Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met het verdwijnen van de instap-Seven met Suzuki driecilinder turbo was het Caterhamgamma aan onze kant van het kanaal beperkt tot de 235 pk sterke 485 CSR. Een hiaat dat nu wordt opgevuld met de Super Seven 1600.

Caterhams staan synoniem met rijplezier van de puurste soort en een waardevastheid om ‘u’ tegen te zeggen. Wie al eens op zoek is gegaan naar een tweedehands-Seven is snel geconfronteerd geweest met relatief stevige prijzen. Zeker voor originele linksgestuurde exemplaren met begeerlijke homologatiepapieren.

2020_caterham_super_seven_1600_euro_01

De laatste in die reeks is dus deze Super Seven 1600. Deze is voorzien van een 135 pk en 160 Nm sterke atmosferische Ford 1.6 Sigma met dubbele throttle bodies en wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een optionele zesbak is er, in tegenstelling tot bij de 485 CSR, niet. Daarmee sprint de junior-Seven wel nog steeds in 5 s naar de 100 km/h en naar een niet onaardige topsnelheid van 196 km/h.

Je herkent de nieuwe Super Seven aan zijn gepolijste accenten, Smiths-tellers, met de leder overtrokken dashboard en old school vleugelspatborden. Toch zou het geen echte Caterham zijn mocht de optie/personalisatielijst niet bijzonder uitgebreid zijn. Daardoor kan de vanafprijs 38.350 euro, of 46.403 euro inclusief btw, nog makkelijk oplopen. Zo moet je bijbetalen voor onder andere een sperdifferentieel (1.545 euro), voorste geventileerde schijven met vier zuigers (795 euro) of het extra brede SV-chassis (2.450 euro). De kostprijs voor het bouwen van de auto bij Caterham zelf is ditmaal wel inbegrepen.

Zelf een Super Seven 1600 configureren doe je via deze link.

MEER LEZEN

Light is right: McLaren Senna vs Caterham CSR

Caterham 485 CSR is nu WLTP-proof

Configureer nu je eigen Caterham