Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ben je een kilometervreter met haast én smaak? Dan komt de nieuwe D3 S absoluut van pas. Nu nog sneller, responsiever en zuiniger dankzij mildhybride-ondersteuning. Een primeur voor het Duitse nichemerk.

Nu ja. Veel keuze had Alpina niet want de techniek komt uiteraard rechtstreeks over van bij de collega’s in München. Net als de snelste dieselversie van de 3-reeks heeft de D3 S zich incontournable gemaakt voor wie graag veel en snel kilometers maalt. Extreem krachtig en opvallend zuinig combineert de potige diesel prestaties met een hoge autonomie. De gedroomde combinatie voor liever op koppel knalt dan de toerenbegrenzer streelt.

2020_BMW_ALPINA_D3S_03

2020_BMW_ALPINA_D3S_022020_BMW_ALPINA_D3S_09

Toch zou Alpina Alpina niet zijn mochten ze de donoraandrijflijn niet onder handen hebben gepakt. Ondanks dat het piekvermogen slechts met 15 pk en 30 Nm stijgt tegenover dat van de 340 pk en 700 Nm sterke M340d, claimt Alpina een verbeterde respons en honger naar toeren dankzij een herkalibreerde ECU voor zowel de motor als de standaard ZF-achttrapsautomaat. Plus een nog straffere koeling dankzij een opgewaardeerd koelingssysteem. De sprint naar de 100 km/h van 4,6 s voor de berline en 4,8 s voor de Touring blijft evenwel gelijk aan die van de M340d. Net als bij de BMW is xDrive-vierwielaandrijving standaard. Al refereert Alpina er gewoon als ‘AWD’ naar.

2020_BMW_ALPINA_D3S_15

2020_BMW_ALPINA_D3S_162020_BMW_ALPINA_D3S_06

2020_BMW_ALPINA_D3S_052020_BMW_ALPINA_D3S_17

Wat betreft de ophanging heeft Alpina het dit keer beperkt gehouden met enkel opgewaardeerde veren van Eibach, nieuwe bumpstops en anti-rolbars, aanpassingen aan de variabele stuurservo en een setje lichtere velgen voor minder onafgeveerd gewicht. De 395 mm grote voor- en 395 mm achterremmen zijn dan weer afkomstig van de grotere B5 Bi-Turbo en zorgen voor de nodige stopkracht. Alles samen zorgen de aanpassingen volgens Alpina voor meer feedback en vertrouwen, ongeacht de omstandigheden.

2020_BMW_ALPINA_D3S_11

2020_BMW_ALPINA_D3S_072020_BMW_ALPINA_D3S_13

De rest van de Alpina-behandeling is uiteraard vertrouwd met de typisch Alpina-details rondom het koetswerk en een piekfijn afgewerkt interieur dat overtrokken is met Alpina’s Lavalina leder. Kostprijs voor al dat fraais? Minstens 70.500 euro voor de D3 S Berline en 71.900 euro voor de D3 S Touring.

MEER LEZEN

BMW lanceert M340d xDrive Berline & Touring (2020)

Officieel: Alpina B3 Bi-Turbo Touring AWD (2020)

Alpina XD3 krijgt quad-turbo diesel