Wanneer ze bij Citroën DS Automobiles met een nieuwe sedan op de proppen komen, staan onze oren en ogen gespitst. Voldoet de DS 9 op het eerste zicht aan de verwachtingen?
Met uitgesproken comfortabele en technische- en/of designparels zoals de oer-DS, CX, XM, maar ook C6, liggen de verwachtingen hoog als het om nieuwe Franse sedans gaat. Toegegeven, vaak doen ze het enkel behoorlijk op de chauvinistische thuismarkt. Maar dat maakt ze er niet minder interessant of boeiend op. Integendeel zelfs. En laat nu net DS zich aan een nieuwe interpretatie wagen met de lancering van de Neuf. Een globaal model dat het zowel bij ons, maar toch vooral in het verre oosten, goed moet doen.
En laat net dat gegeven de verklaring zijn waarom de nochtans bijna 5 m lange ‘9’ niet snel in het rijtje van eerder genoemde legendes geplaatst zal worden. Ok, de sedan ziet er niet meteen ondermaats uit. Maar in het gezelschap van modellen zoals de DS of zelfs C6 komt de ‘9’ er nogal bleekjes uit. Of bieden de in de C-stijl gemonteerde knipperlichten – een knipoog naar de oer-DS – toch nog enig soelaas?
Gelukkig is er beterschap binnenin met een op het eerste zicht luxueus interieur dat ruimte biedt aan vier (of met wat goede wil vijf) inzittenden. Heel wat elementen zijn daarbij overgenomen van de DS 7 Crossback en dat is geen toeval aangezien er onder beide modellen hetzelfde EMP2-platform (Efficient Modular Platform 2) schuilt. Zij het in een aangepaste versie die voornamelijk extra beenruimte voor de achterste passagiers faciliteert.
Zoals het een vlaggenschip betaamt wordt de DS 9 eerst gelanceerd met de topmotorisatie. In dit geval is dat een plug-in hybride aandrijflijn die goed is voor een gecombineerd vermogen van 360 pk. Afkomstig van een 1.6 turbobenzine en twee elektromotoren op de achteras, en dus vierwielaandrijving. Daarmee zal je zo’n 40 à 50 km puur elektrisch kunnen rijden. Iets later zal het motorenpalet nog worden uitgebreid met een 250 pk sterke plug-in variant en een 250 pk versie met pure benzinemotor. In beide gevallen zal de DS 9 dan een klassieke traction zijn.
MEER LEZEN
Bugatti Baby II gaat in productie