Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mercedes kleinste ‘SUV’ krijgt opnieuw de complete AMG-behandeling. Welkom tweede generatie GLA 45 (S) 4Matic.

De eerste generatie GLA 45 was volgens velen ook de beste AMG van het vierluik A 45, CLA 45, CLA 45 Shooting Brake en GLA 45. De reden? Een iets toegankelijkere ophanging met iets meer veerweg en dus dagelijkse bruikbaarheid. Benieuwd dus of dat ook voor deze tweede generatie GLA 45 AMG gelden zal.

2020_mercedes_amg_gla_45_4matic_15

2020_mercedes_amg_gla_45_4matic_162020_mercedes_amg_gla_45_4matic_092020_mercedes_amg_gla_45_4matic_23

Technisch deelt deze power-GLA uiteraard alle ingrediënten met de rest van zijn 45-broertjes. Standaard produceert de 2,0-liter viercilinder turbobenzine 387 pk bij 6.500 tpm, terwijl de krachtigere S-variant recht heeft op 421 pk bij 6.750 tpm. Het koppelverschil is zelfs nog kleiner met nauwelijks 20 Nm tussen de ‘instapper’ en de 500 Nm van de GLA 45 S.

2020_mercedes_amg_gla_45_4matic_08

2020_mercedes_amg_gla_45_4matic_042020_mercedes_amg_gla_45_4matic_21

Beide varianten komen standaard met 4Matic+-vierwielaandrijving, een achterasdifferentieel met twee lamellenkoppelingen en een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling en knallen daarmee launchcontrol-gewijs in 4,4 s naar de 100 km/h (4,3 s voor de S) en naar een (al dan niet) (on)begrensde topsnelheid van 250/270 km/h.

MEER LEZEN

Krijgt de C63 AMG een viercilinder?

Eerste Test: Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ (2019)

Techtalk: Mercedes-AMG’s nieuwe M139-viercilinder