

lee iacocca ford statement

Concurrentie uit Japan

De combinatie van een vernieuwd en gemoderniseerd gamma met Iacocca’s persoonlijk insteek, onder andere via iconische reclamecampagnes waarin Iacocca zelf het woord nam, zorgde voor een spectaculaire ommekeer.  Op die manier redde hij Chrysler van het faillissement. Maar tezelfdertijd miskeek hij zich ook wel op de concurrentie uit Japan, waardoor zijn exit in 1992 er toch eentje in relatieve mineur werd.

Toch zal Iacocca’s naam voor eeuwig en altijd verbonden zijn met de legendarische Ford Mustang. De succesformule werkt de dag van vandaag immers nog altijd. Rust in vrede, Lee.

Iacocca op bezoek bij Jay Leno ter ere van 50 jaar Mustang