Goed nieuws voor de liefhebbers van achterwielaangedreven supersporters. De Audi R8 V10 is terug met right wheel drive en als regulier productiemodel.
De kans dat de R8 zoals we hem kennen geen directe opvolger krijgt is bijzonder reëel. Nu is het sowieso al een klein wonder dat de R8 nog over een atmosferische 5,2-liter V10 beschikt, terwijl zowat alles en iedereen al is (moeten) overstappen op kleinere blokken met drukvoeding.
Het concept van de supersportwagen met ICE middenmotor zou wel eens aan het einde van zijn latijn kunnen zitten. Of toch voor wat het bij Audi betreft. Ook zijn voelen immers de immense druk en kosten om het gemiddelde CO2-cijfer onder de 95 g/km te duwen. En daar past de R8 met zijn tiencilinder en minstens 293 g CO2/km steeds moeilijker in.
Tot 65 kg lichter
Maar tot het effectief zover is zien we welke variant dan ook van R8 graag komen. Afgelopen jaar zagen we reeds een achterwielaangedreven R8 de revue passeren onder de naam R8 RWS. Deze kwam er in een gelimiteerde oplage van 999 stuks en heeft rechtstreeks aanleiding gegeven tot de lancering van deze R8 RWD – let op de letter verschil. De nieuweling verschilt niet alleen in naam van zijn voorganger maar heeft uiteraard alle trekjes van de facelift meegekregen, is ditmaal niet gelimiteerd en komt er in zowel Coupé als Spyder (rijtest).
Door de voorste aandrijfassen buiten spel te zetten weegt de RWD zo’n 65 kg minder in vergelijking met de Coupé met quattro en 55 kg in vergelijking met de Spyder met quattro-vierwielaandrijving. Daarmee snelt de 540 pk en 540 Nm krachtige R8 RWD evenwel nog steeds naar de honderd in 3,7 s (3,8 voor de Spyder) en naar een topsnelheid van 320 km/h (318 km/h voor de Spyder).
Goedkoper minder prijzig
Wil je de R8 RWD onderscheiden van zijn quattro-broertje, kijk dan vooral naar de nieuwe voorste luchtinlaten, splitter en het verluchtingsrooster achteraan dat eveneens breder is geworden. De diffuser, die door twee ovalen uitlaatpijpen geflankeerd wordt, is tenslotte verder naar boven verplaatst, terwijl Audi ook nog een nieuwe driftmode geïnstalleerd heeft. Kwestie van optimaal gebruik te kunnen maken van zijn unieke rijeigenschappen.
De R8 V10 RWD, die nog steeds grotendeels met de hand gemaakt wordt in de Böllinger Höfe productiefaciliteit in Neckarsulm, zal begin 2020 geïntroduceerd worden op Europese markt. De basisprijs voor de Coupé in België is 147.900 euro. De Spyder begint bij 161.900 euro. Respectievelijk 23.130 euro en 23.340 minder dan wat de vierwielaangedreven modellen minstens kosten.
MEER LEZEN:
Facelift voor Audi RS4 Avant (2020)