Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer ze bij Citroën DS Automobiles met een nieuwe sedan op de proppen komen, staan onze oren en ogen gespitst. Voldoet de DS 9 op het eerste zicht aan de verwachtingen?

Met uitgesproken comfortabele en technische- en/of designparels zoals de oer-DS, CX, XM, maar ook C6, liggen de verwachtingen hoog als het om nieuwe Franse sedans gaat. Toegegeven, vaak doen ze het enkel behoorlijk op de chauvinistische thuismarkt. Maar dat maakt ze er niet minder interessant of boeiend op. Integendeel zelfs. En laat nu net DS zich aan een nieuwe interpretatie wagen met de lancering van de Neuf. Een globaal model dat het zowel bij ons, maar toch vooral in het verre oosten, goed moet doen.

2020_DS9_sedan_08

2020_DS9_sedan_052020_DS9_sedan_10

En laat net dat gegeven de verklaring zijn waarom de nochtans bijna 5 m lange ‘9’ niet snel in het rijtje van eerder genoemde legendes geplaatst zal worden. Ok, de sedan ziet er niet meteen ondermaats uit. Maar in het gezelschap van modellen zoals de DS of zelfs C6 komt de ‘9’ er nogal bleekjes uit. Of bieden de in de C-stijl gemonteerde knipperlichten – een knipoog naar de oer-DS – toch nog enig soelaas?

2020_DS9_sedan_02

2020_DS9_sedan_012020_DS9_sedan_032020_DS9_sedan_04

Gelukkig is er beterschap binnenin met een op het eerste zicht luxueus interieur dat ruimte biedt aan vier (of met wat goede wil vijf) inzittenden. Heel wat elementen zijn daarbij overgenomen van de DS 7 Crossback en dat is geen toeval aangezien er onder beide modellen hetzelfde EMP2-platform (Efficient Modular Platform 2) schuilt. Zij het in een aangepaste versie die voornamelijk extra beenruimte voor de achterste passagiers faciliteert.

2020_DS9_sedan_06

2020_DS9_sedan_092020_DS9_sedan_07

Zoals het een vlaggenschip betaamt wordt de DS 9 eerst gelanceerd met de topmotorisatie. In dit geval is dat een plug-in hybride aandrijflijn die goed is voor een gecombineerd vermogen van 360 pk. Afkomstig van een 1.6 turbobenzine en twee elektromotoren op de achteras, en dus vierwielaandrijving. Daarmee zal je zo’n 40 à 50 km puur elektrisch kunnen rijden. Iets later zal het motorenpalet nog worden uitgebreid met een 250 pk sterke plug-in variant en een 250 pk versie met pure benzinemotor. In beide gevallen zal de DS 9 dan een klassieke traction zijn.

MEER LEZEN

Bugatti Baby II gaat in productie

Animatiefilm: Le Mans 1955 – Deadly Competition

Salon van Genève 2020: Alle nieuwe DRIVRs opgelijst