Vlak voor hun publieksdebuut in Genève lanceert Volkswagen drie (extra) sportieve Golfs. Welkom 8e generatie Golf GTI, Golf GTD en plug-in hybride Golf GTE.
Hier bij DRIVR zijn we uiteraard het meest benieuwd naar de nieuwe GTI. Als we VW’s logica volgen zitten we intussen aan de 8e generatie van de Golf, maar de ingrediënten blijven uiteraard dezelfde. In het geval van de nieuwe GTI mag dat best letterlijk genomen worden, want onder de kap ligt nog steeds de EA888 (Evo 4) 2,0-liter viercilinder turbo, die net als bij zijn voorganger goed is voor 245 pk en 370 Nm koppel.
Een pk-cijfer waar nu ook de plug-in hybride Golf GTE mee afficheren kan. Diens combinatie van 1,4-liter viercilinder turbo met elektromotor en een 50% grotere lithium-ionbatterij (tegenover zijn voorganger) maakt dat de nieuwe GTE nu tot 60 km puur elektrisch rijden kan, maar in de sprint naar de 100 km/h nauwelijks moet onderdoen, ondanks zijn meergewicht van 200 kg.
Hetzelfde verhaal vinden we bij de nieuwe Golf GTD die opnieuw gebruik maakt van een 200 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter viercilinder turbodiesel, maar wel schoner en efficiënter is geworden en een rijbereik belooft van 1.000 km op een tank. Qua transmissies is er voor zowel de GTI als GTD keuze uit een handgeschakelde 6-bak (MQ350) of een optionele 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DQ381 DSG). De GTE is er vanwege zijn aandrijving enkel met automaat.
Alle drie de Golf worden gekenmerkt door hun specifieke details, opvallende DRLs (à la Clio Trophy en Mégane RS) en typische accentkleuren: rood voor de GTI, zilver voor de GTD en blauw voor de GTE. Tinten die herhaald worden in de interieurs. Maar waar het ietwat knullige automaatpookje misschien nog wel de grootste controverse opwekt.
Voorts is het (uiteraard) allemaal standaard Golf business as usual. En laat dat deze drie versies perfect samenvatten. Evolutie boven revolutie, precies zoals het typische clientèle dat het liefst ziet.
MEER LEZEN
Officieel: Volkswagen Touareg R (Plug-in hybride)